Van livevideo’s tot Q&A’s en van bewegingen als #echtinsta tot #instapoetry: de wondere wereld van Instagram, hét sociale medium voor liefhebbers van de uitdrukking ‘’het oog wil ook wat’’ kent tal van trends. Zit je in het circuit van ondernemers, thuiswerkers, freelancers en studenten, dan is de kans groot dat je de laatste tijd een nieuwe eyecandy-tool bent tegengekomen: de to do-list. Dit is deze keer geen feature van Instagram zelf, maar een populaire contentstijl van gebruikers: door middel van een mooie, vaak zelfgemaakte template deel je de taken die je vandaag te lijf wilt gaan. En, toegegeven: van al die frisse, keurig opgemaakte sjabloontjes met actieplannen begint het spontaan te kriebelen om dat ook uit te proberen. Met deze tips en tricks wordt het maken van zo’n template – en beslissen of je dat überhaupt moet willen – een item op je lijstje dat je binnen een mum van tijd kunt afvinken.
Je takenlijst op Instagram delen: do of don’t?
Kijk, open zijn over wat je takenpakket op je werk inhoudt, welke schoolvakken of colleges je volgt en hoe je dagen eruitzien? Niets mis mee. Sterker nog, mensen vinden het juist leuk om een kijkje te mogen nemen in hoe jij je dagen doorbrengt, zeker als je een leuk netwerk hebt opgebouwd. Maar uit de doeken doen wat je allemaal precies uitspookt tijdens een dagje werken kan nog wel eens gevoelig liggen. Mensen laten weten welke opdrachtgevers je hebt en waar zij mee bezig zijn is niet altijd slim, en sommige informatie over de mensen met wie je werkt of de projecten die je uitvoert valt misschien ook wel onder vertrouwelijkheid – zeker nu de privacywetgeving flink is aangescherpt. Het is een beetje vergelijkbaar met informatie delen over je financiën: prima als jij je er prima bij voelt, maar wees je ervan bewust dat het wel om zaken gaat waarvan je goed moet bedenken of je wilt dat het aan de grote klok wordt gehangen.
Transparantie
Aan de andere kant: je takenlijstje delen via je Instagram Story kan ook voordelen hebben. Mensen vinden het leuk om een beeld te krijgen van wat jij doet op een dag en het geeft ook een stukje transparantie aan je activiteit op sociale media: je takenlijstje kan veel verhalen vertellen! Het laat zien dat je je projecten – welke dat dan ook zijn – serieus neemt, dat je uitdagingen niet uit de weg gaat, dat je timemanagement-skills hebt en dat je niet bang bent om een flink varkentje te wassen. Als je bovendien updates deelt over voltooide en verschoven taken en over je voortgang, laat dat ook zien dat je eerlijk kunt zijn over je proces. Het is misschien wat vergezocht, maar als een potentiële werkgever jou op Instagram opzoekt om jouw sollicitatie of cv in context te zien, kan je takenlijstje misschien best wat uitmaken. Het draagt, met andere woorden, bij aan je online visitekaartje en zichtbaarheid.
Meer inzicht in je to do’s
Op zoek naar een minder serieus perspectief? Nog afgezien van het feit dat het maken van een visueel takenlijstje een goed gevoel en vaak ook een motivatieboost geeft – let’s give that pretty picture soms perfection! – kan het je ook helpen om wat meer inzicht te krijgen in wat je precies moet doen. Je bent wat meer gebonden aan een limiet van een bepaalde hoeveelheid taken en je hebt ook maar weinig schrijfruimte, wat je dwingt om na te denken over wat je nou écht moet doen en wat dat eigenlijk precies inhoudt. Door je lijstje een dag van tevoren te maken en in de ochtend te uploaden, krijg je tijd om het alvast een beetje op je in te laten werken en zodoende geeft het wat meer focus. En: het is visueel bewijs van wat je allemaal gedaan hebt op een dag en ook dat is de moeite waard!
To do template maken in zes stappen
- Ga naar Canva.com: dit is een website waar je tal van ontwerpen kunt maken, van cv’s tot social media templates: heel veel achtergronden, lettertypes, sjablonen en decoratieve elementen zijn gewoon gratis en andere kun je voor weinig aanschaffen om je ontwerp mooier te maken. Canva is de handigste tool voor het maken van een template als dit.
- Kies voor ‘’create your own’’ en stel de afmetingen van je blanco ontwerp in op 1080 breed en 1920 hoog: met deze afmetingen past je takenlijstje straks perfect in het Instagram Story-beeld. Let op dat het per device nog een beetje kan verschillen hoe het uitvalt, maar in principe werkt dit formaat goed.
- Kies een achtergrond uit het aanbod van Canva of gebruik eigen materiaal. Websites voor (gratis) stockfoto’s hebben bijvoorbeeld ook bijna altijd patroonafbeeldingen die je kunt gebruiken: in de kleurrijke voorbeeldjes zijn de achtergronden van Canva zelf en in de roze exemplaren komen de achtergronden van de Styled Stock Society (een membership kost daar €75 per kwartaal, €250 per jaar of €495 voor altijd en dan krijg je toegang tot ontzettend veel bijzonder mooi, vrouwelijk en elegant beeldmateriaal dat je vrij en zonder bronvermelding mag gebruiken!
- Voeg als eerste in je ontwerp de kop- en voetregels toe. Ga naar Text en kies voor Subheading: je kunt daarna het lettertype, de kleur en de grootte helemaal aanpassen. Als kop kun je, zoals in de voorbeelden, de dag neerzetten maar ook gewoon TO DO of TASKS: wat jij wilt. De voetregel is handig om je Instagram-handle (je gebruikersnaam) en eventueel die van de maker van bronmateriaal (in de voorbeelden de Styled Stock Society) te vermelden. Zo verklein je de kans dat mensen jouw ontwerp jatten en het is wel zo netjes.
- Maak nu de ‘’body’’ van je takenlijst: ga naar het tabblad Elements en kies voor Shapes: als je een beetje scrolt, kom je uit bij vierkantjes en rechthoeken die je kunt gebruiken als hokjes voor het afvinken en als schrijfruimte. Speel een beetje met wat je leuk vindt: let op dat je ze hoog en breed genoeg maakt voor je tekst én dat je er genoeg hebt. Bedenk dus van tevoren hoeveel taken je op een bepaalde dag – of misschien wel voor elke dag – wilt inplannen.
- Klaar met je body? Dan kun je gaan versieren! Ga opnieuw naar het Elements-tabblad en kijk welke leukigheidjes je kunt toevoegen: bloemen, flamingo’s, katten, smileys… alles kan. Canva heeft heel veel leuke iconen en illustraties die je perfect kunt gebruiken om de ruimte onder en tussen je schrijfblokken en bij de kop mee op te leuken. Je kunt het rustig en minimalistisch houden, je kunt all out gaan… en je kunt natuurlijk ook nog de features van Instagram zelf gebruiken!
Tips voor het maken van je Instagram-takenlijstje
- Zorg dat je ook op een andere plek, bijvoorbeeld in een notitieboekje, nog een takenlijst bijhoudt waarin je eventueel wat uitgebreidere info hebt staan over wat je precies moet doen. Nadenken over de essentie is goed, maar vergeet het complete plaatje niet.
- Wil je niet dat het hele internet weet voor wie je werkt? Gebruik dan woorden als ‘’opdrachtgever’’ en ‘’project’’ in plaats van exacte bewoordingen. Het is wat vager, maar zo voorkom je wel dat je jezelf in een lastig of ongemakkelijk parket brengt. Ga op je gevoel af!
- Houd rekening met het aantal taken dat je in je template hebt staan en voeg eventueel taken samen tot één summaire opdracht. Twee hoofdstukken bestuderen van een boek kan bijvoorbeeld ook in één to do-item in plaats van in twee.
- Maak het invullen, uploaden en updaten van je template tot deel van je routine. Vul de avond van tevoren de blokken in, upload je template voordat je echt gaat werken en gebruik je pauzes tussen de bedrijven door om je voortgang te delen. Zo houd je het lekker dynamisch!
Kijk voor meer leuke tips en tricks op de website van Femke!
Gebruik jij to do-templates in je Instagram Stories?