Vandaag heb ik mijn eerste stagedag op De Recon, de school voor speciaal onderwijs cluster 3 waar ik het komende schooljaar (en waarschijnlijk een deel van volgend schooljaar) ga lesgeven. Morgen ben ik heerlijk vrij en donderdag en vrijdag zijn mijn eerste echte schooldagen. Tijd om het komende jaar eens even onder de loep te nemen en mijn verwachtingen en voornemens op een rij te zetten!
Derdejaars… of toch niet?
Heel officieel ben ik nu derdejaars van de lerarenopleiding Nederlands. Ik weet het, derdejaars – waar zijn dat eerste en tweede jaar in godsnaam gebleven?! De tijd is wel echt heel erg snel gegaan, om maar even in clichés te spreken. Tegelijkertijd ben ik echter ook nog tweedejaars: je moet het eigenlijk zien als twee jaar achter elkaar in een bepaald jaar zitten. Vorig jaar haalde ik mijn propedeuse (yayy!) en deed ik ook mee met een groot deel van het tweedejaarsprogramma. Door die propedeusevakken en door de zwaarte van de studielast en doordat het fysiek niet zo goed ging, heb ik echter ook veel vakken moeten doorschuiven en die moet ik dus nu nog inhalen. Dat hoeft niet eens per se nu, maar het wordt erg ingewikkeld als je in het uitloopjaar nog dingen van het tweede jaar moet gaan doen: je kunt beter de vaste opbouw van de opleiding aanhouden.
Ik ben komend jaar dus eigenlijk zowel tweedejaars als derdejaars. Per blok ga ik kijken welke vakken ik ga doen en daarbij focussen we ons dus eerst zoveel mogelijk op het tweede jaar. Omdat ik graag bij mijn eigen klas wil blijven en ook graag dingen wil doen die belangrijk zijn voor de stage van het derde jaar, doe ik er ook nog gewoon vakken van het derde jaar bij. Alles bij elkaar heb ik nu vier vakken, twee van het tweede en twee van het derde jaar. Dat zijn vakken die gaan over middeleeuwse canonliteratuur (tweede jaar), groepsdynamica en klassenmanagement (derde jaar), klanken en woorden (derde jaar) en het geven van Nederlands in het beroepsonderwijs (tweede jaar).
Rooster
Ik heb eigenlijk best wel een relaxed rooster en dat vind ik best wel heel erg fijn: op maandag en woensdag heb ik vrij en die dagen heb ik waarschijnlijk ook echt nodig om lessen voor te bereiden en te studeren. Op dinsdagmiddag heb ik stage, ongeveer van twaalf tot vier. Donderdag heb ik Nederlands in het mbo en daarna groepsdynamica, alles bij elkaar van half elf tot twee uur. Vrijdag heb ik canon en klanken en woorden: alles bij elkaar van half elf tot kwart voor drie. Dat betekent dat ik steeds ruim voor het einde van de middag weer thuis ben en dus meer dan genoeg tijd heb om te ontspannen en aan mijn rust te komen! Overigens reken ik individuele stagebegeleiding, studiebegeleiding (de groepsbijeenkomsten pasten niet in het rooster) en gesprekken met de decaan hier niet bij. Thuis moet ik zelfstandig overigens ook nog een ander tweedejaarsvak doen: een ICT-cursus waarbij je een website moet bouwen.
Afgelopen week had ik een gesprek met mijn studiebegeleider over hoe we alles zouden gaan inkleden. Daar kwam bijvoorbeeld uit dat ik misschien langer over de derdejaarsstage moet doen omdat ik maar een halve dag per week ga lesgeven in plaats van twee hele dagen en daardoor waarschijnlijk niet in hetzelfde tempo als mijn medestudenten de stagetaken kan afronden. Ook dingen als het praktijkonderzoek en de kennistoets ga ik pas volgend jaar doen, omdat ik nu nog te weinig vakken heb afgerond om dat nu al te kunnen doen. Maar vooral hebben we afgesproken dat ik heel goed op mezelf moet gaan letten: we willen niet weer dat ik mezelf vrolijk voorbij ga rennen om vervolgens in te storten en we moeten goed in de gaten houden hoe het met mijn gezondheid gaat.
Hoe ik ertegenaan kijk
Ik hoef het waarschijnlijk niet eens te zeggen, maar ik heb er hartstikke veel zin in! De vakken lijken me leuk, ik vind het fijn om mijn medestudenten weer te zien en ik heb er ook alle vertrouwen in dat ik prima pas in de tweedejaarsgroep: ik heb namelijk vorig jaar ook een vak met hen gevolgd en dat ging supergoed. Daarnaast ben ik blij dat ik gewoon de structuur weer terug heb, dat ik gewoon weer naar school kan en kan studeren en nou ja, dat is gewoon een heel erg belangrijk deel van mijn leven momenteel. Ik ben gewoon blij dat ik weer bezig mag met datgene waarvan ik heb ontdekt dat ik het zo fascinerend en inspirerend en mooi vind: het onderwijs.
Aan mijn motivatie ontbreekt het dus zeker weten niet. Ik kan verder natuurlijk niet voorspellen hoe het zal gaan, maar ik weet wel dat ik heel erg mijn best wil gaan doen om mijn grenzen in het oog te houden. Ik weet dat ik geneigd ben om snel teveel te doen en ik wil mezelf leren om nee te zeggen tegen mezelf als het even teveel wordt, en om te accepteren dat ik niet alles snel hoef te doen. Ik wil proberen de juiste combinatie te vinden van aan school werken en denken aan mijn rust en aan leuke dingen. Ik hoop dat ik hier een beetje in kan groeien komend jaar.
Qua stage hoop ik ook dat ik een groei kan doormaken: ik vind het best spannend om naar een nieuwe school te gaan, omdat ze me daar echt niet kennen – en dus ook niet als leerling, wat op de vorige school wel het geval was. Daarnaast zijn de leerlingen anders, hebben ze een andere diagnostiek en een andere mentaliteit, er wordt op een andere manier gewerkt dan ik gewend ben en het is gewoon een ander systeem. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen en ik beschouw het als een uitdaging om hier mijn draai te vinden en nieuwe dingen te leren over mijzelf als docent en over het onderwijs. Ik wil kijken of ik nog wat meer zelfvertrouwen kan kweken over mijn competenties en wat ik waard ben, en ik wil er gewoon heel erg van genieten!
Wat verwacht jij van het komend schooljaar?
Ik heb ook een lijstje met doelen gemaakt voor het nieuwe schooljaar. Ik verwacht dat ik dit schooljaar genieten en werken goed ga leren combineren 🙂 dat vind ik nog wel eens moeilijk.
tiffany onlangs geplaatst…Happy journal: Efteling & Cowboysbag