Studie

Bron beeld

Hoe gaat het eigenlijk op school? Nou, goed! Ja, eigenlijk gaat alles gewoon goed, ik kan het niet echt anders zeggen. De afgelopen weken stonden in het teken van tentamens voorbereiden en maken en de komende weken zullen helemaal draaien om de nieuwe periode, een nieuw rooster, nieuwe vakken en nieuwe uitdagingen. Ik heb al een tijdje niets meer verteld over mijn studie, dus vandaag geef ik daar een update over!

Tentamens

De eerste tentamenperiode na de zomervakantie is altijd behoorlijk wennen: het is dan alweer zo lang geleden, alles is een beetje weggedrukt en verdrongen… en dan moet je opeens weer meedraaien met het circus van samenvattingen, leerstofoverzichten, oefentoetsen, help heb ik dit wel goed-momenten en zenuwslopend lang wachten op de resultaten. Ik heb het deze periode ietwat chaotisch aangepakt en was daardoor niet heel erg blij met mezelf: ik had de stof al wel lang van tevoren samengevat, maar met het doornemen van de samenvattingen en het maken van aantekeningen over de hoofdlijnen begon ik een beetje laat. Als in… de dag voor het tentamen? Oeps. Ach ja, ik ben ook maar een mens hè. Bloggen was gewoon zoveel leuker…

Volgens mij zijn de toetsen wel gewoon prima gegaan. Ik had er maar twee, namelijk canon 1 oftewel middeleeuwse literatuurgeschiedenis – een tweedejaarsvak waarbij we onder andere De Roman van Walewein en de Elckerlijc moesten lezen en wat ik erg leuk vond. Ik had er best een relaxed gevoel over tijdens het tentamen, want de vragen klopten echt heel goed met het leerstofoverzicht dat de docent had gemaakt, dus ik maak me absoluut geen zorgen. Groepsdynamica was wat lastiger: dit soort vakken – die je moeten voorbereiden op de beroepspraktijk, welke lerarenopleiding je ook doet – zijn altijd behoorlijk gericht op toepassing in de vorm van casussen en zo, en op de een of andere manier vergeet ik dat altijd waardoor ik vooral leer met het oog op reproductie. De vragen in dit tentamen vond ik dus wat lastiger, maar ook daar maak ik me niet echt zorgen over want met logisch denken kom je ook al een eind. Ik heb helaas nog geen cijfers, potverdorie.

Lesvrije week

De week na de tentamens was lesvrij en dat vond ik wel eventjes heel erg lekker. Deze week heb ik gebruikt om het tweedejaarsvak ICT & Mediagebruik af te ronden: de bedoeling van die cursus is dat je digitaal lesmateriaal in elkaar zet en dat ook kunt gebruiken in de klas. Ik mocht het thuis doen en was heel erg blij toen de docent me mailde dat het niet meer verplicht was om die website from scratch op te bouwen met behulp van HTML: gebruik van Weebly, net zoiets als WordPress, was nu ook geoorloofd en dat maakte het allemaal een stuk makkelijker. Uiteindelijk ben ik er toch nog een hele middag mee bezig geweest, want het is gewoon niets voor mij. Echt niet. Maar volgens mij is het wel gelukt. Hoop ik. Ik heb een site gemaakt over het schrijven van een goeie tekst – want het onderwerp maakte niet uit, het mocht volgens de docent zelfs over het Bloemencorso gaan – en ik vind het er zelf mooi uitzien, dus… tja. Op hoop van zegen.

Verder hield ik me nog met wat andere dingetjes bezig, namelijk het opzetten van een lessenserie die we moeten maken voor het vak Nederlands in het MBO en het uitwerken van de artikelpitch die we voor datzelfde vak moeten houden. Ik stuurde een hoop mailtjes rond en hield me bezig met het aanleggen van mijn dossier van extracurriculaire activiteiten (à la Eline Vere bijvoorbeeld) en het voorbereiden van stageactiviteiten.

Kom maar op met die nieuwe periode!

Het welbekende overenthousiaste gevoel dat ik altijd heb aan het begin van een periode – dat op komt zetten tijdens de hertentamenweek om precies te zijn, voor mij altijd een vrije week – was in die lesvrije week ook weer overduidelijk aanwezig en ik heb onwijs veel zin in de nieuwe periode, die deze week begint. Met mijn geweldige studiebegeleider had ik een gesprek over hoe we het precies gaan inkleden qua rooster en ik ben heel tevreden met de uitkomsten van dat gesprek. De maandag en woensdag blijven mijn vrije dagen, want die heb ik echt nodig om alles een beetje te kunnen balanceren. Op dinsdagmiddag heb ik stage, dat blijft de rest van het schooljaar zo, en op donderdag en vrijdag colleges.

Die colleges zijn wel vrij heftig: ik heb vier vakken en het zijn best lange (mid)dagen. Op donderdag heb ik tussen twaalf en twee praktische vakdidactiek – vraag me niet wat dat precies is, ik ben net zo benieuwd als jullie – daarna van twee tot vier zelfstudietijd en vervolgens van vier tot vijf Nederlands in het MBO. Eigenlijk is het van vier tot zes, maar dat vonden we te lang dus ga ik een uurtje eerder weg uit het college. De studietijd gebruik ik dan gewoon voor studie en voor afspraken met bijvoorbeeld de decaan. Op vrijdag heb ik eerst van half elf tot twaalf activerende didactiek en samenwerkend leren, daarna van twaalf tot één een tussenuur en dan nog van één tot kwart voor drie canon 3, dus ook weer literatuurgeschiedenis maar dan van de twintigste eeuw. Zoals ik zei: best lang allemaal, maar ik denk wel dat het moet lukken als ik goed blijf balanceren en vooral op tijd aan de bel trek als ik merk dat het niet lukt. De vakken lijken me onwijs leuk, de docenten zijn fijn en ik wil het gewoon graag doen allemaal, dus… ik denk dat het wel goed komt!

Verder rond ik komende week het eerste gedeelte van mijn stage af en ben ik blij dat ik weer een vak kan volgen met mijn eigen groep – canon 3 – want ik was het contact een beetje aan het kwijtraken en dat vind ik jammer. Ook voel ik me nog steeds prima op mijn plek bij de tweedejaarsgroepen met wie ik de nodige vakken volg, daar zitten aardig wat mensen met wie ik een leuke klik heb dus dat is alleszins fijn. Mijn blogs voor Profielen worden elke keer weer positief ontvangen, wat me ook een heel goed gevoel geeft, en ik ben blij dat ik weer heb kunnen regelen dat ik het vak activerende didactiek bij een andere opleiding volg zodat ik de maandag vrij heb. De groepen waar ik die vakken bij volg zijn ook steeds heel fijn en positief geweest, dus dat vind ik helemaal geen punt. O, en nog een niet onbelangrijk pluspunt: ik hoef geen enkele keer vroeg op. Score!

Hoe gaat het met jouw studie, als je die doet?

You may also like...

8 Comments

  1. Lieve Vief. Je vraagt of ik al met m.n studie bezig ben
    Ha ha ik hoef lekker niks te doen!! Xxx

  2. Dat gaat goed zo te lezen! Fijn dat alles zo goed ingedeeld is nu. Ik hoop voor je dat je ook mooie cijfers hebt voor die tentamens!
    Linda onlangs geplaatst…Wat doe je als iets een keer niet goed gaat?My Profile

  3. Wat. Geen HTML meer hoeven leren? Wat is dat voor achteruitgang? Weebly, ‘net zo iets als wordpress’? Dat zegt al genoeg.

    Mijn hemel. Je gaat straks voor de klas staan met digital natives. Dan wil je toch goed beslagen ten ijs komen? HTML is niet moeilijk. In kladblok een simpele site opzetten is eenvoudig. Dat moet je een keer gedaan hebben.

    Echt.

    (je merkt, i(c)t gaat me aan mijn hart … )
    daenelia onlangs geplaatst…Shadow of MordorMy Profile

    1. Ik begrijp wel dat het een belangrijke vaardigheid is, maar ik vind het vooral belangrijk dat ik weet hoe ik digitaal lesmateriaal kan creëren en een site als Weebly vind ik daar prima geschikt voor.

      1. Kans is groot dat je waarschijnlijk in een intern systeem je digitale lesmateriaal mag aanmaken. En dan is een word-document ook ineens ‘digitaal lesmateriaal’. Komt geen website aan te pas.
        En dat is best jammer.

        Natuurlijk moet je doen waar je goed in bent, en op zich kun je prima met boeken en stenciltjes lesgeven 🙂 Dan voegt ‘digitaal’ dus weinig toe aan hedendaags lesgeven.
        daenelia onlangs geplaatst…Austin Powers in GoldmemberMy Profile

  4. Fijn dat je tentamens wel goed zijn gegaan! Soms kan het zo lang duren he: cijfers terug krijgen! Wat heerlijk ook dat je niet meer vroeg op hoeft! Ik ben jaloers!
    Lizzy onlangs geplaatst…Cadeautips voor Sinterklaas & Kerst (voor haar)My Profile

  5. Succes de komende periode! Ik heb EINDELIJK mijn propedeuse gehaald, na gelukkig de herkansing voor een presentatie te hebben gehaald. Komende periode is het bij mij weer super leuk qua invulling. Enerzijds bij kritische studies (theorie) een debat over hedendaagse kunst en anderzijds bij artistiek onderzoek (praktijk), doe je zelf onderzoek naar je zelf als kunstenaar. en je eigen fascinaties.

    1. Oeh, klinkt superleuk inderdaad, veel plezier (en succes natuurlijk)! Enne, gefeliciteerd met je P!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

[instagram-feed]