Bron
Een tijdje geleden, ik weet niet meer precies hoe en wat, hoorde ik van een universiteitsstudent dat zij een docent had die een docent van haar zich helemaal niet beschikbaar stelde voor vragen of hulp en alles echt bij de studenten zelf neerlegde. Ik vond dat best wel apart, want sinds ik op het hbo weet ik niet beter dan dat mijn docenten er voor de volle honderd procent zijn voor de studenten. Is dat dan niet zo vanzelfsprekend? Heb ik dan gewoon heel erg geboft met de betrokkenheid van de docenten op mijn opleiding?
Ik weet nog dat het op de middelbare school heel erg verschilde per docent in hoeverre die beschikbaar was voor hulp of uitleg. De ene leraar mailde binnen een uur terug en bij de ander moest je echt tijdens een les ernaar vragen omdat-ie z’n mail niet of nauwelijks las. Op het hbo heb ik tot nu toe nog maar één docent gehad die er echt lang over deed om mijn mails te beantwoorde, op het echt irritante af. Maar de meeste docenten, onder wie mijn studiebegeleider, antwoorden echt heel snel op mails, zelfs zo snel dat het me vaak een beetje verbaast: natuurlijk, hun werk draait om de studenten, maar je zou toch niet zeggen dat ze de hele tijd bij die computer kunnen zitten. Aan de andere kant vind ik heel lang wachten met terug mailen ook weer not done: natuurlijk heb je het druk met colleges en toetsen en vergaderingen en alles, vooral omdat veel docenten ook nog in het middelbaar onderwijs werken, maar dan nog vind ik dat je de tijd moet nemen om je studenten de hulp te bieden die ze nodig hebben. Dat zou ik in ieder geval wel doen. Natuurlijk, het hbo en wo draaien om zelfstandigheid en zelf ontdekken hoe iets moet, maar om dan als wo-docent helemaal geen begeleiding of uitleg te geven… je kunt niet van studenten verwachten dat ze meten alles weten en snappen, toch?
Sowieso heb ik op die ene docent na alleen maar positieve docenten meegemaakt, die tijdens de colleges net zoveel vragen beantwoorden als er maar gesteld worden en iets ook steeds opnieuw uitleggen als het nodig is. Ze zeggen ook steeds: ”Als je vragen hebt, kun je me altijd mailen”, hoe fijn is dat? Heb ik al vaak gebruik van gemaakt, hihi. Dat betekent echter niet dat ze alles maar gewoon voorzeggen: iets wat ik ook heel vaak hoor is ”dat staat in je studiehandleiding.” Logisch ook gewoon, dat ze dat zeggen als het er daadwerkelijk in staat, want sommige studenten denken daar niet aan. Of hebben er geen zin in om het te checken, haha. Maar ik bedoel, ik vind het toch wel heel fijn als bijvoorbeeld het volgende gebeurt: onze docent hedendaagse literatuurbeoordeling had aan het begin van de cursus gezegd dat hij een van de boeken die we moesten gaan lezen helemaal niks vond en dat hij dat nog wel eens zou zeggen als het tentamen achter de rug was. Toen we het tentamen eenmaal hadden gemaakt, mailde ik hem omdat ik nog steeds heel benieuwd was welk boek dat dan was en ondanks alle stress en hectiek van tentamens en hertentamens nakijken, mailde hij gewoon terug – terwijl het dus helemaal niet om iets dringends ging, dat vind ik gewoon fijn. Zo’n docent wil ik ook worden als ik eenmaal op het middelbaar onderwijs voor de klas sta, iemand die altijd beschikbaar is – zowel tijdens de les als daarbuiten, voor alles. Hé, misschien dat de hbo-docenten van de lerarenopleiding daarom juist wel zo zijn.
Er schijnt vrij veel verschil tussen HBO- en universitaire docenten te zijn. Mijn zusje zei dat de meeste docenten op een universiteit alleen maar lesgeven omdat het moet, willen ze op de universiteit willen blijven werken (onderzoek doen e.d.). Dus dat zal heel veel meespelen in de motivatie.