14354989289_2eec0ba724_z

Bron

Mijn stagebegeleider zegt wel eens tegen mij dat ik naast het lesgeven aan kleine groepen leerlingen op het speciaal onderwijs ook heel geschikt zou zijn voor het geven van colleges op het hoger onderwijs. Daar heb ik zelf ook wel eens aan gedacht: ik ben namelijk graag lang van stof en vind het daarbij vaak lastig om de input van leerlingen ook mee te laten spelen. Het komt echter waarschijnlijk ook een beetje doordat ik inmiddels heel erg gewend ben aan het studeren op hbo-niveau: doordat ik pas in een later stadium stage ben gaan lopen, zit ik nogal ingebakken in die hbo-manier van denken en doen. Dat zie ik bij mezelf terug in de lessen die ik geef op het vso. Hoe groot is dat contrast eigenlijk en hoe ga ik ermee om?

Op het hbo wordt logischerwijs heel anders lesgegeven dan op de middelbare school, merk ik wel. Niet alleen is het hbo veel meer zelfstudie, ook draaien de meeste colleges simpelweg om uitleg: het verwerken van de stof doe je over het algemeen in je eigen tijd. Vrijwel alles is ook digitaal beschikbaar en de stof is behoorlijk complex. Ik vind het superfijn zoals het in elkaar zit: op de middelbare school was het vaak te makkelijk voor me, maar inmiddels kan ik goed uit de voeten met wat ik aangereikt krijg. En doordat ik het hele eerste jaar alleen heb gestudeerd in plaats van het te combineren met de stage, is de hbo-stijl best duidelijk terug te zien in mijn eigen lesgeefstijl.

In het begin merkte ik namelijk dat ik mijn leerlingen echt op een soort hbo-manier toesprak zonder rekening te houden met hun vocabulaire. Nu is dat gelukkig wel anders. Ook met andere dingen merk ik het: ik geef eigenlijk standaard les met behulp van PowerPoint-presentaties omdat mijn docenten op de hogeschool dat ook zo doen: en het werkt! Mijn leerlingen letten echt veel beter op als ik het materiaal op het digibord laat zien, waarschijnlijk alleen al omdat het eens iets anders is dan alleen het boek, haha. Dat is ook zoiets: doordat mijn docenten heel vaak hebben herhaald dat je bepaalde didactische principes toch vooral moet kunnen toepassen (zoals ICT-gebruik, buiten de methode lesgeven) ben ik daar ook heel bewust mee bezig.

Met sommige dingen is het wel lastig: leerdoelen bijvoorbeeld, die maak ik ook standaard maar de leerlingen hebben daar niet zo heel veel mee op omdat ze er niet aan gewend zijn, dus het is vooral voor mij persoonlijk een manier om hun leren in kaart te brengen. Daarnaast merk ik ook vaak dat ik heel erg verlang naar een soort online omgeving zoals wij N@tschool hebben: het zou zo handig zijn als ik alvast de Powerpoint van de les erop zou kunnen zetten of ander materiaal dat ze tijdens de opdrachten mogen/moeten gebruiken. De school waar ik lesgeef werkt met de Google Drive-omgeving en dat is in principe hetzelfde, maar ik ben er niet echt goed in haha.

Ik vind het wel grappig dat de manier waarop ik zelf studeer duidelijk doorklinkt in hoe ik lesgeef: het vult elkaar goed aan, maar het is ook wel een soort omschakeling af en toe. En het biedt ook mogelijkheden: mocht het speciaal onderwijs niet lukken, dan probeer ik het misschien wel in het volwassenenonderwijs. Of ik ga lekker een universitaire graad halen en op het hbo lesgeven.

You may also like...

1 Comment

  1. Het lijkt me best lastig om je lessen aan te passen aan het niveau van de jongeren. Wel leuk om te zien dat een powerpoint presentatie zo goed aanslaat bij de leerlingen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

[instagram-feed]