Eén van de leukste dingen aan bloggen vind ik dat er geen regels zijn. Of je nou een goedlopende blog hebt (en goedlopend mag je helemaal zelf definiëren) of jezelf als een beginner beschouwt, of je nou een beautyblogger bent of een boekenblogger, je mag helemaal zelf weten hoe je het bloggen aanpakt, hoe vaak je iets publiceert, welk format je gebruikt… maakt allemaal niet uit. Natuurlijk zijn er tegenwoordig wel reclamecodes en dergelijke, maar alsnog hebben wij bloggers veel vrijheden. Eén van die dingen waarin we compleet vrij zijn, is het gebruik van onze blogstatistieken: de één vindt ze heel belangrijk, de ander – zoals ik – doet er vrijwel niets mee. Maar daarom is het des te leuker om er samen over na te denken en inzichten te delen. Want is het eigenlijk verstandig om als boekenblogger wel of juist niet iets met statistieken te doen?

Boekenblog zakelijker?

Even een persoonlijk verhaaltje ter illustratie. Ik heb twee blogs: mijn boekenblog hier en een persoonlijke blog. Op beide blogs laat ik tegenwoordig drie keer per week iets online komen, maar ik probeer mezelf wel vrij te laten in mijn blogplanning. Als ik een keer de tijd of energie niet heb, laat ik het gewoon los en plan ik weer iets in voor de eerstvolgende datum op de planning, of ik skip het bloggen even een weekje. Geen probleem. Dit is bij beide blogs zo, maar ik merk de laatste tijd dat ik mijn persoonlijke blog íets sneller even laat zitten dan mijn boekenblog. Niet omdat ik mijn persoonlijke blog minder leuk vind of minder serieus neem, maar omdat ik mijn boekenblog als wat zákelijker beschouw.

Samenwerkingen

Op mijn persoonlijke blog schrijf ik niet alleen maar over persoonlijke stuff: ik publiceer ook daar regelmatig lange en uitgebreide stukken over bloggen, persoonlijke groei en mindstyle, in de hoop mijn lezers te inspireren en te informeren. Ik vind het heerlijk om die stukken te schrijven, maar mijn blog is volledig persoonlijk: ik verdien er geen geld mee en ik ga ook geen samenwerkingen aan. Met mijn boekenblog verdien ik evenmin geld, maar ik ga wél samenwerkingen aan, in de zin van boeken die ik voor uitgevers recenseer in ruil voor recensie-exemplaren. En ik krijg best wat van die boeken, genoeg om éénmaal per week een recensie-exemplaarrecensie te publiceren. Soms krijg ik zelfs uitnodigingen voor events of word ik gevraagd voor blogtours, en dat geeft aan: mijn blog is best wel serieus bekend. Wat ik ontzettend gaaf vind, aangezien er zó veel goede en succesvolle boekenblogs zijn!

Verantwoordelijkheid

Ik vind het superfijn dat uitgevers hun boeken graag op mijn blog vertegenwoordigd zien en ik werk er ook hard voor om kwalitatieve recensies en artikelen online te hebben staan. Maar daardoor heb ik ook wat meer verantwoordelijkheidsgevoel bij mijn boekenblog: ik skip minder snel een blogdatum omdat ik weet dat consistentie belangrijk is en ik wil uitdragen dat ik het bloggen serieus aanpak. Alsnog laat ik het soms even los als mijn hoofd er niet naar staat of het niet lukt qua tijd en energie, maar dat doe ik minder snel dan bij mijn persoonlijke blog.

Belang van statistieken

En dat brengt me bij het eigenlijke onderwerp van dit stuk: blogstatistieken. Nu ik heb uitgelegd dat ik het boekbloggen soms nét wat serieuzer aanpak dan het persoonlijk bloggen, snappen jullie misschien ook wel hoe ik denk over het belang van statistieken. Ook al voelt mijn boekenblog soms wat serieuzer, ik besteed niet echt aandacht aan de statistieken, net zoals ik dat niet doe bij mijn persoonlijke blog. Ik heb Google Analytics voor beide blogs geïnstalleerd, maar eigenlijk… kijk ik er nooit naar. Héél soms doe ik het, als ik benieuwd ben of als iemand in mijn omgeving ernaar vraagt, of als ik weer eens tussen de zoektermen wil spieken. En ja, dan werp ik ook een blik op de bezoekersaantallen per maand. Maar eigenlijk doen die getallen me dan niet zoveel.

Uitgevers

Ik heb niet echt een beeld bij ‘’hoge’’ of ‘’lage’’ aantallen en ik weet ook niet echt naar wat voor aantallen uitgevers op zoek zijn. Ik weet wel dat sommige uitgevers de statistieken van hun blogrelaties in het persbestand hebben staan, en dat snap ik ook: zoals blogger Lisa ook benoemt willen uitgevers natuurlijk graag dat hun boeken worden vertegenwoordigd op populaire blogs. Maar als een uitgeverij erom vraagt, ben ik eigenlijk altijd een beetje bang dat mijn aantallen te laag zijn en dat ik daardoor niet op de perslijst ‘’mag.’’ Soms gebeurt dat. En dat is volkomen begrijpelijk, maar jammer. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor andere (kleinere) bloggers. Want uiteindelijk gaat het mijns inziens vooral om de kwaliteit en niet om de populariteit.

Groei

Het leuke vind ik wel dat blogstatistieken een mooi naslagwerk kunnen zijn als je wilt weten hoe je blog nog verder kan groeien. Als je echt graag hogere bezoekersaantallen wilt, dan kun je je statistieken in de gaten houden om te zien of dat ene artikel waar je zo trots op bent of die toffe boekfoto’s of dat interview of die tag je meer lezers hebben opgeleverd. Maar als dat nou niet zo is? Of als de recensie van een boek dat je stom vond juist hoog scoort? Ga je dan je koers veranderen, andere content schrijven, om maar meer bezoekers te krijgen? Nee, toch? Ik tenminste niet. Ik schrijf gewoon lekker wat ik wil, wanneer ik wil.

Reacties

Als ik heel eerlijk ben, boeit het me gewoon niet of ik 2 of 20 of 200 of 2000 bezoekers per dag op mijn blog heb. Ik hecht veel meer waarde aan de toffe inhoudelijke reacties op opinieartikelen, aan de reacties op boekrecensies waarin staat dat ik iemand heb overtuigd het boek te kopen en aan de ‘’person X read your post’’-meldingen van Bloglovin.’ Oh ja, en aan de dankbare mailtjes van uitgevers (en soms zelfs auteurs!) als ik hen een linkje van een recensie heb gestuurd. Zelfs al komt de recensie maanden na het ontvangen van het recensie-exemplaar online. Bloggen is hard werken, en het is heerlijk als we van dat harde werk de vruchten mogen plukken. Maar dan wel vruchten in de vorm van plezier, trots en interactie en niet van statistieken. Want mijns inziens maken statistieken niet gelukkig. Niet echt.

Vind jij blogstatistieken belangrijk?

You may also like...

30 Comments

  1. Ja klopt helemaal wat je zegt
    Vind het plezier erin veel belangrijker dan de druk.

  2. Ja klopt helemaal wat je zegt
    Vind het plezier erin veel belangrijker dan de druk.

  3. Ik snap best dat uitgeverijen naar bezoekersaantallen vragen: ze wil natuurlijk dat een recensie wel bij genoeg mensen terecht komt (en daarbij zijn ”grote” boekenblogs om een reden groot, dus de kwaliteit zou daar ook naar behoren moeten zijn). Voor perslijsten krijg ik meestal altijd een ja, zelfs toen ik nog een redelijk beginnende blogger was, hoewel de drempel voor het daadwerkelijk krijgen van een boek dan wel hoger ligt wat bezoekersaantallen betreft. Ik blog ook altijd lekker wat ik zelf wil, maar de reacties zijn inderdaad het leukste wat je kan krijgen voor je blog! 🙂

    1. Dat snap ik zeker ook hoor, ze willen natuurlijk graag dat er een publiek bereikt wordt met de promotie. Zeker nu de wereld der boekenblogs steeds groter wordt begrijp ik ook wel dat er een selectie gemaakt moet worden. Zelf heb ik gelukkig bijna nooit te horen gekregen dat mijn aantallen te laag waren (de weinige keren dat ik ernaar gevraagd ben).

  4. Ik snap best dat uitgeverijen naar bezoekersaantallen vragen: ze wil natuurlijk dat een recensie wel bij genoeg mensen terecht komt (en daarbij zijn ”grote” boekenblogs om een reden groot, dus de kwaliteit zou daar ook naar behoren moeten zijn). Voor perslijsten krijg ik meestal altijd een ja, zelfs toen ik nog een redelijk beginnende blogger was, hoewel de drempel voor het daadwerkelijk krijgen van een boek dan wel hoger ligt wat bezoekersaantallen betreft. Ik blog ook altijd lekker wat ik zelf wil, maar de reacties zijn inderdaad het leukste wat je kan krijgen voor je blog! 🙂

    1. Dat snap ik zeker ook hoor, ze willen natuurlijk graag dat er een publiek bereikt wordt met de promotie. Zeker nu de wereld der boekenblogs steeds groter wordt begrijp ik ook wel dat er een selectie gemaakt moet worden. Zelf heb ik gelukkig bijna nooit te horen gekregen dat mijn aantallen te laag waren (de weinige keren dat ik ernaar gevraagd ben).

  5. In al die jaren dat ik blog, heeft een uitgeverij welgeteld één keer naar mijn statistieken gevraagd. Ik kijk er af en toe wel eens naar, maar verder boeit het me weinig. Ik heb ook geen idee hoeveel bezoekers andere blogs hebben en of die dan “groter” zijn dan de mijne.

    1. Bij mij is het ook maar één of twee keer voorgekomen inderdaad.

  6. In al die jaren dat ik blog, heeft een uitgeverij welgeteld één keer naar mijn statistieken gevraagd. Ik kijk er af en toe wel eens naar, maar verder boeit het me weinig. Ik heb ook geen idee hoeveel bezoekers andere blogs hebben en of die dan “groter” zijn dan de mijne.

    1. Bij mij is het ook maar één of twee keer voorgekomen inderdaad.

  7. Ik bekijk mijn statistieken regelmatig en vind het zo gaaf om te zien hoe steeds meer mensen via google de weg naar mijn website weten te vinden. Met mijn website wil ik kinderen & jongeren laten zien hoeveel leuke boeken er zijn. Als er veel bezoekers komen lukt dat blijkbaar 🙂 Ik heb ook een statistiekenpagina op mijn website die ik elke maand bijwerk.

    1. Dat is ook wel een toffe kant ervan inderdaad!

  8. Ik bekijk mijn statistieken regelmatig en vind het zo gaaf om te zien hoe steeds meer mensen via google de weg naar mijn website weten te vinden. Met mijn website wil ik kinderen & jongeren laten zien hoeveel leuke boeken er zijn. Als er veel bezoekers komen lukt dat blijkbaar 🙂 Ik heb ook een statistiekenpagina op mijn website die ik elke maand bijwerk.

    1. Dat is ook wel een toffe kant ervan inderdaad!

  9. Ik heb ondertussen een mediakit op mijn blog maar eigenlijk heeft op al de jaren dat ik blog nog niemand van de Vlaamse distributiefirma’s me om bezoekcijfers gevraagd. Eigenlijk weet ik ook niet waar ik ongeveer zou vallen met het aantal bezoekers dat ik krijg. Misschien is dat ook een van de redenen waarom ik er minder mee bezig ben. Het zijn ook echt de reacties en interactie met bezoekers die voor mij het bloggen zo’n leuke hobby maken.

  10. Ik heb ondertussen een mediakit op mijn blog maar eigenlijk heeft op al de jaren dat ik blog nog niemand van de Vlaamse distributiefirma’s me om bezoekcijfers gevraagd. Eigenlijk weet ik ook niet waar ik ongeveer zou vallen met het aantal bezoekers dat ik krijg. Misschien is dat ook een van de redenen waarom ik er minder mee bezig ben. Het zijn ook echt de reacties en interactie met bezoekers die voor mij het bloggen zo’n leuke hobby maken.

  11. Wat een interessante blogpost. Ik las de blog van Lisa al eerder, en ik moet zeggen dat ik misschien ook wel een blog hierover wil schrijven. Ik let wel op bezoekersaantallen, al kijk ik er niet enorm vaak naar, maar ik vind het leuk om te zien hoe het elke maand bijvoorbeeld een beetje groeit of dat een recensie vaak wordt bekeken. Als iets goed wordt bekeken denk ik ook: oh, dat vinden mijn lezers dus extra leuk om over te lezen.

    Als uitgever is het denk ik wel belangrijk om ook naar kwaliteit te kijken, niet alleen naar bezoekersaantallen. Ik probeer altijd kwalitatief goede recensies te schrijven in ieder geval, maar ja: die aantallen tellen natuurlijk toch ook mee.

    1. Ik vind het leuk dat iedereen er weer een beetje anders over denkt 🙂 wat die kwaliteit versus kwantiteit betreft, zie ik het een beetje zo: uitgevers willen graag dat veel mensen een recensie lezen en daardoor gaan bedenken of ze het boek willen lezen, maar je moet kwalitatief goede en overtuigende recensies kunnen schrijven om te zorgen dat lezers daar ook daadwerkelijk over gaan nadenken. Dus het één kan eigenlijk niet zonder het ander.

  12. Wat een interessante blogpost. Ik las de blog van Lisa al eerder, en ik moet zeggen dat ik misschien ook wel een blog hierover wil schrijven. Ik let wel op bezoekersaantallen, al kijk ik er niet enorm vaak naar, maar ik vind het leuk om te zien hoe het elke maand bijvoorbeeld een beetje groeit of dat een recensie vaak wordt bekeken. Als iets goed wordt bekeken denk ik ook: oh, dat vinden mijn lezers dus extra leuk om over te lezen.

    Als uitgever is het denk ik wel belangrijk om ook naar kwaliteit te kijken, niet alleen naar bezoekersaantallen. Ik probeer altijd kwalitatief goede recensies te schrijven in ieder geval, maar ja: die aantallen tellen natuurlijk toch ook mee.

    1. Ik vind het leuk dat iedereen er weer een beetje anders over denkt 🙂 wat die kwaliteit versus kwantiteit betreft, zie ik het een beetje zo: uitgevers willen graag dat veel mensen een recensie lezen en daardoor gaan bedenken of ze het boek willen lezen, maar je moet kwalitatief goede en overtuigende recensies kunnen schrijven om te zorgen dat lezers daar ook daadwerkelijk over gaan nadenken. Dus het één kan eigenlijk niet zonder het ander.

  13. Ik moet zeggen dat ik het toch wel leuk vind om m’n statistieken te checken. Uiteraard vooral als ze omhoog gaan!

    1. Haha, dat is zeker leuk!

  14. Ik moet zeggen dat ik het toch wel leuk vind om m’n statistieken te checken. Uiteraard vooral als ze omhoog gaan!

    1. Haha, dat is zeker leuk!

  15. Wat een leuke blog. Goed bezig!

  16. Wat een leuke blog. Goed bezig!

  17. Ik vind dat de statistieken toch best wel handig zijn, en leuk. Interessante blog!

  18. Ik vind dat de statistieken toch best wel handig zijn, en leuk. Interessante blog!

  19. […] THE BOOK REVIEW >> Statistieken bij boekenblogs; moet je er iets mee? […]

  20. […] THE BOOK REVIEW >> Statistieken bij boekenblogs; moet je er iets mee? […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

[instagram-feed]