Bij veel bloggers zie je het regelmatig voorkomen: een gesponsord artikel, een review van een bepaald product, artikelen over de voorwaarden die ze stellen aan samenwerkingen. Op Facebook wordt ook geregeld over die voorwaarden gediscussieerd, evenals over de tarieven die je moet hanteren en wat bedrijven wel en niet mogen doen. Ik krijg er altijd een beetje de kriebels van, want het is een kant van bloggen waar ik me liever verre van houd. Sowieso ben ik geen zakelijk blogger en met samenwerkingen en gesponsorde content heb ik dan ook niets. Tenminste… tot op zekere hoogte. Want ook al wilde ik in dit artikel vol vuur schrijven over hoe ik voor mijzelf enorm tégen samenwerkingen ben, inmiddels moet ik toch toegeven dat het in een soort haat-liefdeverhouding is veranderd en dat ik er dus niet meer per definitie nee tegen zeg.
Mijn blog is niet commercieel
Een disclaimer, tarieventabellen, wetgeving, administratie, de Kamer van Koophandel… allemaal dingen waaraan ik denk als ik de term zakelijk bloggen hoor. Een term die, zo vind ik tenminste, niet alleen te maken heeft met bedrijven die een blog onderhouden om klanten te werven, maar ook met bloggers die commercieel bloggen, oftewel: samenwerkingen aangaan met als uitkomst gesponsorde artikelen. Waarom vind ik dat zakelijk? Omdat je bezig bent met geld verdienen, met klanten en opdrachtgevers, met inkomsten en wederzijdse voordelen. Ik vind het knap als bloggers dit doen, het allemaal op een rijtje hebben en ook nog eens kwalitatieve en authentieke content kunnen aanleveren, absoluut. Maar voor mij is het niets.
Mijn blog is niet commercieel. Ik beschouw mezelf als een hobbyblogger, met een passie voor schrijven en de neiging om hoge eisen te stellen aan de stukjes die ik schrijf, om de lat hoog te leggen. Maar het is voor mij enorm belangrijk dat mijn blog van mij is, dat mijn content echt van mij is, dat ik er voor de volle honderd procent achter sta. Daarnaast: mijn voornaamste doel met mijn blog is om te kunnen doen wat me zo gelukkig maakt, en dat is schrijven over alles waar mijn hart vol van is. Mijn doel is geenszins om geld te verdienen met het bloggen, daar heb ik simpelweg geen behoefte aan. Mijn blog is niet commercieel en niet zakelijk, maar persoonlijk in elke zin van het woord.
Sommige samenwerkingen zijn persoonlijk
Maar hier komt het addertje onder het gras: ik kan namelijk niet meer zeggen dat ik in alle gevallen nee zeg tegen samenwerkingen. Meestal wel, maar ik bedoel… als ik benaderd wordt door uitvaartverzekeraar Yarden, dan mis ik echt heel erg de link met mijn blog en datzelfde geldt voor webshops op het gebied van mode en beauty. Soms reageer ik er eerlijk gezegd niet eens op, en soms met een vriendelijke afwimpeling – waarna ik uiteraard ook geen reactie meer krijg.
Toch heb ik onlangs een artikel geschreven in samenwerking met Living Comfort en ben ik nu bezig met een samenwerking met een nieuw lees- en schrijfplatform voor mijn boekenblog. Bovendien werk ik voor The Book Review heel regelmatig met uitgevers samen, want hoe je het ook wendt of keert: een recensie schrijven van een speciaal ontvangen boek is toch echt wel een samenwerking. Maar het zijn wel allemaal samenwerkingen waar ik geen geld voor krijg, behalve dan een betaling in boeken die ik gewoon mag houden. En dat is juist deel van de reden waarom ik die samenwerkingen graag aan ga: ik wil er zelf echt iets aan hebben. Er financieel op vooruitgaan hoeft van mij niet, maar een samenwerking die mij op de een of andere manier helpt – bijvoorbeeld bij het opbouwen van een goed slaapritme – of die gewoon past bij mij en mijn interesses – een platform voor lezen en schrijven, kan niet beter toch? – dan ben ik best happig op die samenwerking. En dan zie ik ook de voordelen die ik ervan kan hebben: meer bereik, niet alleen bij lezers maar misschien ook wel bij andere opdrachtgevers. Als de samenwerking persoonlijk is, bij mijn blog én bij mij als persoon past, sta ik er vrijwel altijd voor open. Sterker nog: bij uitgeverijen ga ik er meestal zelf achteraan.
Samenwerkingen en gesponsorde artikelen zijn nog altijd niet echt mijn ding. Maar ik ben er minder sceptisch over, stel me er meer voor open en ben bereid er ja op te zeggen als het echt goed voelt en als het op mijn manier mag, naar mijn voorkeuren. Wie had dat gedacht?
Ga jij vaak samenwerkingen aan voor je blog?
Mooi gezegd Vivian. Ik sta er tot nu toe net zo in als jij denk ik, ik pak zeker niet elke samenwerking met bedrijven aan, maar als het bij mij én mijn blog past dan sta ik er zeker voor open.
Isolde onlangs geplaatst…Geschrokken – Herkeuring UWV
Ik ga zeker wel samenwerkingen aan voor mijn blog, maar daar ben ik erg bewust in. Ik ga alleen met bedrijven in zee waar ik achter sta, of producten die ik krijg en écht gebruik. Die ik altijd al wilde hebben of juist heel nieuwsgierig naar ben. Ik ben heel wat selectiever geworden in de samenwerkingen die ik aanga en dat voelt zeker goed! Ik vind het een leuk extraatje van het bloggen. Ik probeer mijn samenwerkingen ook niet commercieel te maken en hou het dicht bij mezelf.
Sas onlangs geplaatst…Hoe ik mijn rust (her)vond
Jij bent ook een beetje een voorbeeld voor mij op dat gebied, ik vind je stukje daarover heel inspirerend altijd 🙂
Mooi gezegd 🙂
Ik denk trouwens dat veel bloggers, ook veel commerciële bloggers, wel zo werken: een samenwerking moet ook bij hen en bij de blog passen. En gratis spullen (dus ook boeken) krijgen is zeker ook een samenwerking.
Zelf sta ik niet negatief tegenover een keer een advertorial schrijven, maar inderdaad, het moet zeker bij mij, mijn blog én mijn lezers passen. Zo kreeg ik vorig jaar een mailtje of ik iets over dakramen wilde schrijven. Ik woon in een appartement … Dat gaat hem dus niet worden dan.
Jantine onlangs geplaatst…Ja maar, je ontwikkeling dan?
Mijn blog is zo klein en jong dat ik geen samenwerkingen heb. Ook blog ik in het Engels, wat voor Nederlandse bedrijven blijkbaar niet interessant is. Maar ik blog niet voor de samenwerkingen, maar echt als hobby, om mijn liefde voor schrijven e.d. te delen. En mocht daar ooit een samenwerking uit voortvloeien, dan zal ik zeker kritisch zijn. Het moet een merk/product zijn die en bij mijn blog past en ik volledig achter sta.
Darina onlangs geplaatst…5 Parisian Things #3
Op een punt vergeet je dat door het ontvangen van boeken je betaald wordt in natura en dus commercieel bezig bent. Belastingtechnisch is het dus gewoon inkomen..
Carina onlangs geplaatst…Boekrecensie: Aan alle jongens van wie ik hield – Jenny Han
Ik deed het om de haverklap, maar ik doe nu alleen waar ik me goed bij voel. Het moet bij Nouk-san passen, anders gebeurt het gewoon niet!
Anouk onlangs geplaatst…Blogspiratie TAG
Ik heb in het verleden is één keer een samenwerking gehad en dat was voor een product dat bij mijn blog pastte. Dat is voor mij ook erg belangrijk. Ondertussen heb ik immers ook al enkele keren een aanbod geweigerd. Zowel wat producten betreft als een blogtour of recensie. Als iets me niet aanspreekt of niet bij me past dan ga ik het ook niet bespreken. Oh, ik ben er trouwens nooit voor betaald geweest. Het ging toen in zijn werk als met een boekbespreking. Na de recensie mocht ik het product houden.
zwartraafje onlangs geplaatst…Fictionista!
Zelf ben ik pas een aantal keer benaderd voor een samenwerking, maar ik heb het nog geen enkele keer gedaan. Hoewel ik wel eens een recensie heb geschreven over een boek bedenk ik me nu. Dat vind ik wel leuk om te doen! Verder weet ik nooit zo goed hoe het zit met de regeltjes hieromtrent dus heb ik zoiets van, liever maar niet!
Zo simpel is dan geluk onlangs geplaatst…High tea bij de Yoghurt Barn
Ik ga wel samenwerkingen aan voor mijn blog, maar echt alleen als ik denk ‘hé dat is leuk’. Het moet bij mij en dus mijn blog (want dat is gewoon een verlengde van mijzelf) passen.
Jessica onlangs geplaatst…Mini-recensies #15 | Deze films keek ik in maart