Het is de droom van veel boekbloggers: op de perslijst komen bij dé uitgeverij van je favoriete genres. Heel begrijpelijk ook, want het is natuurlijk superfijn om recensie-exemplaren, uitnodigingen voor events en dergelijke te krijgen en simpelweg het gevoel te hebben dat je belangrijk bent voor die uitgeverij! Maar bij sommige uitgevers kan het ok best lastig zijn om ‘’binnen te komen’’ en het is ook niet altijd even makkelijk om daadwerkelijk op die perslijst te staan. Hoe word je daar bedreven in?
Op de perslijst: de voor- en nadelen
Op de perslijst staan van een uitgeverij kan voor je blog heel veel voordelen hebben. Zo krijg je vaak de persberichten over boekreleases en events toegestuurd, liggen er soms zomaar toffe boeken op de deurmat, word je uitgenodigd voor brainstormsessies of andere speciale happenings en mag je vaak samenwerkingen en acties houden. Nadeel is wel weer dat er misschien bepaalde verwachtingen aan verbonden zijn: dat je wel boeken móet aanvragen bijvoorbeeld, dat de boeken die je toegestuurd krijgt misschien niet altijd leuk zijn, dat je er soms geen tijd voor hebt… natuurlijk ligt dit allemaal heel erg aan de uitgever in kwestie, maar ik vind het zelf wel eens lastig om bijvoorbeeld een catalogus toegestuurd te krijgen en daar niets in te vinden wat ik zou willen aanvragen. Terwijl je die catalogus niet voor niets krijgt, toch? Het is wel een soort band die je aangaat met een bedrijf, dat moet je wel weten.
Hoe kom je op de perslijst?
Op de perslijst staan is iets anders dan een recensie-exemplaar aanvragen. Uitgevers hebben een lijst van bloggers en andere betrokkenen die automatisch gemaild worden over nieuwe boeken en andere zaken. Veel uitgevers, zowel grote als kleine, zijn altijd blij met nieuwe bloggers – het is dus helemaal niet gek om een mailtje te sturen met de vraag of ze je op de lijst willen zetten. Zorg er wel voor dat je goede redenen hebt om op die lijst te willen: je moet de boeken van de uitgeverij natuurlijk echt leuk vinden, en ik vind het zelf belangrijk om al wat recensies (van niet-recensie-exemplaren) van de uitgever online te hebben staan. Soms doen ze er helemaal niet moeilijk over en word je er meteen op gezet en soms is er wat meer voor nodig.
Moeilijk binnenkomen
Het is natuurlijk heel logisch dat uitgevers niet zomaar alle bloggers op de lijst kunnen zetten: ze krijgen heel veel aanvragen binnen en moeten dan echt keuzes maken. Soms zullen ze je dus vragen om bepaalde gegevens – je bezoekers- en social media-aantallen bijvoorbeeld – en op basis daarvan bepalen ze of je op de perslijst kunt komen of niet. Hoewel ik het jammer vind dat kleine, maar wel goede bloggers daardoor minder aandacht krijgen, snap ik het ook wel. Een grote uitgeverij van populaire boeken maakt andere keuzes dan een kleinere uitgeverij. Wees dus ook niet té teleurgesteld als je niet binnen weet te komen en probeer het na een tijdje opnieuw, want wie weet lukt het wél als je wat gegroeid bent met je blog!
Goed om te weten
- Vraag eerst ‘’gewoon’’ een (paar) keer een recensie-exemplaar aan en vraag daarna of je op de lijst gezet mag worden. Dat is uiteindelijk voor de uitgeverij ook alleen maar makkelijker!
- Blijf niet vragen als er wordt gezegd dat er geen boeken beschikbaar zijn of dat er een andere reden is om je geen boek te sturen of je op de lijst te zetten: volgende keer beter!
- Blijf eerlijk in je recensies: dat je op de perslijst staat, betekent niet dat je de uitgeverij de hemel in moet prijzen. Ze zijn nog altijd het meest gebaat bij eerlijkheid!
- Vraag niet alles aan wat los en vast zit: wees eerlijk tegen jezelf over wat je wel en niet leuk vindt. Het moet voor jou wel te doen blijven.
Vind jij het belangrijk om op de perslijst te staan?
Ik heb juist altijd eerste gevraagd om op perslijsten te mogen staan (met een uitgebreide mail met linkjes naar eerdere recensies van de uitgeverij) en pas later zou ik recensie-exemplaren aanvragen. Als je meteen al een boek aanvraagt, heb ik het idee dat je dan niet met de juiste intenties de uitgeverij aanspreekt. Als je op de perslijst staat, kennen ze je tenminste al, dan is de binding al groter en mocht je een recensie-exemplaar aan willen vragen, weten ze in ieder geval al van je af! 🙂
Daar kan ik me inderdaad ook in vinden, maar ik zou toch altijd eerst voor een recensie-exemplaar gaan, ook zodat ze dan kunnen zien wat je waard bent zeg maar 🙂 Meteen vragen of je op de perslijst mag, lijkt mij juist een beetje te veel van het goede.
Ik heb juist altijd eerste gevraagd om op perslijsten te mogen staan (met een uitgebreide mail met linkjes naar eerdere recensies van de uitgeverij) en pas later zou ik recensie-exemplaren aanvragen. Als je meteen al een boek aanvraagt, heb ik het idee dat je dan niet met de juiste intenties de uitgeverij aanspreekt. Als je op de perslijst staat, kennen ze je tenminste al, dan is de binding al groter en mocht je een recensie-exemplaar aan willen vragen, weten ze in ieder geval al van je af! 🙂
Daar kan ik me inderdaad ook in vinden, maar ik zou toch altijd eerst voor een recensie-exemplaar gaan, ook zodat ze dan kunnen zien wat je waard bent zeg maar 🙂 Meteen vragen of je op de perslijst mag, lijkt mij juist een beetje te veel van het goede.
Bedankt voor je tips! Op dit moment blog ik nog vrij kort dus ik wil hier nog eventjes mee wachten (en nog groeien), maar ik hou je tips zeker in mijn achterhoofd! Dankjewel! 🙂
Graag gedaan, en succes!
Bedankt voor je tips! Op dit moment blog ik nog vrij kort dus ik wil hier nog eventjes mee wachten (en nog groeien), maar ik hou je tips zeker in mijn achterhoofd! Dankjewel! 🙂
Graag gedaan, en succes!
Net als Joost ben ik een groot voorstander van ‘eerst op de perslijst komen en dan pas vragen om iets’. Ik zou het zelf namelijk ook belangrijk vinden om eerst een ‘band’ op te bouwen met een blogger voor ik persmateriaal uit zou sturen.
Net als Joost ben ik een groot voorstander van ‘eerst op de perslijst komen en dan pas vragen om iets’. Ik zou het zelf namelijk ook belangrijk vinden om eerst een ‘band’ op te bouwen met een blogger voor ik persmateriaal uit zou sturen.
Net als Emmy en Joost ben ik eerst op perslijsten gekomen en kreeg ik daarna persberichten over recensie-exemplaren die ik ook daadwerkelijk ging aanvragen. Bij mijn ‘eerste uitgeverij’ heb ik niet eens gemaild, maar vonden ze mij, dat vond ik ook wel tof. Maar ik ben niet zo van het vragen zonder dat ik op de perslijst sta, ik vind dat ik zelf ook moet blijven investeren in boeken.
Inderdaad ook supertof als uitgevers jou weten te vinden in plaats van andersom!
Net als Emmy en Joost ben ik eerst op perslijsten gekomen en kreeg ik daarna persberichten over recensie-exemplaren die ik ook daadwerkelijk ging aanvragen. Bij mijn ‘eerste uitgeverij’ heb ik niet eens gemaild, maar vonden ze mij, dat vond ik ook wel tof. Maar ik ben niet zo van het vragen zonder dat ik op de perslijst sta, ik vind dat ik zelf ook moet blijven investeren in boeken.
Inderdaad ook supertof als uitgevers jou weten te vinden in plaats van andersom!
Eens met Joost en Emmy! En als ik in een catalogus geen boek zie dat aansluit bij mijn voorkeur, dan sla ik gerust een keertje over. Ik vind niet dat je verplicht bent om een boek aan te vragen omdat je de catalogus krijgt.
Eens met Joost en Emmy! En als ik in een catalogus geen boek zie dat aansluit bij mijn voorkeur, dan sla ik gerust een keertje over. Ik vind niet dat je verplicht bent om een boek aan te vragen omdat je de catalogus krijgt.
Hoi Vivian, ik ben nog maar net (een weekje dus) gestart met een boekenblog. Ik vroeg me al af hoe iedereen dat toch doet zoveel boeken ontvangen en kopen. Handig dat ik op je post terecht kwam, ik kon de info zeker gebruiken.
Hoi Vivian, ik ben nog maar net (een weekje dus) gestart met een boekenblog. Ik vroeg me al af hoe iedereen dat toch doet zoveel boeken ontvangen en kopen. Handig dat ik op je post terecht kwam, ik kon de info zeker gebruiken.
Momenteel 13 boeken op mijn website en ben zojuist door 1 van de uitgevers op de health perslijst gezet. Vind ik best een eer en zeker niet vanzelfsprekend.
Wel besteed ik veel tijd aan elke review en word ik goed gevonden door google dus dan is het ook een samenwerking 2 kanten op.
Momenteel 13 boeken op mijn website en ben zojuist door 1 van de uitgevers op de health perslijst gezet. Vind ik best een eer en zeker niet vanzelfsprekend.
Wel besteed ik veel tijd aan elke review en word ik goed gevonden door google dus dan is het ook een samenwerking 2 kanten op.