Eén van de dingen waar ik het meeste aan moest wennen bij de overgang van middelbare school naar hbo, was het feit dat we elke acht weken te maken krijgen met een hele week van toetsen. Op de middelbare was ik gewend aan het kunnen maken van toetsen wanneer dat mij uitkwam, maar nu hebben we echt vaste deadlines dat alles af moet zijn, enorm veel stof om te leren en onwrikbare data waarop de tentamens worden afgenomen. Dat was in het begin echt wel even slikken en het heeft best eventjes geduurd voor ik door kreeg wat de juiste aanpak was. Zoveel leren zonder te stressen of in tijdnood te komen of tijd tekort te komen voor andere leuke dingen, dat is namelijk wat ik het liefste wil. En dan ook nog eens gewoon echt efficiënt kunnen leren, mét hoge cijfers als gevolg. Inmiddels heb ik twee toetsweken achter de rug en begin ik door te krijgen hoe het moet, maar er blijft een dilemma waar ik nog niet goed uit ben.
Op het vmbo en later ook op de havo ben ik mezelf namelijk al vrij snel gaan aanleren dat de beste manier van leren het maken van samenvattingen is. Zo verwerk je de stof, kom je erachter of je alles begrijpt en wat je lastig vindt en leer je het meteen door en door doordat je het steeds weer verwerkt en omzet in je eigen interpretaties en je eigen zinnen. Dat heb ik steeds volgehouden: in mijn zeven jaar op de middelbare school heb ik volgens mij nog nooit op een andere manier geleerd – met uitzondering van woordjes, daar gebruikte ik WRTS voor. Op het hbo was ik dus vastbesloten om die gewoonte van samenvatten lekker door te zetten, maar dat bleek al snel iets minder haalbaar dan ik had gehoopt en verwacht. De stof voor de toetsen is dan namelijk behoorlijk gecompliceerd en vooral heel veel: en dat samenvatten moet je meestal combineren met het maken of afronden van opdrachten. Het is behoorlijk vermoeiend om dat strak bij te houden en hoewel ik wel probeer om tijdens de reguliere collegeweken al zoveel mogelijk te doen, gebeurt het vaak dat ik in de week vóór de tentamens nog bezig ben met samenvatten.
Onlangs ontdekte ik op internet twee websites die het leren voor studenten gemakkelijker maken: StudentsOnly en Stuvia. Beide sites verkopen voor heel zachte prijsjes heel goede uittreksels en samenvattingen van studieboeken, om het leren te ondersteunen. Nu ben ik eigenlijk uit principe geen voorstander van het leren door middel van andermans samenvattingen omdat ik uit ervaring weet dat ik het veel beter opneem door zelf samen te vatten, maar tja… als het echt veel stof is waar moeilijk doorheen te komen is en ik er ook weinig energie voor heb, dan heb ik snel de neiging om toch te kijken naar zo’n uittreksel. Bovendien werkt het ter ondersteuning soms best fijn: op die manier kan ik wel controleren of mijn interpretaties kloppen en of ik misschien nog dingen vergeten ben of anders had moeten weergeven. En ik kan er zelf ook een beetje mee verdienen: door mijn eigen samenvattingen te uploaden, is er een kansje dat ik wat geld verdien, al is dat nu nog niet het geval geweest.
Kortom, ik vat nog het liefste zelf samen, maar dat vereist wel discipline en planning waar ik soms nogal moeite mee heb, en dan bieden Stuvia en StudentsOnly wel uitkomst…
Zelf samenvatten is inderdaad het beste. Maar als dat niet lukt is het kopen van een samenvatting een prima optie in mijn ogen! Zelf gebruikte ik vaak de powerpoints die docenten vertoonden tijdens college als samenvatting en maakte ik daar tijdens college aantekeningen bij. Op deze manier hoefde ik amper een studieboek open te slaan.
In Groningen heb je Yoho, een winkel die samenvattingen verkoopt. Ik heb nu voor het eerst een Yoho voor klinische psychologie. Ik doe het inderdaad altijd het liefst zelf, maar soms lukt dat echt niet!
Ik heb de mazzel dat ik weinig tentamens heb, maar meer projecten en opdrachten die moeten laten zien dat ik de stof kan toepassen. Vroeger maakte ik altijd een samenvatting, maar bij deze studieboeken ga ik dat echt niet proberen. Ik maak vooral veel aantekeningen tijdens de lessen en bestudeer de powerpoints.
Samenvatten deed ik eerst ook vaak, maar nu mijn opleiding alleen uit (een kleiner aantal) examens bestaat, ben ik daar mee gestopt. Per examen wordt veel gevraagd en vooral over veel onderwerpen. Ik vraag me nu bij elke paragraaf af: Welke vragen kun je hierover stellen? Die schrijf ik op en daar test ik mezelf uiteindelijk mee. Werkt goed tot nu toe.
Hoi Vivian! Ik ben voor het eerst op je blog en begon van binnen een klein beetje te juichen toen ik zag dat je de Lerarenopleiding Nederlands doet, de opleiding die ik vanaf komend jaar wil gaan volgen (alleen niet in Rotterdam). Ik heb van de meeste studenten gehoord dat het ontzettend veel is allemaal. Nu kan dat natuurlijk per opleiding verschillen, maar is dat bij jou ook zo? Ik vind dat je echt heel leuk schrijft verder! 🙂 kom nog vaker terug!
Ik kan niet leren zonder een eigen samenvatting helaas… bovendien leer ik terwijl ik samenvat. Gelukkig hoef ik nog maar een tentamen (dit jaar)!