Er zijn nog zo vreselijk veel films die ik wil zien. Films die ik heb gemist toen ze in de bioscoop kwamen, films die dit jaar verschijnen en waar ik ongelooflijk naar uitkijk (Mamma Mia: Here We Go Again, Jurassic World: Fallen Kingdoms, Love, Simon), filmklassiekers waar ik me altijd al eens aan heb willen wagen en van die films die overal een beetje tussen vallen en die ik ‘’gewoon’’ heel graag wil zien. Een kijklijst van films is wat mij betreft onbegonnen werk, maar waar het lukt probeer ik de films op mijn denkbeeldige verlanglijst echt te kijken als ze voorbij komen – en met drie van de vijf films uit dit tweede ‘’films van 2018’’-overzicht is dat goed gelukt!
Every Day (2018)
Waar het over gaat | A heeft geen lichaam. Elke dag wordt zijn – of haar – ziel wakker in een ander lichaam, en gedurende vierentwintig uur leeft hij zo goed mogelijk het leven van die persoon, ernaar strevend zo weinig mogelijk sporen achter te laten. De mensen in wie hij terecht komt zijn jong, oud, man, vrouw, wit, gekleurd, alles is mogelijk. Maar dan ontmoet A Rhiannon, de vriendin van één van zijn lichamen, en ze worden hopeloos verliefd op elkaar. Maar kun je wel een echte relatie hebben als je je geliefde steeds opnieuw moet kwijtraken en terugvinden, als degene van wie je houdt er elke dag anders uitziet en je het nooit goed zult kunnen uitleggen aan buitenstaanders? Of is het juist een prachtig voorbeeld van wat echte liefde betekent?
Wat ik ervan vond | Every Day is zeker weten een bijzondere film, maar echt góed zou ik het niet willen noemen. Jazeker, veel scènes en kleine momentjes zijn heel lief en romantisch en de boodschap van het verhaal is absoluut prachtig: ik vind het knap hoe de makers hebben neergezet dat uiterlijk en geslacht er in wezen maar zo weinig toe doen als het om echte liefde gaat en dat het zo belangrijk is om juist wél een impact te hebben op iemands leven. Het sterke, realistische en erg on-Hollywoodachtige einde draagt daar ook veel aan bij, en dat is mooi. Maar de film mist kracht en diepgang, de cast acteert te vlak om de personages en hun onderlinge chemie echt tot leven te wekken en de scriptschrijvers hebben daar ook niet echt hun best voor gedaan. Het is een dappere, zelfs redelijk memorabele poging, maar meer ook niet.
Wat je moet weten | Duur: 1u37 min. Cast: Angourie Rice, Justice Smith, Jeni Rose, Ian Alexander, Katie Douglas, Jacob Batalon, Colin Ford, Lucas Jade Zumann. Regie: Michael Sucsy. Genre: Young Adult.
Memoirs of a Geisha (2005)
Waar het over gaat | Het jonge meisje Chiyo wordt tegen wil en dank verkocht aan een geishahuis en moet net als haar zus, die ergens anders ondergebracht is, verplicht de opleiding tot geisha volgen. Ontsnappen lukt niet, maar nadat Chiyo een vriendelijke man ontmoet die zijn vertrouwen in haar uitspreekt, wordt het haar missie om een gewilde en geliefde geisha te worden. Dat lukt, ondanks de scherpe intriges van rivaliteit, seksisme en de lichamelijke en geestelijke uitputting. Wanneer jaren later de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, gaat Chiyo – inmiddels de befaamde geisha Sayuri – een onzeker lot tegemoet.
Wat ik ervan vond | Deze film is absoluut prachtig, zowel qua verhaal als qua cinematografie. Visueel is het een plaatje, met wervelende kostuums en heel mooie sfeerbeelden van Japan, naar ook het verhaal wordt erg mooi verteld. De vier actrices, die Sayuri, haar vriendin Pumpkin, haar mentor Mameha en hun concurrente Hatsumono vertolken, doen het zo verbijsterend goed dat je echt respect krijgt voor hoe deze vrouwen zich in deze tijd en in dit milieu staande probeerden te houden en tegelijkertijd een goed leven probeerden op te bouwen. Het is bovendien ook enorm fascinerend om te zien hoe de vlijmscherpe intriges van de geishawereld zich ontvouwen. Het verhaal is soms wat ingewikkeld, maar ontzettend boeiend: je zult je zeker niet vervelen en een wereld voor je zien opengaan die een nog veel fascinerende Google-zoektocht zal opleveren.
Wat je moet weten | Duur: 2u25 min. Cast: Li Gong, Michelle Yeoh, Ziyi Zhang, Yuki Kudo. Regie: Rob Marshall. Genre: historisch drama.
The Danish Girl (2015)
Waar het over gaat | In de jaren twintig van de twintigste eeuw leidt het kunstenaarsechtpaar Einar en Gerda een leven van werken, soireetjes, exposities en pogingen om zwanger te worden. Wanneer Einar een keer model staat voor één van Gerda’s werken, wakkert dat echter gevoelens aan die hij nooit eerder bij zichzelf heeft bespeurd, gevoelens over dat hij meer vrouw dan man is. Wat begint als een spelletje met verkleedkleren en make-up leidt tot de ontdekking van Lili, die steeds sterker wordt en waar Einar noch Gerda uiteindelijk nog omheen kunnen. The Danish Girl vertelt het verhaal van één van de eerste gevallen van genderdystrofie uit de geschiedenis.
Wat ik ervan vond | Dit is inmiddels misschien wel één van mijn lievelingsfilms: ik heb ‘m nu voor de tweede keer gezien en ik vond het nog even prachtig als de eerste keer in de bioscoop. Het verhaal is zó goed neergezet, op een enorm heftige en meeslepende en intieme manier die, in combinatie met de mooie muziek, voor veel krachtige kippenvelmomenten zorgt. Maar ook de kunst die Gerda maakt, de kostuums, de locaties: alles heeft een ontzettend authentieke feeling en wordt zo mooi en vol gevoel en oog voor detail vertoond. Het acteerwerk is gewoonweg subliem en het geeft een volgens mij heel erg waarheidsgetrouw beeld van hoe het was om met deze gevoelens te worstelen in deze tijd. Een toegankelijke film die toch ook heel heftig en eerlijk is en daardoor een maar al te belangrijk verhaal ontzettend overtuigend en treffend weet te vertellen.
Wat je moet weten | Duur: 1u59 min. Cast: Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Amber Heard, Richard Dixon, Ben Whishaw. Regie: Tom Hooper. Genre: historisch drama.
Wild (2014)
Waar het over gaat | Wild is het waargebeurde verhaal van Cheryl Strayed, die na de dood van haar excentrieke moeder en haar eigen batterij aan ongezonde relaties en verslavingen besluit om de Pacific Crest Trail-wandeltocht door de woeste natuur te gaan doen. Ze is één van de enige vrouwen en vraagt zich al snel af waar ze in godsnaam aan begonnen is, maar zet door. Onderweg wordt ze gedwongen om na te denken over alles wat ze heeft meegemaakt, maar ook om vrienden te maken, vreemden te vertrouwen en zichzelf beter te leren kennen.
Wat ik ervan vond | Wild is één van die films die ik in de bioscoop wilde zien, maar waar ik eenvoudigweg niet aan toekwam toen het kon. Achteraf vind ik dat niet meer zo erg, want hoewel het zeker een goede film is, vond ik ‘m toch niet zo goed en interessant als ik had gehoopt en verwacht. Ik vond eigenlijk vooral Cheryls flashbacks interessant: de relatie tussen haar en haar moeder boeide me enorm, zeker omdat ik dat erg sterk neergezet vond, en het volgen van haar tocht door de wildernis was ook zeker niet saai. Maar verder voelde het voor mij allemaal erg fragmentarisch en onaf: ik verwachtte veel meer krachtige momenten, veel meer verwerking van al haar worstelingen. Ik had ontzettend het gevoel dat er nog meer te vertellen was, dat Witherspoon en Vallée nog veel meer in de rol en het verhaal hadden kunnen stoppen.
Wat je moet weten | Duur: 1u55 min. Cast: Reese Witherspoon, Laura Dern, Michiel Huisman, Thomas Sadoski, Gaby Hofmann. Regie: Jean-Marc Vallée. Genre: biografisch drama.
Still Alice (2014)
Waar het over gaat | Alice Howland is taalwetenschapper aan Colombia en geniet met volle teugen van haar werk en het zien settelen van haar kinderen. Maar dan begint ze kleine dingetjes te vergeten: adressen, woorden, spullen, momenten. Tot haar grote schrik wordt vastgesteld dat ze een zeldzame vorm van familiaire Alzheimer heeft. Haar geestelijke gesteldheid verslechtert snel en dat eist een onzeglijk hoge tol van haar carrière, maar ook van haar huwelijk en haar gezin: langzaam maar zeker raakt ze steeds meer stukjes van zichzelf kwijt en dat valt haar enorm zwaar.
Wat ik ervan vond | Dit is echt een ontzettend goede film. Het verhaal boeit van de eerste tot de laatste scène en de performance van Juliannae Moore is zó ongelooflijk goed dat het volledig onder je huid kruipt. Het is zo vreselijk pijnlijk, maar ook zo mooi om Alice zichzelf te zien kwijtraken, met kleine beetjes die steeds zwaarder gaan wegen, en het is zo intens en aangrijpend om te zien wat voor impact dat heeft op haar leven en dat van haar dierbaren. Regisseurs Glatzer en Westmoreland zijn erin geslaagd om met de meest simpele momenten en details een heel krachtig en realistisch beeld te schetsen van Alices situatie, en dat wordt nog versterkt door de sterke dynamiek tussen de personages (Kristen Stewart en Kate Bosworth zijn steengoed). Als je één film kiest uit dit rijtje, laat het dan deze zijn. Aangrijpend en memorabel: pijnlijk prachtig.
Wat je moet weten | Duur: 1u41 min. Cast: Julianne Moore, Alec Baldwin, Kristen Stewart, Kate Bosworth, Hunter Parrish. Regie: Richard Glatzer, Wash Westmoreland. Genre: drama.
Welke van deze films heb jij gezien?
Jammer dat Every Day je een beetje tegenviel. Ik las daar laatst een stukje over en de film leek me heel mooi. Nu denk ik dat ik hem toch even voorbij laat gaan. Danish Girl en Still Alice lijken me wel prachtig. Die zou ik graag nog eens zien.
Zelf ben ik dit weekend naar The Shape of Water geweest. Een heel ander soort film dan ik meestal kijk, maar ik vond de boodschap en het verhaal van de film wel heel erg mooi.
Romy onlangs geplaatst…Outfit | Een vintage rok, speciaal voor mij gemaakt! ♥
Oh, The Shape of Water vind ik ook goed klinken! Denk niet dat ik die nog in de bioscoop ga zien, maar ik hoop wel dat-ie een keer op Netflix voorbij komt.
Ik ben wel benieuwd naar Wild. Ik ben nu het boek aan het lezen en die leest echt heel prettig weg. Plus, het is een schitterend verhaal over een indrukwekkende tocht. Ik wil natuurlijk eerst het boek uit hebben, pas daarna begin ik aan de film. Als je dus wat mist, voor je gevoel (en dat zal vast ook zo zijn), raad ik je aan om het boek te lezen.
Het boek heb ik op mijn ereader staan inderdaad, dus die ga ik misschien nog wel lezen!
Ik heb ze allemaal niet gezien maar ben er naar een paar zeker wel benieuwd..