De vijf rollen van de blogger

Onder Bloggen op 23 juli 2015

Rollen van de blogger

Op de lerarenopleiding wordt er heel veel nadruk op gelegd dat je als docent vijf rollen hebt. Je bent didacticus, want je moet lesgeven. Pedagoog, want je draagt een deel van de verantwoordelijkheid van de opvoeding. Gastheer of gastvrouw, want uiteindelijk zijn de kinderen te gast in je lokaal en jij moet zorgen dat ze het prettig hebben. Presentator, want de stof moet op een interessante manier onder de aandacht worden gebracht. Afsluiter, want de koppeling naar wat er na jouw les gaat gebeuren moet gemaakt worden. vooral die laatste twee rollen – die ik heb moeten opzoeken – vind ik een beetje zozo eerlijk gezegd, maar het heeft me wel aan het denken gezet: wat zijn eigenlijk de vijf rollen van de blogger? En welke rol is dan het belangrijkste?

Ik vind dat je als blogger nooit alleen maar blogger bent. Je moet aan heel veel dingen denken als je wilt dat je blog goed loopt en je hebt best wel wat skills en karaktertrekjes nodig om het allemaal te kunnen. Niet elk onderdeel van het bloggen is namelijk even leuk, maar ze zijn wel allemaal even belangrijk.

Schrijver

In de eerste plaats ben je natuurlijk schrijver: je moet content produceren door artikelen te schrijven. Het schrijven moet je ook wel een beetje in de vingers hebben, want je bezoekers willen toch graag kwaliteit als ze je stukken lezen. Je moet rekening houden met onderwerpkeuze, stijl, taalgebruik, toon… kortom, je moet gewoon kunnen schrijven. En het leuk vinden natuurlijk! Voor mij is dat absoluut geen issue, maar ik weet ook dat er mensen zijn die een blog beginnen omdat het ze leuk lijkt om op die manier populair te worden. Niet alle bloggers kunnen echter schrijven en ook niet alle schrijvers kunnen bloggen.

Fotograaf

Zelfs als je je beeldmateriaal altijd van internet haalt, ontkom je niet aan deze rol: een beetje blogger zorgt er namelijk wel voor dat het beeldmateriaal past bij de content. Je zult afbeeldingen toch moeten bewerken om te zorgen dat ze niet te groot of te klein zijn. Ik probeer tegenwoordig zoveel mogelijk ook in de rol van fotograaf te kruipen door te oefenen met foto’s maken en bewerken: fotograferen behoort absoluut niet tot mijn talenten, maar ik vind het wel leuk om te doen en met veel oefening mag het resultaat er ook gewoon zijn. Daarnaast stop ik veel tijd en energie in het netjes bewerken van mijn foto’s: ik maak soms wel tien exemplaren en ben daarna nog een poosje bezig in Photofiltre met mooie filters en effecten en natuurlijk de basisbewerking voor de afmetingen en het watermerk.

Editor

De functie van editor neemt misschien nog wel de meeste tijd in beslag. Hieronder valt het onderhouden van je blog op het gebied van focus, indeling, organisatie en plannen, maar ook het uitwerken van content vóór de fase van het schrijven, het inplannen en optimaliseren van artikelen en het onderhouden van de website op het gebied van de lay-out en updates. Gek genoeg vind ik dit na het schrijven toch wel het leukste om te doen: ik vind het heerlijk om in mijn blogboekje aan de gang te gaan met het uitwerken van blogideeën en het brainstormen over mijn focus en over nieuwe onderwerpen, om planningen te maken voor mijn content en spontane ideeën bij te houden. Veel mensen onderschatten dit wel, maar juist de eindredactie is zo belangrijk bij een blog. Je wilt zeker weten dat je artikel in de juiste categorie staat en op het juiste moment online komt, dat de tags en het beeld kloppen en dat er geen rare taalfouten in staan.

Marketer

Als blogger wil je dat je blog verkoopt, oftewel: dat het goed loopt, dat je bezoekers krijgt, dat mensen naar je blog terugkomen en dat nieuwe mensen je blog ontdekken. Je bent dus ook bezig met het promoten van je blog via sociale media, het contact houden met mogelijke partners voor winacties of sponsoring en het in de gaten houden van je verkeer. Dit vind ik zelf het minst leuke om te doen… maar het loont wel. Ik vergeet vaak om consequent mijn artikelen te promoten, maar hoe meer je het doet, hoe beter hje website bezocht wordt!

Contactpersoon

Deze rol valt een beetje samen met het bovenstaande: het onderhouden van relaties. Niet met zakenpartners, maar met collega-bloggers van wie je dingen kunt leren en door wie je geïnspireerd kunt raken. En zeker niet in het minst je bezoekers: met hen moet je ook een zeker contact opbouwen, om te zorgen dat ze zich welkom voelen en dat ze terugkomen en anderen over je blog vertellen. Je moet een netwerk opbouwen, want geen enkele blogger kan het bloggen in zijn eentje af – kijk maar naar het feit dat bijna alle reageerders ook bloggers zijn, we willen allemaal hetzelfde – en zonder je bezoekers ben je al helemaal niets. Dit vind ik dan wel weer leuk: ik lees graag andere blogs en ik word er ook regelmatig door geïnspireerd, wat mij weer blogmateriaal oplevert en andere bloggers nieuwe promotiemogelijkheden!

Welke rol van de blogger vind jij het belangrijkste? En welke rol geef je de meeste aandacht?

Reacties

  • Hee Vivian,
    Je hebt een heel interessante blogpost geschreven! De rollen van een docent had ik nog nooit zo bekeken, niet alle vijf althans. Meer respect voor docenten! Je moet toch maar van vele markten thuis zijn. Ook leuk hoe je de vijf rollen van een blogger omschrijft. Hier heb ik weer veel van geleerd. Bloggers blijven altijd bijleren haha. Van makkelijk naar moeilijk gaat het bij mij als volgt: Editor – Schrijver – Marketeer – Fotograaf – Contactpersoon. Voordat ik de blogs van andere goed gelezen heb of een reactie geef zoals nu, ben ik vaak alweer zelf aan het schrijven of geïnspireerd door andere blogs mijn blog aan het optimaliseren. Dank voor dit inzicht! En echt knap dat je altijd zo goed je blogschrift bijhoudt! Jij bent later echt een grote schrijfster! In mijn schriftje staat per maand wat ik beleefd heb en waar ik over ga schrijven, wat feiten ervoor maar meer ook niet.; ik schrijf eerder te weinig met de hand haha.
    Dank voor het delen van deze kennis, hier heb ik weer veel van geleerd!

    Greetings by Sophie




CommentLuv badge