Moeilijke dingen

Bron beeld: Picjumbo

Talen zijn mijn sterkste punt. Dat heeft altijd al als een paal boven water gestaan: ik ben niet iemand die keigoed is in wiskunde of biologie, ik heb een talenknobbel. Ik kom uit een familie van journalisten en lezers, dus dat is niet zo gek. Maar het feit dat ik op mijn eenentwintigste nog steeds veel moeite heb met de tafels van vermenigvuldiging en op een wereldkaart maar heel weinig landen echt kan aanwijzen… daar ben ik niet trots op. Er zijn dingen die heel moeilijk voor mij zijn door mijn ziekte en beperkingen, en dat is soms best wel frustrerend.

Rekenen

Ik kan niet rekenen. Echt niet. Ik ben er nooit goed in geweest en op de basisschool werd daar maar heel weinig aandacht aan besteed: doordat ik toen best wel behoorlijk ziek was, lieten mijn juffen me vooral de dingen doen die ik leuk vond en waar ik goed in was. Ondanks dat ik onwijs veel hulp heb gehad, is dat rekenen gewoon echt een probleem gebleven: ik moet heel lang nadenken voor ik het antwoord op een sommetje weet en dingen als geld- of tijdrekenen vind ik ook heel lastig. Het was dan ook een enorme opluchting toen bleek dat ik wiskunde kon laten vallen op het vmbo: een tijdje was er namelijk sprake van dat ik dat nodig had voor de havo, maar als dat zo zou zijn geweest, weet ik vrij zeker dat ik het niet had gered. Ik ben onwijs blij dat ik tot zover nog geen rekendingen ben tegengekomen op mijn studie en ik hoop van ganser harte dat we ook geen vakken gaan krijgen die te maken hebben met statistiek… in ieder geval weet ik wel dat ik straks met mijn rekenmachine cijfers ga berekenen, anders vertrouw ik het mezelf niet toe haha.

Topografie

Nog zoiets wat op de basisschool bij mij gewoon min of meer is overgeslagen: aardrijkskunde. Ben ik echt een ramp in. De hoofdsteden van belangrijke Europese landen weet ik wel en ook de hoofdsteden van de provincies ken ik redelijk, maar verder… je moet me echt niet vragen waar Twente ligt of welke rivier er door Friesland stroomt. Ook hier heb ik veel hulp bij gehad, maar het is gewoon onwijs moeilijk. Gelukkig heb ik het niet heel erg nodig – aardrijkskunde kon ik al heel snel laten vallen op de middelbare school – maar het is toch wel een stukje algemene kennis die mist en daar schaam ik me soms best voor, moet ik bekennen.

Ruimtelijk inzicht

Ik weet niet precies hoe het komt dat dit achter is gebleven: misschien ook doordat mijn rekenvaardigheid niet goed is ontwikkeld of misschien wel door de problemen met mijn zicht. In ieder geval komt er echt een waas in mijn hoofd als je het tegen mij hebt over de diepte van iets of – ik kan niet eens op andere voorbeelden komen, zo weinig weet ik ervan. Ik kan bijvoorbeeld niet goed anticiperen op situaties en één van de redenen dat ik niet in het verkeer mijn weg kan vinden is dat ik iets gewoon te laat zie aankomen, ik zie niet wanneer het dichtbij komt. Volgens mij komt het ook daardoor dat plannen best moeilijk is voor mij: ik kan op zich best een planning maken, maar vaak blijkt die gewoon niet realistisch te zijn omdat dat vooruitdenken niet is uitgekiemd bij mij. Misschien komt dat ook nog wel hoor: ik weet dat mijn ontwikkeling ook nog een beetje achterloopt door mijn ziekte, dus wie weet is er iets nog niet helemaal gerijpt.

Gevolgen

Vind ik het erg dat ik zo slecht ben in topo en rekenen? Om heel eerlijk te zijn niet: iedereen is wel ergens slecht in, en ik weet dat ik heel goed ben in talige dingen. Maar het is wel frustrerend: tijdens het winkelen in de uitverkoop zegt iets als 20% korting me gewoon niets. Ik weet wel dat bij 50% korting de helft eraf gaat en bij 25% korting de helft van de helft (en bij 75% korting de helft plus de helft van de helft) maar alles daartussenin… en bedragen bij elkaar optellen vind ik al net zo lastig. Dat zijn dingen die gewoon in het praktische dagelijks leven best wel vervelend zijn. misschien dat ik er deze zomer maar eens in ga duiken om dat te verbeteren.

Wat zijn dingen waar jij veel moeite mee hebt?

You may also like...

2 Comments

  1. Ik heb juist altijd meer moeite gehad met taal, maar dat houdt me echt niet tegen om er wel mee bezig te zijn. 🙂 Rekenen kon ik wel aardig, waardoor ik nu leerlingen begeleid met de rekenlessen; waarbij het stiekem vooral draait om het goed lezen van de vragen.

  2. Ik heb ook een talen knobbel en met mijn Dyscalculie kan je vast raden welke knobbel ik niet heb 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

[instagram-feed]