Leven

Onderwijskunde, studiekeuze en motivatie: de Studie TAG!

Studie TAG

Ergens in een heel ver verleden had ik er de toffe gewoonte van gemaakt om elke vrijdag een tag in te vullen en die rubriek dus Vrijdag Getgagd te noemen. Hartstikke leuk, maar op een gegeven moment waren de tags op en ging het ook een beetje te geforceerd voelen. Bovendien leken de tags een beetje verdwenen uit blogland, want ik zag ze nergens meer. Tot een paar weken geleden: ineens zijn er weer heel veel nieuwe tags die mijn aandacht trekken. Op boekenblogs, maar ook op de ‘’gewone’’ blogs, en stiekem vind ik ze nog steeds heel leuk om in te vullen. Daarom vandaag de Studie Tag, in het leven geroepen door Manon! Omdat het ook wel weer eens leuk is om het op dinsdag over studeren te hebben in plaats van over lesgeven.

  1. Welke opleiding volg je (of heb je gevolgd)? Waar?

Ik volg de Lerarenopleiding Nederlands aan de Hogeschool Rotterdam en ik zit nu in het derde jaar voltijd. Ik ben dus bezig om docent Nederlands te worden voor het voortgezet onderwijs en heb het nog altijd enorm naar mijn zin! In vier jaar afstuderen gaat overigens waarschijnlijk niet lukken: we richten ons een beetje op zes jaar zodat ik me niet hoef te haasten met stages en vakken en mijn gezondheid er niet onder gaat lijden.

  1. Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

Tja, dat is natuurlijk een klassiek verhaal inmiddels. Ik kan rustig zeggen dat het heel lang mijn levensdroom is geweest om Nederlandse Taal en Cultuur te studeren: dat was gewoon een logische keuze met mijn liefde voor lezen, schrijven en taal. Maar omdat ik geen vwo-diploma had en geen zin had in de 21+-toets (aangezien ik ook nog geen 21 was) was de enige manier om op de universiteit te komen via een hbo-propedeuse. Ik weet nog goed dat ik ging kijken op de open dag van de Hogeschool en wegging uit de ruimte waar informatie werd gegeven over de lerarenopleidingen omdat ik wist dat dat ‘m gewoon niet ging worden: ik zag mezelf totaal niet voor de klas.

Maar ja. Er waren geen andere hbo-opleidingen die me trokken en ik wilde echt graag naar de universiteit, dus de lerarenopleiding Nederlands was zo’n beetje de enige optie. Eigenlijk een noodzakelijk kwaad dus, maar ik ontdekte al na een paar weken dat het gewoon helemaal mijn ding was. Of eigenlijk ging het niet precies zo: het was meer dat ik na een paar weken mijn oorspronkelijke plan gewoon vergeten was, het ook niet meer belangrijk vond. Ik had me erbij neergelegd dat ik in ieder geval het eerste jaar of de eerste twee jaar (aangezien een eenjarige propedeuse niet ging lukken) moest uitzitten en daar wilde ik gewoon het beste van maken. Niet wetend dat ‘’het beste’’ inhield dat ik ontdekte dat a) het onderwijs mijn levensmissie was en b) ik dus koste wat het kost door wilde met de opleiding.

  1. Hoe zit de opleiding in elkaar?

Het is een bacheloropleiding die vier jaar duurt en elk jaar heeft vier blokken waarin je deels vakken volgt en deels stage loopt. Die stage begint vanaf het tweede halfjaar van het eerste jaar, maar ik ben pas vanaf het tweede jaar stage gaan lopen omdat dat in jaar één nog te veel was. Elk blok bestaat verder uit een periode van acht collegeweken met daarna twee tentamenweken: één week voor het huidige blok en daarna een week voor de hertentamens van het vorige blok: voor mij is dat tot nog toe steeds een vrije week geweest! In jaar één is het nog heel erg oriënteren en daar is de stage ook op gericht: vanaf jaar drie worden de stages belangrijker en moet je ook echt aan de slag met de docentencompetenties omdat je assessments moet gaan afleggen waarin je laat zien wat je geleerd hebt en dat je je ontwikkelt. In jaar vier doe je ook je minor, maar wat dat precies inhoudt weet ik nog niet – mijn minor heeft ook een jaar vertraging, omdat volgend schooljaar een soort tussenjaar wordt: een ervaringsstage en het assessment van het derde jaar plus vakken inhalen, en pas het jaar daarop beginnen we met de afstudeerfase.

Elke lerarenopleiding bestaat ook nog uit een aantal leerlijnen. Je hebt in ieder geval de leerlijn Onderwijskunde: dat zijn vakken die alle studenten van de lerarenopleidingen moeten volgen, bijvoorbeeld over samenwerkend leren, directe instructie (een bepaalde fasering voor het indelen van je lessen), groepsdynamica, drama en passend onderwijs. Daarnaast heeft volgens mij ook elke lerarenopleiding een leerlijn Vakdidactiek, waarin je uitleg en begeleiding krijgt bij het daadwerkelijk vormgeven van je vak: bij Nederlands gaat het dan bijvoorbeeld over hóe je schrijfvaardigheid kunt onderwijzen en hóe je ICT kunt inzetten. Het wát, dus echt de kennis, krijgen we in de andere leerlijnen: Letterkunde (hedendaagse literatuur en de canonvakken), Taalkunde (sociolinguïstiek en klanken, onder anderen) en Taalbeheersing (zakelijk schrijven, creatief schrijven, spelling en grammatica bijvoorbeeld). Veel vakken moeten we afsluiten met een tentamen en anderen met een dossieropdracht, bijvoorbeeld een essay of een verzameling verslagen. Soms is het ook een combinatie. Ten slotte hebben we ook nog sporadische bijeenkomsten voor stage- en studiebegeleiding.

  1. Welk vak is het leukst? En waarom?

Dit klinkt waarschijnlijk heel erg geeky maar ik vind eigenlijk alle vakken wel leuk. De Onderwijskunde-leerlijn vind ik altijd heel tof omdat ik enorm geïnteresseerd ben in het hoe en waarom van het onderwijs, maar de leerlijn Vakdidactiek vind ik ook nooit vervelend omdat je daarin hele bruikbare handvatten en inzichten krijgt aangereikt over het vak. Een vak dat er voor mij de laatste tijd toch wel is uitgesprongen is Journalistiek schrijven, waarbij we ons eigen tijdschrift moesten maken en artikelen moesten schrijven  – dat is mij natuurlijk op het lijf geschreven. Ook Jeugdliteratuur II, wat helemaal ging over young adults (oftewel adolescentenliteratuur) vond ik geweldig, want ja… YA-fan in the house.

  1. Aan welk vak heb je een hekel? Waarom dan?

Er zijn wel vakken bij die me minder goed liggen en die ik daardoor ook minder leuk vind. Zo ging ik niet echt met veel plezier naar de dramalessen, want dat ging heel erg over jezelf kwetsbaar opstellen en soms zelfs belachelijk maken en daar ben ik niet goed in. Ook de eerste twee ICT-vakken vond ik eigenlijk stomvervelend: de eerste ging over algemene vaardigheden (Word, PowerPoint, Excel) en het smartbord en het tweede ging over het maken van een website met lesmateriaal: ik bedoel, er is een reden dat ik alle technische stuff van mijn blog aan iemand anders overlaat! Er was ook een keer een vak dat ging over het analyseren van poëzie en ik heb helemaal niets met poëzie, dus al die dingen over metrum en zo kwamen niet echt aan. En verrassend genoeg heb ik meestal ook niet heel veel met de taalkundige vakken! Sociolinguïstiek vond ik wel leuk, maar de voorloper – taalkunde – vond ik vooral erg ingewikkeld. Sommige boekenvakken hadden voor mij ook niet zo gehoeven – canon 3 bijvoorbeeld – maar dat ligt ook heel erg aan het feit dat sommige boeken en literaire stromingen gewoon niets voor mij zijn.

  1. Hoe ziet je huiswerk eruit? Hoelang ben je daar mee bezig?

Dat verschilt natuurlijk enorm. Voor de meeste vakken is het vooral leeswerk, dan krijgen we hoofdstukken uit een boek op die we moeten bestuderen. Het ligt er dan aan of het voor een tentamen is of niet: zo ja, dan bestudeer ik die stof door het samen te vatten en zo nee, dan neem ik het door en maak ik aantekeningen over de belangrijkste punten. Tegenwoordig moeten we ook steeds meer uit artikelen halen maar dat werkt in principe hetzelfde. Voor sommige vakken komen er ook nog opdrachten bij, voornamelijk als het gaat om de artikelen: dan moeten we er bijvoorbeeld vragen bij bedenken of een opdracht maken die we dan bespreken tijdens het college. Soms moeten we ook dingen op stage uitproberen in de lessen die we geven of stukjes schrijven voor een dossier. En natuurlijk zijn er de boekenvakken, dan moeten we logischerwijs literaire werken lezen. Het verschilt dus erg per keer hoe lang ik ermee bezig ben: meestal doe ik ook nog eens meer dan strikt noodzakelijk. Per vak ben ik toch wel een paar uurtjes per week kwijt.

  1. Welke beroepen kun je gaan beoefenen als je deze studie hebt afgerond?

In ieder geval docent Nederlands natuurlijk! Ik weet nog niet precies hoe het daarmee zit: volgens mij mag je met dit diploma – tweedegraads – alleen in de onderbouw lesgeven maar dat kan ik mis hebben. je kunt wel heel veel kanten op: je kunt op het voortgezet onderwijs werken, maar ook in het NT2-onderwijs of op het MBO. Daarnaast denk ik dat je ook wel een aantal andere kanten op kunt, bijvoorbeeld in het schrijven, maar dat weet ik niet zeker.

  1. Hoe is de sfeer op school?

Dit vind ik wel lastig te zeggen want het is bij elke opleiding anders denk ik. Ook voor mijn eigen klas is het lastig: wat ik vooral merk is dat we een beetje uit elkaar aan het vallen zijn. We begonnen in het eerste jaar met pak ‘m beet 25 studenten en we zijn nu nog met z’n twaalven ongeveer. Sommigen zijn gestopt na het eerste of het tweede jaar, sommigen zijn geswitcht naar de deeltijd… we zien elkaar sowieso nog maar twee dagen per week, want voor de rest is het stage lopen of vrij zijn. De sfeer is op zich prima in de zin van dat we allemaal wel met elkaar kunnen opschieten, maar er wordt buiten school niet echt iets gedaan behalve geappt in de groepsapp. Daarnaast denk ik ook wel dat veel van mijn medestudenten een beetje ongemotiveerd beginnen te raken: misschien omdat ze de opleiding niet meer zo leuk vinden of omdat ze liever gewoon willen gaan werken, misschien omdat ze de studielast te zwaar vinden… geen idee.

  1. Als je nu opnieuw een opleiding zou moeten kiezen, wat zou je dan kiezen?

Leuke vraag, maar ook een lastige! Ik denk dat ik dan voor Media en Communicatie zou zijn gegaan. Ik merk namelijk dat steeds meer mensen in mijn kringetje van (boek)bloggers iets in die richting doen waardoor ze op een uitgeverij kunnen werken of stage lopen en ik heb me er laatst een beetje in verdiept: hoewel ik niet superveel bezig ben met media, wordt er op de opleiding wel heel veel aandacht besteed aan schrijven en redactiewerk en zo en stiekem lijkt me dat superleuk. Compleet anders dan het onderwijs natuurlijk, maar wie weet zou ik in die studie ook mijn hart wel hebben gevonden.

  1. Hoe ziet jouw leven er (hopelijk) uit na de studie?

Mijn afstuderen is nog relatief ver weg, maar ik hoop wel dat ik uiterlijk tegen mijn vijfentwintigste klaar ben. Misschien wil ik nog een universitaire (pre-)master gaan doen, maar het kan ook zijn dat ik daar nog een poosje mee wacht. In ieder geval hoop ik een parttime baan te vinden in het voortgezet speciaal onderwijs zodat ik een paar (halve) dagen per week les kan geven. De rest van de tijd zou ik dan misschien besteden aan schrijven of andere dingen doen die te maken hebben met onderwijs: bijles geven, methodes ontwikkelen… wie weet!

Voel je vrij om de tag over te nemen – daar is-ie tenslotte voor!

Wat zou jij kiezen als je je studiekeuze opnieuw mocht doen?

You may also like...

4 Comments

  1. Toevallig heb ik gisteren net een blog geplaatst over mijn loopbaan tot nu toe.
    Ik weet niet of ik een andere keuze zou maken, maar als ik geweten had hoe ik zou lopen, zou ik waarschijnlijk eerder voor het onderwijs hebben gekozen. Voel me er helemaal op mijn plek! 🙂
    Of misschien meteen een universitaire studie onderwijskunde (maar dan had ik wel netjes mijn vwo af moeten maken).
    Aan de andere kant: dan had ik alle werkervaring die ik nu heb moeten missen…
    Jacqueline onlangs geplaatst…Zoektocht naar passend werkMy Profile

  2. Ik wilde ook ooit Nederlands studeren. Sterker nog, ik ben ermee begonnen naast mijn studie Psychologie. De timing was alleen niet goed, waardoor ik Nederlands al snel weer heb moeten laten varen. Lesgeven is niet mijn ding alhoewel NT2 mij dan wel weer leuk lijkt.
    Elaintje onlangs geplaatst…21 maart: Internationale dag ter bestrijding van racisme en discriminatieMy Profile

  3. Hey Vivian, wat leuk dat je mijn tag hebt overgenomen en echt de tijd hebt genomen om uitgebreid op te vragen in te gaan. Goed om te horen dat je echt je plekje in het onderwijs hebt gevonden! Meestal gaat het andersom (dat een student aan het begin erg enthousiast over het onderwijs maar daarna toch afhaakt). De

    Mocht je nog eens twijfelen over het volgen van een (pre)master, er zijn heel veel mogelijkheden met jouw opleiding! Je kunt bijvoorbeeld iets in de communicatie gaan doen, maar misschien vind je de master jeugdliteratuur ook interessant. Of gewoon lekker gaan werken, haha! Succes met je opleiding 🙂

    1. Ik vond het een leuke tag, dus heel graag gedaan! Bedankt voor je leuke reactie ook, en goeie tips van die masters!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

[instagram-feed]