Blogtours zijn inmiddels een welbekend fenomeen in de wereld der boekenblogs. Rond de verschijning van een belangrijk nieuw boek bij een uitgeverij duiken de talloze recensies op en heeft ineens iedereen het over dat ene boek. Dat heeft natuurlijk grote voordelen voor uitgever en auteur, maar als je op sociale media kijkt, valt het niet altijd in de smaak bij bloggers en bloglezers. Hoe komt dat? Hoe werkt zo’n blogtour eigenlijk precies en is het wel zo’n goed iets?

Wat is een blogtour precies?

Het idee van zo’n blogtour is heel simpel. Een nieuw boek, waarvan de uitgever graag wil dat het een grote hit wordt bij het Nederlandse leespubliek, wordt aangekondigd. De uitgeverij gaat vervolgens op zoek naar bloggers die willen meedoen aan een blogtour: zij krijgen dan het boek als recensie-exemplaar en moeten hun recensie op een bepaalde datum online zetten. In sommige gevallen kan het ook iets anders zijn dan een recensie. De blogger verwijst dan weer naar de vorige of volgende bloggers in de tour. En op die manier krijgt het boek in korte tijd – vaak een paar weken tot een maand – héél veel aandacht. Positief voor de uitgeverij, want aandacht voor een boek betekent dat mensen het sneller zullen kopen om te kijken of het wat voor hen is. En in het geval van een Nederlands boek ook positief voor de auteur, want die krijgt flink wat bekendheid qua naam en sociale media. Daarnaast kan de blogger zijn bereik er ook mee vergroten.

Waarom ik geen fan ben van blogtours

Ik vind het superleuk om recensie-exemplaren te ontvangen en te lezen, maar ik vind het belangrijk dat ik dat op mijn eigen manier mag doen. Bij een blogtour horen vaak bepaalde eisen: een deadline bijvoorbeeld, of zaken die je erbij moet vermelden. Nu vind ik vermeldingen niet zo’n probleem, maar van deadlines krijg ik het altijd Spaans benauwd. Natuurlijk zijn ze nodig om zo’n tour goed te laten verlopen, maar het is gewoon niet aan mij besteed: ik wil op mijn eigen tempo kunnen lezen. Dat een recensie kwaliteit heeft, vind ik veel belangrijker dan het moment waarop deze online komt.

Overexposure

Daarnaast associeer ik een blogtour vrij snel met overexposure. Het is super als een boek veel aandacht krijgt en als het daardoor veel wordt gekocht, maar dan bestaat ook het gevaar van een te grote hype waardoor het boek even immens populair wordt en vervolgens alle belangstelling verliest. Dat merk ik zelf al heel erg: ik lees veel boekenblogs en als ik een bepaald boek in korte tijd heel vaak voorbij zie komen in mijn Bloglovin’-feed, lees ik misschien twee of drie recensies. Ik wil een beetje een beeld krijgen van het boek en dat heb ik dan meestal wel, zeker als de ene recensie wat positiever of juist negatiever is dan de andere. En ik denk dat dat het probleem is met overexposure: natuurlijk kun je benieuwd zijn naar meningen over het boek, maar op zeker moment heb je daar genoeg van gelezen en sla je de rest over.

Tijd

Op Twitter werd me laatst de vraag gesteld: maar heb je dat gevoel van ‘’ik weet genoeg’’ niet ook bij recensies buiten een blogtour? Ja, dat is zeker zo: ik lees absoluut niet alle recensies die van een bepaald boek online komen. Maar tijd heeft er vaak wel een hoop mee te maken: als er nu een recensie verschijnt van een boek dat vorig jaar populair was, dan ben ik daar wel heel benieuwd naar: zou het boek nog steeds zo populair zijn, vraag ik me dan af. Maar ook los van blogtours heb ik het gevoel wel: vaak wordt een boek rond de verschijningsdatum enórm veel gerecenseerd omdat wij bloggers er graag bovenop willen zitten wat de nieuwste boeken betreft… en dan krijg je vaak wel een beetje een overkill aan recensies. En dat is misschien ook wel gewoon een beetje hoe het werkt.

Originaliteit

Toch denk ik dat het niet per se zo zou hoeven te gaan. Ik kom soms blogtours tegen waarvan de opzet veel origineler is: naast recensies zie je dan ook interviews, recepten, lijstjes, omslagonthullingen, trailers, diepte-artikelen, boekenclubvragen en veel meer voorbij komen. En dat vind ik onwijs leuk: zo krijgt het boek op een heel veelzijdige én positieve manier aandacht zonder dat je wordt doodgegooid met meningen en sterren. Ik denk sowieso wel eens dat wij bloggers wat meer met die originaliteit aan de slag zouden moeten, ook omdat we ons dan beter kunnen onderscheiden. En als blogtours op deze manier gehouden worden, doen ze veel meer recht aan het boek, de uitgeverij én de blogger. Het kost wat meer voorbereiding en tijd, maar je hebt geen overexposure meer. Alleen nog maar oprecht positieve exposure.

Wat vind jij van blogtours?

You may also like...

7 Comments

  1. Ik denk dat veel uitgevers in Nederland blogtours helemaal verkeerd aanpakken. Er word beperkt tot een cirkel van recensies, zonder dat er goed wordt doorgelinkt of echt reclame voor wordt gemaakt; andere bloggers (buiten de tour) krijgen het boek vaak ook en zo is er van een exclusieve tour geen sprake. Nee, een echte blogtour hoort wat mij betreft vol te zitten met unieke content; quotes, interviews, booktrailers… allemaal leuke extraatjes om een boek in de picture te zetten. Nu nog hopen dat uitgevers dit ook gaan oppakken (en er in durven te investeren).

    1. Ja, dat is precies wat ik bedoel!

  2. Ik ben het helemaal met Emmy eens!

  3. Ik ben het helemaal met je eens! Sommige boeken worden zo overhyped dat ik denk; laat maar. Zelf recenseer ik gewoon wat ik lees en dat zijn voornamelijk wat oudere boeken. Op die manier breng ik oudere toppers (of boeken die ik zelf minder vond hah) ook weer onder de aandacht 🙂

    1. Ja zo doe ik het ook graag! Er zijn zoveel mooie boeken die soms een beetje verdwijnen door alle aandacht voor de recent uitgegeven boeken.

  4. […] in een blog precies waar ik tegenaan liep. Maar ze had ook een fantastisch alternatief. Neem hier maar eens een kijkje als je wilt weten wat Vivian te melden had. Geïnspireerd door dit artikel […]

  5. Ik ben self publishing uitgever van spirituele boeken en algemene boeken. Libricura is POD uitgever van Spirituele boeken en https://libermundi.nl voor algemene boeken. Ik wil schrijvers zoveel mogelijk helpen hun boek bekend te maken. Niet om er er zelf rijk mee te worden maar om de schrijver bekend te maken en eraan te laten verdienen ( wij geven ook de hoogste royalty’s en hebben hele lage drukkosten voor softcovers) Kortom, wij belonen de schrijver en pakken zelf de minste marge. Ik wil heel gevarieerde blogtour inhoud aan gaan bieden en zoek hiervoor bloggers. Ik hoop dat je mee wilt werken Vivian, en misschien weet je nog meer boek bloggers die geinteresseerd zouden zijn?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

[instagram-feed]