Er zijn onwijs veel boekenblogs in omloop op het internet, en er zijn ook nog eens heel veel bronnen die recensies publiceren zonder een boekenblog te zijn: denk aan online magazines, kranten, winkelsites enzovoorts. Kortom: het internet staat vol met recensies. Maar hoe werkt het nou precies met die recensies? Ik schrijf vandaag over mijn visie hierop.

Niet lezen

Het klinkt misschien enigszins raar uit het toetsenbord van een boekenblogger, maar ik lees zelf maar heel weinig recensies. In ieder geval niet voordat ik een boek ga kopen of lezen: ik heb gemerkt dat dat mijn leeservaring een soort van verpest. Niet vanwege spoilers of iets dergelijks – want het is een ongeschreven regel dat bloggers geen spoilers mogen verstrekken in hun recensies – maar vanwege de mening die uit de recensie naar voren komt. Als een blogger bijvoorbeeld aangeeft de hoofdpersoon ongeloofwaardig te vinden of de schrijfstijl langdradig, dan ga ik daar automatisch op letten tijdens het lezen en dan beïnvloedt dat mijn eigen mening weer.

Ik gebruik dus nooit recensies om te bepalen of ik een boek wel of niet wil lezen: hooguit kijk ik naar de beoordeling op Goodreads of naar de conclusie van een recensie op een blog of andere website, maar ik lees het nooit van haver tot gort. Wat ik juist doe, is na het uitlezen van een boek kijken naar de recensies, want dan ben ik heel erg benieuwd of de mening van anderen overeenkomt met hoe ik het boek zelf heb ervaren. Het maakt dan niet meer echt uit of dat zo is, want mijn mening is dan gevormd: hooguit is het nog mogelijk dat ik het boek dan vanuit een ander perspectief ga bekijken, maar dat is niet erg zolang ik ook mijn eigen mening maar ken.

Impact van recensies

De impact van de recensie

In hoeverre beïnvloeden recensies eigenlijk echt de mening van lezers? Ik weet dat ik recensies schrijf omdat ik het leuk vind om te schrijven over wat ik vind van boeken, niet zozeer om andere lezers aan te sporen die boeken ook te gaan lezen (hoewel ik uiteraard toegeef dat ik graag wil dat mijn artikelen gelezen worden). Zeker, er wordt regelmatig op boekenblogs gereageerd in de trant van dat boek ga ik kopen, maar gebeurt dat daadwerkelijk? Wie weet.

Wat we wel weten, is dat auteurs en uitgevers maar al te graag zien dat er recensies online verschijnen van hun boeken om de verkoop te beïnvloeden. Regelmatig ontstaan er op boekenblogs immers discussies over de minder positieve mening van een blogger en dat die niet bevorderlijk is voor de verkoop. Mij dunkt dan uiteindelijk toch dat de recensies op boekenblogs of waar dan ook bedoeld moeten zijn om je te uiten over het boek, om er open over te kunnen zijn en om het te kunnen analyseren en bekritiseren. Niet per se om de verkoop te bevorderen, maar gewoon om uiting te geven aan de liefde voor lezen en boeken.

Verder lezen bij dit artikel:

Laat jij je beïnvloeden door recensies?

You may also like...

1 Comment

  1. Ik denk dat een boekenblog een mix van beiden is: mensen proberen te enthousiasmeren (en het kopen) van een bepaald boek, dus een stukje stimulans, maar ook het willen delen van een mening. Ik ervaar beiden, omdat ik veel contact heb met uitgevers en hen echt wil helpen een boek onder de aandacht te brengen (en dus de verkoop te bevorderen). Echter zal dit nooit mijn mening over een boek beinvloeden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

[instagram-feed]