In Hollywood is het grote awardseizoen een beetje voorbij en alle buzz rondom de Academy Awards, de Emmy’s, de Grammy’s en de Golden Globes ben ik aan het denken gezet. Dit zijn grote, prestigieuze prijzen voor films en tv-series, en natuurlijk is het top dat die zoveel erkenning krijgen. Maar… hoe zit het met boeken? De boekenwereld is ook zó groots en zo complex, er zijn zó veel mensen en partijen die een belangrijke rol spelen, er wordt zó veel werk verzet en toch krijgen de literaire prijzen veel minder aandacht. En dan ook alleen maar in de vorm van een prijs voor het beste boek, niet voor al die andere dingen. Nu heeft mijn blog natuurlijk geen supergroot of internationaal bereik, maar ik geloof in kleine bijdrages en dus wil ik toch graag even een ode brengen aan de mensen in de boekenwereld die echt wel eens zo’n Bookish Oscar zouden mogen krijgen.

Laten we het eerst eens over al die geweldige auteurs hebben. Wie creëert de personages van wie we het meest houden, die het meest levensecht zijn? Die Oscar zou ik ofwel aan Gayle Forman geven (Als ik blijf, Wacht op mij, Hier was ik) ofwel aan Rainbow Rowell (Eleanor & Park, Fangirl) want hun personages zijn gewoon écht mensen om wie je zo bizar veel gaat geven dat het een betovering is. Voor het doorbreken van taboes met hun romans zou ik Jennifer Niven (Waar het licht is), Sophie Kinsella (Niet te filmen!) en wederom Gayle Forman (Hier was ik) nomineren, want door te schrijven over thema’s als zelfmoord en psychische problemen dragen ze heel wat bij aan de taboedoorbreking voor jongeren. Kate Scelsa zou de prijs voor Literaire Diversiteit mee naar huis nemen door haar meesterwerk Het onmogelijke leven en Ransom Riggs zou ik de award voor Beste Fantasyroman geven voor zijn boeken over de bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine. Colleen Hoover zou de award krijgen voor Beste New Adult (Misschien ooit) en Sophie Jackson zou met Stuk van jou een goede runner-up zijn. Jojo Moyes zou de prijs krijgen voor Beste Romanschrijfster (Voor jou, Een leven na jou, De laatste liefdesbrief) en Kiera Cass de award voor beste Dystopische Saga (De Selectie). Abigail Gibbs zou ik de prijs voor Beste Aanstormend Talent geven (Violet en Herfstroos) en Simone van der Vlugt de prijs voor Beste Historische Romanschrijfster. En zo kan ik nog wel even doorgaan… ook auteurs als Kathryn Stockett, Stefan Brijs en John Boyne zouden in de prijzen vallen als het aan mij lag, simpelweg voor hun literaire genialiteit. Het creëren van een mooi verhaal, het scheppen van personages van wie we houden, het losmaken van emoties en gedachtegangen… dat moet echt meer erkenning krijgen.

Maar natuurlijk gaat het niet alleen om de auteurs. Wat dacht je van de vormgevers? Moeten we de vormgevers van boeken als Duizend stukjes van jou (Claudia Grey), de Touching Juliette-reeks (Tahereh Mafi), Het Nachtcircus (Erin Morgenstern) en The Infernal Devices-serie (Cassandra Clare) niet eens wat credits geven voor hun prachtige werk en voor elke keer dat lezers in katzwijm vallen vanwege de omslagen? Wat mij betreft verdienen zij absoluut een Bookish Oscar.

Maar ook uitgevers verdienen het. Nu ken ik niet veel buitenlandse uitgevers, maar ik weet wel dat het in Nederland erg moeilijk is om het hoofd boven water te houden en dat uitgevers echt wel een bedankje verdienen voor wat ze allemaal doen. Zonder hen zouden we namelijk überhaupt geen boeken hebben om te lezen en gelukkig van te worden. Wat ik zo fijn vind, is dat uitgevers zich steeds meer echt met lezers bezighouden en met wat zij willen. Zo vind ik dat het Best of YA-imprint van Van Goor absoluut een award verdient voor het contact dat ze hebben met lezers, evenals Harper Collins Young Adult (die nog niet zo lang dit soort boeken uitgeven, maar wel echt hun best doen). Ook Zomer & Keuning en Boekerij mogen van mij in de prijzen vallen omdat ze er altijd voor zorgen dat alles rondom hun boeken tot in de puntjes verzorgd is.

Column Oscars

Wat dacht je van boekhandels? Het is zo moeilijk om open te blijven in deze wereld van digitale overheersing, en als het ze lukt vind ik dat heel veel complimentjes en dankbaarheid waard. Zeker de Rotterdamse Donner mag van mij in het zonnetje gezet worden, want zij vormen echt een beetje het hart van de Rotterdamse literaire wereld en dat doen ze op zo’n fijne manier.

En dan al die andere mensen. Vertalers, die net zo hard aan een boek werken als de auteurs en toch maar weinig erkenning krijgen: hun naam verschijnt in het boek en op internet, maar verder… nee, ze zouden absoluut wat meer credits mogen krijgen. Maar ook alle andere mensen die er nog bij betrokken zijn: literaire agenten die ervoor zorgen dat boeken goed ontvangen worden, redacteuren die hard hun best doen om orde te scheppen in de talloze manuscripten en die moeten bepalen wat Nederland wel en niet te lezen krijgt. En natuurlijk de recensenten, en bloggers die lezend Nederland helpen met het vormen van een mening over dat wat ze lezen. Zij – wij – mogen ook best wat extra aandacht krijgen.

Ik stem voor een internationale Bookish Oscars, laten we het de Book Review Awards noemen. Internationaal, met de grote uitreiking in Amsterdam, zodat alle bloggers een leuk uitje hebben. Wie helpt mee met organiseren?

Wie vind jij dat de Bookish Oscars moeten krijgen?

You may also like...

2 Comments

  1. Wat leuk bedacht dit! Dit zou een ding moeten worden. 😀

  2. Ik ben voor! Heb alleen een beetje moeite met genomineerden kiezen, want er is zoveel leuks! :p

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

[instagram-feed]