Ik vulde laatst een tag in die ging over mijn studie en toen was er een vraag over wat ik zou doen als ik mijn studiekeuze opnieuw mocht maken. Ik kwam toen tot de ontdekking dat ik eigenlijk wel graag Communicatie zou hebben gestudeerd, omdat het uitgeversvak me zó onwijs leuk lijkt! Heel veel lezen, boeken aan de man brengen, met auteurs en bloggers samenwerken… klinkt als de droom van iedere boekenwurm als je het mij vraagt! Daarom wilde ik ook zo graag voor deze interviewrubriek ook mensen uit het uitgeversvak interviewen, want niet alleen mogen zij wel eens wat extra credit krijgen, ook vind ik het fascinerend wat ze allemaal doen. Vandaag staat Dagmar Boer, blogger en marketeer bij VBK Media in de spotlights!
-
Wat houdt jouw werk bij VBK Media precies in en waarom heb je voor dat werk gekozen?
Ik ben sinds twee jaar werkzaam bij VBK Media als marketeer, een job waarin opeens alle puzzelstukjes op de juiste plek vielen. Al mijn passies, interesses, studies en cursussen maar ook zelfs karaktereigenschappen kwamen samen in deze functie waar ik nog elke dag ontzettend veel plezier door beleef. Als marketeer ben ik verantwoordelijk voor het onder de aandacht brengen van onze boeken en auteurs. Dit kan op verschillende manieren plaatsvinden; zo verstuur ik persberichten, onderhoud ik persrelaties, organiseer ik events en ben ik veel bezig met social media. Maar ik mag ook campagnes bedenken, inkopen en uitvoeren. En wat dacht je van meedenken met omslagen, de inhoud en het begeleiden van auteurs? Er komt veel kijken bij het zijn van marketeer, je bent een spin in het web en moet snel kunnen schakelen. Geen dag is immers hetzelfde!
-
Welke studie heb je gedaan en hoe verhoudt deze zich tot je werk?
Als ik vertel welke studie ik heb gedaan, dan zie ik vaak verbaasde blikken. Ik heb namelijk de opleiding Bedrijfskunde MER (Management, Economie en Recht) gedaan. Niks creatiefs aan natuurlijk, maar er zat een klein stukje marketing in en daar werd ik zo door geïnspireerd en geraakt dat ik mij verder ben gaan verdiepen in dit vakgebied. Overigens heb ik het niet bij deze opleiding gelaten, want ik deed meerdere studies tegelijkertijd. Naast BKM heb ik ook Slavische talen en culturen gestudeerd, Fotografie geleerd en heb ik meegedaan aan excellentieprogramma’s, honourstrajecten en masterclasses. Ik was een bezig bijtje! Maar daardoor heb ik wel mijn grote passies ontdekt: marketing, schrijven en redigeren. En dat komt allemaal samen in deze functie als marketeer.
-
Kun je ons iets vertellen over het uitgeefproces van een boek?
Over het uitgeefproces van een boek valt veel te vertellen. Ik mag dit uitgeefproces van dichtbij meemaken en ik heb altijd al ontzettend veel bewondering gehad voor auteurs. Hoeveel passie, plezier, maar ook bloed, zweet en tranen zij stoppen in het schrijven van een boek en hoe kwetsbaar zij zich weten op te stellen: daar heb ik echt veel respect voor. Er komt ontzettend veel bij kijken voordat een manuscript daadwerkelijk een boek wordt, maar het gejuich en de opluchting als er weer een prachtig exemplaar van de drukker komt is niet met woorden te omschrijven.
-
Wat voor boeken lees je zelf graag? Zijn dat boeken van VBK?
Ik lees ontzettend graag romans en gelukkig geven we daar ook genoeg van uit bij VBK, vervelen zit er daarom zeker niet bij! Ook maak je mij heel erg blij met non-fictie titels over persoonlijke groei, dat vind ik ook altijd erg inspirerend en fijn om te lezen.
-
Heb je auteurs mogen ontmoeten dankzij je werk? Hoe was dat?
Ik ontmoet regelmatig auteurs voor mijn werk, maar heb ook dagelijks contact met hen. In het begin vond ik dat heel erg onwennig en onwerkelijk, want ik keek ontzettend tegen hen op. Toch blijken auteurs ook nét mensen haha. Niet dat ik dat niet wist, maar ik heb nog altijd ontzettend veel bewondering voor auteurs en als je dan met hen mag bellen, mailen en hen kunt begeleiden en ondersteunen; dat is echt waanzinnig om te doen. Ik vind het dan ook oprecht een eer om meer voor auteurs te mogen betekenen om hun boeken onder de aandacht te brengen.
-
Wat vind je het allerleukste aan je werk bij de uitgeverij? Zijn er ook dingen die je lastig of minder leuk vindt?
Elke dag is anders en deze veelzijdigheid spreekt mij ontzettend aan. Je moet je heel erg flexibel opstellen, prioriteiten kunnen stellen en snel durven schakelen. Dat maakt het spannend én verfrissend.
-
Je werkt veel samen met bloggers en de bogwereld. Wat denk jij dat de rol van boekbloggers is in de toekomst van het boek en de uitgeverij? Hoe ziet die toekomst er überhaupt uit volgens jou?
Toen ik net bij VBK kwam, waren de uitgeverijen nog heel voorzichtig met het inzetten van bloggers. Het was nieuw, anders en niet gebruikelijk om met hen samen te werken. Nu is dat twee jaar later gelukkig echt al anders, al moest ik in het begin veel collega’s overtuigen van het belang van bloggers voor de uitgeverij. We hebben flinke sprongen daarin mogen maken en ik ben heel erg benieuwd hoe dit in de toekomst zal gaan. Wel worden we steeds kritischer, je kunt eenmaal niet iedereen boeken gaan geven anders wordt je een weggeverij in plaats van dat je als uitgeverij serieus genomen wordt. Soms krijg je namelijk aanvragen binnen van iemand die zich een boekblogger noemt en dan neem je een kijkje op de website en dan is deze blog een week oud. Tsja, dat kan natuurlijk écht niet.
-
Hoe gaat het eraan toe op een uitgeverij? Zijn er vooroordelen die je zou willen ontkrachten?
Als ik een vooroordeel weg mag nemen: nee, ik lees niet de hele dag door! Als ik met anderen in gesprek raak en zij vragen wat voor functie ik vervul dan hoor ik negen van de tien keer dat het zo lekker is om te werken bij een uitgeverij, omdat ik continu zo heerlijk kan lezen. Haha dan is dat nieuw voor mij! Dat valt stiekem vies tegen in de werkelijkheid, ik zou héél graag meer willen lezen. Je komt natuurlijk de hele dag door in aanraking met prachtige titels, maar tijd is schaars dus net als iedereen moet ook ik lezen in mijn vrije tijd. En dat het boek dan toevallig bij ons wordt uitgegeven, maakt gelukkig niet dat het gelijk aanvoelt als werk; meer een uit de hand gelopen hobby.
-
Zou je zelf wel eens een boek willen schrijven? Waar zou dat over gaan en zou je het bij ‘’jouw’’ uitgeverij willen uitgeven?
Nu ga ik heel even ontzettend geheimzinnig doen, maar binnenkort mag ik meer verklappen op mijn blog met meer informatie met betrekking tot deze vraag. Haha en ik ben al geen held in het houden van mijn mond, maar… nu moet het echt!
-
Ter afsluiting: wat is het allermooiste dat je hebt meegemaakt of mogen doen dankzij je werk? En welke dromen heb je nog voor je carrière?
Het allermooiste aan mijn functie? Dat ik elke dag fluitend naar mijn werk mag, dat ik omringd word door lieve en inspirerende collega’s én mag samenwerken met toonaangevende auteurs. Het allermooiste is lastig te benadrukken als ik elke dag mag genieten, maar om de events (o.a. Zomer en Winter Books, Blogs en Borrel) te organiseren voor VBK vond ik fantastische hoogtepunten. En welke dromen ik nog heb voor mijn carrière? Dat ik mag blijven doen waar ik energie van krijg, dan voelt het namelijk niet als werk. Dat wens ik iedereen van harte toe!
Zou jij als marketeer bij een uitgeverij willen werken?
Ik weet niet of ik goed zou zijn als marketeer. Ik denk dat ik creatief genoeg ben, maar op zakelijk vlak nog wel wat puntjes mis. Denk ik.
Werken als marketeer lijkt mij fantastisch!
Dagmar is dan ook een groot voorbeeld en inspiratiebron voor mij. Ikzelf heb ook Bedrijfskunde MER gestudeerd, en om dan te zien wat zij heeft bereikt vind ik helemaal fantastisch.
Super leuk en inspirerend interview! Lijkt me echt een droombaan 🙂 Leuke vragen weer!
Leuk interview! Ik droom van een baan als marketeer bij een uitgeverij! En ik ben er heilig van overtuigd dat dat ooit zal lukken, haha.
Oooh was super leuk om te lezen. Dagmar is een van de meest inspirerende personen die ik ken.
Ik hoop nu dus echt dat ze bezit is met een boek vol met inspirerende tips.
Heel veel dank voor je interview ik heb het met enorm veel plezier gelezen.
Graag gedaan, ik vond het ook enorm leuk om deze op mijn blog te kunnen zetten!
Wat een fijn interview! Ik droom er van om in mijn Belgenlandje aan de slag te kunnen als marketeer bij een uitgeverij 🙂 Bloggers worden in België nog niet vaak gecontacteerd voor PR-zaken, maar ik ben vastbesloten daar verandering in te brengen 😉
Mooi doel!