Blogtips uit eigen keuken

Bron beeld: Picjumbo

Ik vind het ontzettend leuk om te schrijven over bloggen en om tips met jullie te delen, dus leek het me een goed idee om eens een kijkje te bieden in hoe ik eigenlijk te werk ga bij het bloggen. Dat wilde ik eerst met een video doen, maar dat zo veel tijd en bewerken kosten en daar heb ik momenteel de energie helaas niet voor. Daarna wilde ik een plog maken, maar uiteindelijk besloot ik dat ik met tekst veel beter mijn verhaal kan vertellen. Vandaag dus een uiterst exclusief kijkje in mijn keukentje! Mét persoonlijke adviezen!

Blogging tools

  1. Mijn blogging essentials

Veel bloggers schrijven van die aparte stukjes over wat ze gebruiken voor het bloggen. Ik vind dat altijd heel leuk om te lezen, maar ik vind het onderwerp eigenlijk wel vrij klein om een aparte blog aan te besteden, zeker omdat het vaak vanzelf spreekt dat je bepaalde dingen gebruikt. Tegelijkertijd denk ik dat het heel belangrijk is om te weten welke spullen goed voor je werken: dat zijn de riemen waarmee je moet roeien en natuurlijk zijn er allerlei verschillende riemen, maar je moet gewoon zorgen dat je de spullen gebruikt die bij je passen en die goed werken. Koop vooral geen  blogplanner als je een ander soort systeem hebt voor het voorbereiden en organiseren van je schrijfwerk. Ik heb veel verschillende manieren op internet gevonden en heb uiteindelijk zelf en soort hutspotje gemaakt met de trucjes en dingetjes die voor mij het beste werken.

Dus wat gebruik ik voor mijn blog?

  • Het enige wat ik verder over mijn laptop weet is dat het een Acer is en dat-ie best wel prima werkt. Ik ben wel aan het sparen voor een Macbook, want ik heb een iPhone en iPad en wil graag dat het communiceren makkelijker wordt. Plus, een Macbook is gewoon heel erg mooi. Overigens gebruik ik ook vaak het toetsenbordje voor mijn iPad Mini en mijn notebooklaptop om blogs te typen.
  • iPhone 5. Deze gebruik ik voor het maken van foto’s, hoewel ik dit soms ook met de iPad doe. Verder gebruik ik mijn telefoon eigenlijk niet zoveel voor mijn blog: mijn iPad wel, maar ik moest toch ergens de foto mee maken dus die kon er niet op haha. Mijn iPad gebruik ik vooral voor het stand-by werken aan mijn blog, reacties checken, ideeën voor artikelen noteren, takenlijstjes maken enzovoorts.
  • Superhippe usb-stick in de vorm van een ijsje. Van de HEMA. Hier bewaar ik alle documenten, afbeeldingen en andersoortige bestanden op die ik nodig heb voor Vivians Vocabulaire en The Book Review, maar ook andere schrijfprojecten en dingen staan hierop. Ik vind hem superschattig en superhandig, want zo kan ik makkelijk switchen van laptop.
  • Ik drink altijd thee tijdens het bloggen, anders komt er niks. Mijn favoriet is Forest Fruits van Pickwick, maar ik drink momenteel ook graag bloemige kruidenthee van Rituals.
  • Hierin noteer ik alles wat met mijn blog te maken heeft: focus, lijstjes van shops waar ik dingen wil bestellen om te reviewen, lijstjes van bloggers die meedoen aan Blog Gespot, brainstorms voor blogverbetering, maar vooral de uitwerking van artikelen.
  • Deze gebruik ik als extra planner tijdens het werken: ik noteer erop welk artikel wanneer online komt en wat ik wanneer wil schrijven voor welke blog (Vivians Vocabulaire of The Book Review). Ook deadlines voor andere schrijfprojecten staan hierin.

Voorbereiding en planning

  1. Planning en voorbereiding van het bloggen

Ik ben typisch zo’n blogger die minstens zoveel geniet van het voorbereiden van artikelen als van het schrijven ervan. Ik vind het gewoon heerlijk om een paar uur bezig te zijn met het uitwerken en plannen van content en dat helpt me heel erg om vloeiend te kunnen schrijven wanneer het daar eenmaal tijd voor is. Dat is ook een hele belangrijke tip die ik graag wil geven: zorg dat je het bloggen goed organiseert op een manier die bij je past, want daar zul je heel veel profijt van hebben. Ik werk zelf met een stappenplan als het om voorbereiding gaat, zodat ik het overzicht kan behouden.

Hoe ga ik te werk bij het voorbereiden van content?

  1. Blogideeën noteer ik in Wunderlist: die heb ik op mijn iPhone, iPad én computer staan, dus ik kan er altijd bij. Per blog heb ik lijsten aangemaakt voor categorieën, zodat ik ook meteen weet waar het thuishoort. Ik heb ook nog een fysiek boekje waar ik ook een tijdje ideeën in heb genoteerd, maar ik heb ontdekt dat Wunderlist een stuk makkelijker werkt.
  2. Wanneer ik wat blogideeën heb verzameld, plaats ik deze in de contentplanner. Dat doe ik op twee manieren: eerst in het Word-document dat ik ervoor heb en daarna in de Edit Flow-plugin van WordPress. Mijn Word-planner is simpelweg een tabel met kolommen voor datum, dag, categorie, onderwerp en status. In Edit Flow kan ik precies zien welke artikelen ik al geschreven heb en welke er online gaan komen, dus dat is echt ideaal. Op deze manier plan ik langzaam in wat wanneer online gaat: dit verandert wel regelmatig omdat ik ook vaak spontane artikelen wil kunnen publiceren.
  3. Met behulp van mijn deskplanner en Todoist plan ik in wanneer ik welke artikelen wil schrijven: dit is vooral heel fijn als ik vooruit wil schrijven, dan kan ik in één middag zo een flinke lading artikelen typen. Dit gebruik ik niet heel vaak meer omdat ik tegenwoordig liever spontaan schrijf, maar voor vaste rubrieken en als ik veel ideeën heb is het wel erg fijn.
  4. Ten slotte pak ik mijn blogboekje erbij en neem een uurtje de tijd om de artikelen die geschreven gaan worden uit te werken: ik denk na over wat voor afbeelding ik erbij wil hebben (van internet of zelfgemaakt en wat erop moet staan), hoe de opbouw in elkaar moet zitten en wat de hoofdgedachte moet zijn. Op deze manier hoef ik daar tijdens het schrijven niet meer over na te denken: door het al te hebben uitgewerkt, zit het in mijn systeem en kan ik het zo uit mijn vingers schudden.
  1. Het schrijven zelf

Ik val een klein beetje in herhaling hier, maar ik kan het niet anders zeggen: het belangrijkste advies dat ik kan geven, is dat je de dingen zoveel mogelijk op je eigen manier moet doen. Dat wil zeggen, op een manier die bij jou past. Ik kan wel gaan zeggen dat je tijdens het bloggen je sociale media moet afsluiten, maar wie weet heb je dat juist nodig voor je artikelen of om je te kunnen concentreren. Ik kan wel zeggen dat je het beste een paar uur achter elkaar non-stop kunt schrijven als je productief wilt zijn, maar misschien krijg jij juist wel veel meer gedaan in twintig of veertig minuten dan in uurblokken. Probeer dus te ontdekken wat jouw sleutel tot productiviteit is en doe daar je voordeel mee!

Wat werkt goed voor mij als ik productief wil zijn met bloggen?

  • De Pomodoro-techniek! Als ik echt even hard aan het werk wil met bloggen, gebruik ik deze. Ik zet de timer op een uur en schrijf dan non-stop één of meerdere artikelen. Daarna neem ik tien minuten pauze om even andere blogs te lezen, een spelletje te spelen of iets soortgelijks.
  • Eerst schrijven, dan pas beoordelen. Ik probeer zoveel mogelijk aan één stuk te schrijven zonder dat ik tussendoor hoef te stoppen. Dingen als linkjes, afbeeldingen en opmaak doe ik grotendeels pas als ik het artikel klaar heb, evenals het overzetten naar en inplannen in WordPress.
  1. Bloggen combineren met andere dingen

Tja, en dan de hamvraag: hoe combineer je het onderhouden van je blog met andere dingen zoals werk, studie en een sociaal leven? Ik vind dat ook nog steeds heel lastig, zeker omdat ik nooit precies weet wat er op mijn pad gaat komen qua gezondheid en omdat ik ook niet weet hoeveel tijd ik zal hebben. Daarom vind ik het ook zo fijn om af en toe gewoon echt tijd uit te trekken voor het bloggen zodat ik flink wat artikelen kan schrijven en vooruit kan inplannen. Daarnaast zorg ik dat ik steeds in de gelegenheid ben om een blog te schrijven, mochten tijd en inspiratie zich voordoen: zulke momentjes kunnen er zomaar zijn, bijvoorbeeld als ik wacht op de taxi of ’s avonds na het eten. Het hebben van vaste rubrieken helpt ook heel erg: een vast format invullen is namelijk makkelijk. Met mijn Happy & Happening-rubriek zorg ik er bijvoorbeeld voor dat ik het steeds per dag bijhoud, zodat ik aan het einde van de week alleen nog maar een fotocollage hoef te maken en de boel in de editor hoef te gooien. Scheelt tijd!

Ten slotte is het allerbelangrijkste dat je je focus behoudt. Zorg dat je weet waarom je blogt en wat je ermee wilt bereiken: op die manier voorkom je dat het bloggen een verplichting wordt. Op het moment dat je zoiets gaat signaleren bij jezelf, moet je er eerlijk over zijn en desnoods tijdelijk stoppen, maar zorg ervoor dat je onthoudt dat je niet hoeft te bloggen: je leven hangt er niet van af en ook je geluk niet, ook al voelt dat soms wel zo. Bloggen moet je doen omdat het je gelukkig(er) maakt, maar des te belangrijker is het om in het oog te houden of dat wel het geval blijft!

Wat zijn voor jou de belangrijkste dingen bij het bloggen?

You may also like...

3 Comments

  1. Het allerbelangrijkste? Dat vind ik passie en plezier. Ik steek heel veel energie in mijn blog, maar haal er elke dag weer meer energie uit.

  2. Voor mij is dat het plezier dat ik er aan beleef en de interactie met andere bloggers en volgers. Ik vind het heel leuk om te horen wat zij van mijn blogposts vinden én hoe ze over boeken denken die ik zelf ook graag gelezen heb.

    Op praktisch vlak zou dit mijn blogplanning zijn. Ik gebruik zowel een papieren agenda als een LibreOfficeCalc bestand waar zowel mijn planning, inspiratie én archief in terug te vinden zijn.

  3. Leuk om eens te zien hoe je te werk gaat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

[instagram-feed]