Hoewel ik een groot voorstander ben van het idee dat het echt niet per se één januari hoeft te zijn om te starten met een nieuwe gewoonte of werkwijze, zal ik de eerste zijn die toegeeft dat de jaarwisseling wél een goede gelegenheid is om te hergroeperen en te kijken waar je eigenlijk staat als het aankomt op een bedrijf of passieproject. Een jaar is namelijk een heel breed tijdframe en in die twaalf maanden kun je veel groei doormaken, verbeterpunten doorvoeren en de kwaliteit verbeteren. En dat geldt ook voor het bloggen: in een jaar tijd kun je je blog naar precies dat niveau tillen waarop je wilt dat het functioneert, maar je kunt ook aan heel veel facetjes werken en echt investeren in dat stukje blog improvement. Het helpt om dan een heldere, realistische blogfocus te hebben zodat je precies weet waarmee je aan de slag kunt!

Bloggen als een baas

Het bovenstaande klinkt allemaal misschien een beetje stijfjes en ingewikkeld, maar het is wel waar: het nieuwe jaar is een mooi moment om te kijken of je wel alles uit je blog haalt wat erin zit, of je bent waar je wilt zijn als blogger en om te kijken hoe je verder wilt gaan. Deel van de reden waarom bloggen zo leuk is, is namelijk dat je jezelf steeds kunt blijven ontwikkelen, je kunt steeds focussen op nieuwe stukjes van het bloggen en daar beter in worden, je kunt het steeds uitbreiden en verfijnen en zodoende ook verfraaien. Bloggen als een baas, indeed! En daarom is een blogfocus zo mooi en belangrijk: die helpt je namelijk te bepalen wat je het komend jaar precies wilt bereiken met je blog. Hoe ziet jouw blog, versie 2018 eruit? Waar ga jij dit jaar in investeren? Welk doel wil je gaan bereiken?

Alles is mogelijk

Dat kan natuurlijk alle kanten op! Misschien ben je eind 2017 wel nét begonnen met bloggen en wil je 2018 gebruiken om het onder de knie te krijgen. Misschien wil je je fotografieskills een boost geven of een goede beeldvoorraad opbouwen uit online bronnen. Misschien wil je werken aan betere content, meer categorieën, hogere bezoekersaantallen of meer interactie met je lezers. Misschien wil je wel meer samenwerkingen aangaan, van je blog je bedrijf maken of een SEO-expert worden. Of misschien ligt jouw focus wel heel ergens anders: netwerken met andere bloggers, georganiseerd bloggen, een strakke blogstructuur, een tweede blog, een vlogkanaal… alles kan, alles is mogelijk, het is jouw blog en jouw feestje!

Maar hoe kom je aan een focus?

Bij je blogfocus is het belangrijk dat je weet waar je je op wilt richten: probeer te voorkomen dat je tien losse blogdoelen hebt en stel in plaats daarvan één hoofddoel waar alle andere doelen onder vallen. Om te bepalen wat je focus moet zijn, kun je jezelf een aantal vragen stellen: wat gaat er bijvoorbeeld al goed met je blog? Wat wil je precies zo voortzetten? Ook dát hoort namelijk bij je focus! En: waar loop je tegenaan, welke dingen vind je lastig, welke problemen zou je willen oplossen? Wat zou je willen leren? Wat spreekt je aan bij andere blogs? Waar ben je nog nét niet tevreden over? Wat betekent blogsucces voor jou en hoe dichtbij is dat blogsucces op dit moment? Is je blog alles wat je wilt dat het is of zijn er nog ongebruikte ideeën voor de invulling?

Concreet…

… houdt dat in dat je moet kijken naar alle onderdeeltjes van je blog. Wat vind je van je lay-out? De lengte van je content? Je menuwidgets en pagina’s? Het beeld dat je gebruikt? De plug-ins? De statistieken, de manier waarop je je socials onderhoudt, je blogfrequentie, je categorieën en tags, de inspiratie die je hebt? Werkt alles naar behoren, zitten er ergens foutjes? Wil je méer, wil je mínder, wil je het ánders? Gooi even al je gedachten open en kijk wat eruit komt!

Stel een SMART-doel

Heb je eenmaal bedacht wat je blogfocus en hoofddoel precies moet zijn, probeer dit dan zo goed mogelijk te formuleren. Daarvoor kun je de SMART-techniek gebruiken: maak het specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Dus: wát is precies je doel, hóe weet je wanneer je dat bereikt hebt, waaróm wil je dat doel bereiken, is het haalbaar en wánneer wil je het doel bereikt hebben? Bijvoorbeeld: ik wil in december 2018 de kwaliteit van mijn blogfoto’s verbeterd hebben zodat mijn blog er professioneler uitziet en de foto’s niet wazig of rommelig zijn. Het geeft niet als het nog een beetje vaag blijft, zolang je maar weet wat je focus precies is.

Maak het niet te breed

Waar je wel op moet letten, is dat je je focus niet te breed maakt. Wil je graag betere content schrijven? Prima focus! Maar zorg er dan wel voor dat je focus niet óók is om SEO-kennis op te doen, want dan is het geen focus meer. Overigens is het iets anders wanneer je al langer blogt en je focus eerder is om te kijken wat er nog méér in je blog zit. Mijn focus voor dit jaar is bijvoorbeeld letterlijk om uit mijn blog te halen wat er nog in zit: dat betekent dat ik wil rommelen met mijn rubrieken én met mijn blogplanning. Je moet zelf aanvoelen wat behapbaar blijft: als het kleine dingen zijn die elkaar mooi aanvullen, kun je het prima wat breder maken, maar niet als het echt grote verbeterpunten zijn.

Aan de slag

Wat je vervolgens moet doen, als je je focus eenmaal hebt vastgesteld, is dat ten eerste ergens noteren. Het liefst in een notitieboekje dat je veel gebruikt, zodat je er makkelijk bij kunt. Maak vervolgens een plannetje en formuleer kleine doelen, routines of vuistregels die je moeten gaan helpen om je hoofddoel te bereiken. Als je doel is om betere content te creëren, dan kan een klein doel zijn om blogtips daarover te verzamelen. Wil je je blogfoto’s verbeteren, dan kan het een idee zijn om online stockfoto’s te verzamelen of te oefenen met je camera. Wil je een fijne blogfrequentie ontdekken, hanteer dan bijvoorbeeld de vuistregel om te beginnen met één keer per week en dat op te voeren tot je een fijne frequentie hebt gevonden. En zo kun je tal van manieren bedenken om stapjes te zetten richting je hoofddoel en met je focus bezig te zijn!

Klaar!

En voíla: je hebt een blogfocus! Een hoofddoel en bijbehorende kleine doelen kunnen je helpen om je richting te bepalen voor 2018 en een idee te krijgen van waar je met je blog wilt staan aan het eind van het jaar. Wees niet bang om te experimenteren, dingen uit te proberen en bij te schaven waar nodig is, want juist daardoor vind je uiteindelijk de werkwijze die voor jou prettig is. Daar is je focus ook voor bedoeld: zorgen dat je het bloggen nog beter in de vingers in de krijgt zodat je meer tevredenheid en plezier ervaart!

Wat is jouw blogfocus voor 2018?

You may also like...

6 Comments

  1. Mijn blogfocus voor 2018 is om samenwerkingen aan te gaan die echt bij mijn blog passen. En daaromheen heb ik daar meer dan genoeg werk aan: waar staat mijn blog dan precies voor en hoe zorg ik dat anderen mij weten te vinden.
    Jacqueline onlangs geplaatst…Hoogste uitkijkpunt als dieptepunt van een Rotterdams dagje uitMy Profile

  2. Mijn blogfocus is momenteel mijn uitdaging om elke dag van het jaar 2018 een blog online te plaatsen. Tot nu toe ben ik daar al aardig in geslaagd, ik hoop alleen het vol te houden. Elke dag opnieuw zoek ik inspiratie en alles wat ik vind die op mijn blog hoort en dicht bij mij ligt werk ik uit en plan ik in. Ik hoop het zo het ganse jaar vol te houden 🙂
    Evelyne onlangs geplaatst…10 facts over EvelyneMy Profile

    1. Mooi doel! Ik duim voor je dat het lukt om het te halen, en elke dag dat er een blog online staat is al mooi natuurlijk 🙂

  3. Mijn blog focus blijft denk ik hetzelfde: plezier eruit halen en 100% achter mijn content staan. Of het nou eigen artikelen of samenwerkingen zijn.

    1. Dat is ook een hele mooie en belangrijke!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

[instagram-feed]