Bloggen

Blog like a boss | Je blogideeën bijhouden: digitaal of op papier?

Het is misschien wel de ergste nachtmerrie van een blogger: een absoluut lumineus idee krijgen voor een artikel, maar het zo druk hebben dat je vergeet het op te schrijven – en vervolgens ben je het kwijt. Of je hebt zoveel losse flodders en lijstjes met ideetjes en documentjes met beginnetjes en conceptjes met zinnetjes dat je het overzicht totaal kwijt bent: of je bent zo chaotisch dat je niet eens weet hoe je al je ingevingen voor artikelen moet bijhouden. Zonde, want inspiratie kan net zo snel als het komt weer verdwenen zijn, en dat wil je natuurlijk niet. Er zijn tal van manieren om je blogideeën goed bij te houden: op papier, in een document, met een app… maar wat is de beste methode? Is die er eigenlijk wel?

De keuze: digitaal of op papier?

Als het gaat om het organiseren en bijhouden van je blogideeën, zijn er eigenlijk twee opties om uit te kiezen: digitaal en op papier. Het is ook het verstandigste om gewoon één manier te kiezen en niet alsnog van twee walletjes te eten, want dan blijf je in de war raken. Maar als je voor digitaal kiest, zijn er ook weer keuzes die je moet maken: hou je een Word-document bij? Gebruik je de notities-app op je telefoon? Ga je voor een tool als Wunderlist of Todoist? En als je voor een papieren systeem gaat, hoe geef je dat dan vorm? Gebruik je een speciaal blogideeënboekje? Verwerk je het in een bullet journal? Kies je voor een klein boekje of notitieblokje, voor memoblaadjes? ZOVEEL KEUZE! Let’s break it down

Bijhouden op papier

Ken je die fantastische workspace-foto’s met van die notitieboekjes waar je handen van gaan jeuken en je portemonnee van gaat kreunen? Die Instagramaccounts van bloggers die hele templates in hun bullet journal laten zien voor alle blogzaken? Als blogger met een notitieboekje werken voor je ideeën en andere blogzaken lijkt er soms een beetje bij te horen. En ook ik heb heel lang mijn geliefde Bookmarc-boekje gebruikt voor lijstjes van briljante blogideeën: het is fijn om te schrijven, fijn om een idee door te strepen en fijn om terug te bladeren door eerdere ideetjes. Bovendien heb je zo meteen ruimte om een idee kort uit te werken als je dat wilt.

Gevoel

Of je op papier wilt werken of niet, heeft voor een groot deel te maken met je gevoel. Als je het heel fijn vindt om lijstjes te maken en daar echt doorheen te kunnen bladeren en te schrijven, moet je er vooral voor gaan: ik vind het ook leuk om die ideeën op papier te zien staan en van daaruit te werken. Maar zorg dan wel dat je het organiseert: als je een bullet journal gebruikt, maak dan een collectie voor je ideeën of gebruik inderdaad een apart, liefst compact boekje voor louter en alleen je ideeën, zodat je die ook onderweg kunt opschrijven als het moet. Het leuke is dat je een afvinksysteem kunt gebruiken en later nog eens door je oude ideeën kunt kijken, of misschien nog wel iets vindt wat je nooit hebt gebruikt!

Digitaal bijhouden

Papier is dus top, hartstikke leuk als je echt dat bloggergevoel wilt hebben en het leuk vindt om er echt iets leuks van te maken in een boekje. Toch doe ik dat zelf niet meer: ik ben overgestapt naar een digitaal systeem om de simpele reden dat het gewoon vele malen praktischer is. Je kunt je lijst snel openen, een idee toevoegen en weer verder met waar je mee bezig was, je kunt makkelijk dingen veranderen of verwijderen, je kunt het helemaal indelen op categorie, je kunt de ideeën eenvoudig overzetten in je blogplanning of concept, je kunt makkelijk er overal bij zonder dat je pen en papier bij je moet hebben en je kunt het zo overzichtelijk maken als je zelf wilt. Mijn ervaring is ook dat je vaak heel geleidelijk, soms ook onbewust, de overgang maakt naar digitaal bijhouden, en dat is dan vaak gewoon zoveel simpeler!

Gemak

Deze methode scoort dus absoluut de hoogste punten qua gebruiksgemak. Ik heb een tijdje Wunderlist gebruikt vanwege de eenvoud van het toevoegen, maar ben uiteindelijk overgestapt op een Word-document, omdat ik daarin de ideeën helemaal op categorie kan organiseren en dat vind ik toch wel erg fijn. Spontane ideeën noteer ik er meteen in, of in mijn telefoon en dan later in het document. Het is vooral heel dynamisch, je kunt er alle kanten mee op, en dat vind ik belangrijk: het is een hulpmiddel en een bron waar ik de onderwerpen vandaan haal, en dan is praktisch nut toch mijn go to-beweegreden om het te gebruiken. Papier gebruik ik liever voor echte blogtaken, zoals het uitwerken van posts.

Conclusie

De conclusie is simpel: doe wat voor jou als blogger het fijnste voelt. Wil je graag de tijd nemen voor het concreet opschrijven van je blogideeën, hou je van mooie lijstjes met inspiratie en wil je die inspiratie het liefst ook meteen uitwerken? Schroom dan niet om te investeren in je blog en een mooi notitieboekje – en vooruit, ook meteen wat washitape en stickers – te kopen en de boel lekker op papier bij te houden. Wil je liever je ideeën snel, gedachteloos en zonder restricties kunnen noteren, dan is een app of document het handigste. Zolang je maar onthoudt: de ideeën moeten op het moment zelf vooral gevangen worden en pas later ga je ermee aan de slag, dus bedenk wat het beste werkt als je efficiënt op inspiratie wilt jagen!

Hoe hou jij je blogideeën bij?

You may also like...

5 Comments

  1. Het is me al heel vaak gebeurd dat ik op onverwachte momenten erg goede ideeen kreeg. Niet alleen voor mijn blog, maar ook voor andere zaken. Ik dacht dan altijd ‘die onthoud ik wel’. Met als resultaat dat ik me alleen nog kon herinneren dat ik een goed idee had. Sinds kort sleep ik overal een boekje mee naar toe, waar ik werkelijk alles in op schrijf. Heel handig 🙂
    Alyssa onlangs geplaatst…Voor aan de muur: zelf een Instagram collage makenMy Profile

    1. Oh ja, vreselijk is dat als je van die goede ideeën krijgt die je vervolgens weer kwijt bent…

  2. Ik gebruik het dus wel door elkaar, haha! Soms wil ik gewoon even niet achter een schermpje zitten en schrijf ik wat in mijn notitieboekje. Maar daarnaast gebruik ik de kalender in wordpress om ideetjes te droppen en soms iets meer uit te werken.
    Jacqueline onlangs geplaatst…Geschiedenisles kinderopvang: echt niet saai!My Profile

  3. Ik heb notitieboekjes maar gebruik 9 van de 10 keer gewoon mijn concepten die ik dan kan bijschaven 🙂

    1. Dat kan ook inderdaad! Zo heb ik eigenlijk nooit gewerkt, maar dat komt misschien ook doordat ik altijd eerst in Word werk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

[instagram-feed]