Als ik ‘’BLOGGEN’’ roep, dan is digitaal waarschijnlijk één van de woorden die bij je opkomt. Logisch ook, want bloggen draait nu eenmaal grotendeels om het internet en digitale tools. Maar als blogger heb je ook een hoop mogelijkheden om op papier bezig te zijn met je website, en veel bloggers – waaronder ikzelf – doen dit dan ook. Want zeg nou zelf: dat je blogt, betekent niet dat je alles om je blog heen ook digitaal moet uitvoeren… toch? Toch kan het soms lastig zijn om te bepalen welke blogzaken je op papier moet regelen en welke digitaal. Tijd voor wat tips dus!

Wat komt er allemaal bij je blog kijken?

Als je een blog hebt, ben je niet alleen maar stukjes aan het schrijven. Je bent misschien wel bezig met financiële zaken – inkomsten of investeringen – maar ook met wachtwoorden en instellingen, planningen, categorieën, plug-ins, tags, sociale media, je lay-out, ideeën voor content, reacties, pagina’s, noem het allemaal maar op. Er is een hoop te onthouden en je moet ook over een hoop nadenken en brainstormen. Dat kan natuurlijk prima in Word of in een app: dat werkt waarschijnlijk net wat sneller en je hebt het gemakkelijker voorhanden. Maar… het kan ook op papier!

Je blog op papier: de voordelen

Je blog op papier onderhouden zorgt er over het algemeen voor dat je wat meer overzicht hebt én dat je beter kunt nadenken. Schrijven is verwerken, wordt heel vaak gezegd, en dat is ook zo: je moet steeds bepalen hoe je iets wilt opschrijven en dan ben je je handen eigenlijk alweer een stap voor. Dat werkt ook zo met typen, maar op papier heb je soms net wat meer mogelijkheden. Daarnaast is het fijn om een extra naslagwerk te hebben: als je research doet voor een artikel en je gaat het vervolgens schrijven, werkt het fijner om in je notitieboekje te kunnen kijken dan om te moeten schakelen tussen documenten of apps. Oh ja, en laten we niet vergeten dat het leuk is om je blog lekker op papier bij te houden! Dan kun je namelijk all out gaan met kleurtjes, stickers, washitape, bullet journal-technieken enzovoorts.

Welke blogzaken kun je op papier bijhouden?

Natuurlijk kan ik me goed voorstellen dat je het juist het fijnste vindt om lekker digitaal te werken. Dat gaat vaak net wat sneller en gemakkelijker en je kunt alles beter vinden omdat je niet in een voorraad van 100 notitieboekjes hoeft te zoeken. Maar eigenlijk kun je alles wat je in een Word-document uitwerkt voor je blog, ook op papier zetten! In je bullet journal, in een speciaal blogboekje, in een agenda, maakt allemaal niet uit. Maar waar moet je dan voor kiezen? En hoe moet het er dan uit zien?

Je blogplanning

Ik vind het zelf heel fijn om mijn blogplanning niet alleen in WordPress en in een Word-document bij te houden, maar ook in te vullen in mijn speciaal gekochte Team Confetti-blogagenda. Per dag schrijf ik op welke van mijn twee sites aan de beurt is, wat het onderwerp van de blogpost moet zijn en eventuele ideetjes voor de inhoud en voor foto’s. Een agenda gebruiken werkt heel overzichtelijk, maar je kunt het ook in een bullet journal doen en gewoon per datum opschrijven welke blogpost er online moet komen, of een maandoverzicht maken.

Blogideeën

Sinds kort noteer ik mijn artikelideeën niet meer in Wunderlist (die kon mijn onbegrensde inspiratie niet meer aan) maar in een notitieboekje in Moleskine-stijl. Dat is superleuk om te doen en het is een fijne manier om een idee te kiezen: ik heb voor elke categorie een pagina gemaakt en kan dus lekker bladeren door alle mogelijkheden. Heb ik een idee gebruikt, dan markeer ik het en ga ik er toch maar niet over schrijven, dan streep ik het door. Zo heb je alles mooi op een rijtje en kun je ook zien welke categorieën je eigenlijk het meeste gebruikt qua ideeën!

Administratieve zaken

Een blogboekje is ook perfect voor het bijhouden van de meer zakelijke zaken. Wachtwoorden, contactgegevens, statistieken, samenwerkingsvoorwaarden, je inkomsten en investeringen voor je blog, deadlines, samenwerkingen met andere bloggers en noem het maar op. Dat is heel fijn om op een rijtje te hebben.

Uitwerkingen van blogposts

Vind je het fijn om een artikel eerst goed uit te werken voordat je gaat schrijven? Dan werkt het perfect om dat op papier te doen: ik gebruik hier mijn blogagenda voor, maar merk dat ik daar niet altijd genoeg aan heb. Zeker met een wat ingewikkelder onderwerp kan het fijn zijn om de opbouw echt stap voor stap op een rij te zetten of notities te maken van bronnen die je wilt gebruiken. Prima idee voor een blogboekje dus! Je hoeft dit dan niet voor elke blogpost te doen, maar soms kan het wel heel fijn zijn.

Brainstorms

Iets wat ik ook heel fijn vind om op papier te doen: een blogbrainstorm. Soms is dat gewoon even nodig: als het bloggen even niet meer lekker voelt of als je toe bent aan iets nieuws. Op papier kun je dan lekker opschrijven wat er in je opkomt, wat je anders zou willen doen, welke nieuwe dingen je zou willen uitproberen en wat er maar in je opkomt. Doe je dit soort dingen in een document, dan ga je er vaak heel diep over zitten nadenken en dan komt het niet echt los zoals op papier wel gebeurt.

Categorieën en social media

Nog een optie voor als je van overzicht houdt: je categorieën op papier in een lijst zetten, inclusief korte omschrijving en subcategorieën zodat je gemakkelijk kunt kijken waar een artikel het beste bij past. Of maak een checklist voor je social media: vergeet je snel of je een artikel wel hebt gepromoot, dan kun je dat zo in je boekje checken!

De mogelijkheden zijn dus eindeloos: het kan heel fijn zijn om alles voor je blog in apps en Word-documenten te doen, maar een notitieboekje is weer op een heel andere manier fijn! Ik ben in ieder geval fan van de combinatie van die twee.

Werk jij veel op papier voor je blog?

You may also like...

15 Comments

  1. Je artikel zet me aan het denken om echt wat vaker dingen op te schrijven voor mijn blog. Tot nu toe deed ik dat vaak in Word of direct in WordPress, maar papier heeft toch ook zo zijn voordelen inderdaad. Ik twijfel ook nog om de Team Confetti agenda in de sale te kopen. Ik vind hem zo leuk en hij lijkt me echt handig!
    Romy onlangs geplaatst…Mijn review van het boek ‘999 vragen aan jezelf’My Profile

  2. Fijne tips heb je opgeschreven, Vivian! Ik vind het ook heerlijk om brainstorms gewoon met de hand te doen, je kunt dan ook makkelijker verbanden leggen en aantekeningen maken. Ik had er nog nooit aan gedacht om een blogplanning bij te houden.. wat eigenlijk vet slim is. Dankjewel!

  3. Ik merk juist dat het voor mij niet werkt om op papier te werken voor mijn blog. Ik heb gemerkt dat ik daardoor het overzicht juist kwijt raak.
    Emmy onlangs geplaatst…Zo zit je als blogger nooit zonder inspiratieMy Profile

    1. Dat snap ik ook wel hoor! Ik vind Word voor bepaalde blogdingen ook fijner, maar voor andere dingen gebruik ik het liefst een boekje.

  4. Leuk artikel! Ik merk dat wanneer ik dingen eerst op papier vormgeef of bedenk dat ik meer rust in mijn hoofd heb. Het voelt langzamer, meer doordacht. Papier is fijn 🙂
    Nathalie onlangs geplaatst…Free Printable | Ta-daaa LijstMy Profile

  5. Ik doe nu veel in mijn bullet-journal. Ik heb daarin vooral een lijstje met ideeën. Ik had altijd een blogboekje waarin ik aantekeningen maakte voor mijn blog. Gewoon een soort overzicht van wat ik allemaal in een artikel wil zetten. Nu doe ik dat gewoon in WordPress. Blijkbaar vind ik het toch te moeilijk om bij te houden.

    1. Het bijhouden vind ik vaak ook nog wel lastig hoor, het klinkt dan altijd heel mooi en makkelijk, maar na een tijdje word je wat lakser haha.

  6. Ik heb het enorm vaak geprobeerd. Ik houd van papier en plannen, maar voor details rondom mijn blog werkt het gewoon niet. Dit hoort digitaal. Ik maak nu wel een maandplanner, plus ik noteer ideeën en statistieken in een schrift, maar verder niet. Ik werk blogposts niet meer uit, want ik doe dit vaak pas achteraf… en dat heeft natuurlijk niet zoveel zin 😉
    Anouk onlangs geplaatst…Zwarte prullenbak in witte badkamerMy Profile

    1. Ik merk ook vaak dat ik bij sommige blogposts niet de behoefte heb om het uit te werken, dat moet ook kunnen natuurlijk!

  7. Ik heb ook een blogboekje, daarin schrijf ik ideeën en soms werk ik ze een beetje uit. En de technische puntjes die ik nog moet verbeteren, schrijf ik op. Of ik maak een mindmap van hoe ik mijn categorieën opnieuw wil indelen. Of een lijstje van mensen die ik wil benaderen voor een gastblog. Dat soort dingen.
    Het is ook fijn om je even niet achter een beeldscherm te verstoppen!
    Jacqueline onlangs geplaatst…Tips voor een beter leerklimaat in het mboMy Profile

    1. Oh die notities maak ik ook graag inderdaad! Brainstormen is vooral fijn 🙂

  8. Bij mij is het een combinatie van digitaal en papier. Mijn planning en archief heb ik bijvoorbeeld in beide vormen. Die laatste zelfs met een kleurencodering zodat ik iets sneller kan terugvinden. Ideetjes noteer ik wanneer ze in me opkomen, ik durf ze ook in een notiteboek uitwerken tot een concept dat ik dan vervolgens verder afwerk achter de computer. Die combinatie van beide lijkt goed voor me te werken. Ik kan me alleszins niet voorstellen dat ik één van beide zou laten wegvallen.

    1. Ah dat klinkt fijn en lekker georganiseerd!

  9. Wat een fijne tips..! Ik vind dat je zo’n mooie blog hebt <3
    Liefs, Florentine

  10. Wat een fijne tips! Ik vind het zelf ook fijner om een notitieboekje speciaal voor mijn blog te gebruiken. Zo houd je toch overzicht en kun je plotselinge ideeën onderweg makkelijk opschrijven.
    Danique onlangs geplaatst…Tips voor een leuke (thuis)vakantieMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

[instagram-feed]