Ik heb heel lang absoluut niets met Ariana Grande gehad: ze leek me echt zo’n tienermeisjesidool met inhoudsloze liedjes en een te verwaand karakter. Maar ik kreeg enorm veel bewondering voor haar na de aanslag in Manchester, toen ze zich daar met zoveel kracht en kranigheid doorheen sloeg en de who’s who van de moderne muziekwereld bij elkaar bracht voor een protestconcert. Dat zorgde ervoor dat ik, nieuwsgierig geworden, naar haar albums Dangerous Woman en My Everything ging luisteren – en ik was meteen verkocht. Haar stem klinkt zo onwijs goed en ze heeft echt geweldige nummers, sommigen heel erg mooi en gevoelig en anderen juist heerlijk swingend. Ze werd in rap tempo één van mijn favoriete artiesten en ik keek dan ook reikhalzend uit naar haar nieuwste album Sweetener. En de plaat is er, en ik ben opnieuw verkocht!
Experimenteren
Eén van de dingen die ik heel tof vind aan muziek, is als artiesten het aandurven om hun imago een beetje los te laten en te experimenteren met nieuwe stijlen, of als je ze echt duidelijk ziet groeien en volwassener ziet worden in hun werk. Bij Sweetener is dat absoluut het geval: na het ietwat kwelende Yours Truly (waar ik bijna nooit naar luister) ging ze bij My Everything voor wat meer uptempo en intensiteit en Dangerous Woman begint met vijf heel sterke nummers en gaat daarna wat meer de kwelende kant op.
Maar Sweetener is het beste van twee werelden: het is alles. In de vijftien tracks is ruimte voor pop, voor dance, voor romantiek en empowerment, voor hiphop, voor soul en vooral voor vernieuwing. Er klinken tal van verschillende stijlen en emoties door in het album en alles is ontzettend persoonlijk: Ariana laat veel meer van zichzelf zien en durft dat te doen op een heel erg out of the box-manier.
Sweetener laat zien dat Ariana afwijkt van de mainstreampop en wat meer haar eigen weg gaat, zowel in de muziek als op persoonlijk vlak. Het mooiste voorbeeld daarvan? Dat ze het befaamde paardenstaartkapsel dat haar handelsmerk is geworden, ook vaker durft te laten varen in optredens en interviews. En doe het haar maar eens na: een comeback maken nadat haar vorige era abrupt werd onderbroken door een vreselijke tragedie, gevolgd door een stukgelopen relatie. Ik denk niet dat iemand het haar kwalijk had genomen als ze had besloten te stoppen met zingen, maar in plaats daarvan staat ze er gewoon weer en laat ze zien hoe sterk ze is. Misschien is dat wel het centrale thema van het album: haar eigen kracht en hoe ze die op anderen probeert over te brengen. Laten we het eens track voor track bekijken.
raindrops (an angel cried)
Een intro van een halve minuut: nauwelijks muziek, maar vooral Ariana’s stem op haar best. Die hoge noot op het einde geeft me toch een dosis kippenvel… heel erg sterk. En de tekst is mooi!
blazed (feat. Pharrell Williams)
Dit is echt een BOP, zoals dat tegenwoordig gezegd schijnt te worden. Het swingt de pan uit en de beat in combinatie met de vlotte tekst is echt heel gaaf. De tekst zelf stelt niet heel erg veel voor, maar het heeft wel iets liefs, een beetje in de trant van ‘’het kan me niet schelen wat ze zeggen.’’ Het stukje shorty you can get blazed snap ik dan weer minder, maar het is absoluut een tof nummer!
the light is coming (feat. Nicki Minaj)
Ik weet nog niet echt of ik dit nou een leuk nummer vind of niet. Ik vind de tekst the light is coming / to give back everything the darkness stole wel heel tof, en het is echt een anti-hatersnummer en daar hou ik van. Maar die rap van Minaj hoeft van mij niet, en er zit me iets te veel herhaling in het refrein. Het heeft wel iets, laat ik het daar maar op houden.
R.E.M.
Ik vind dit echt één van de tofste en beste nummers. Het swingt op een sexy soulmanier en ik vind dat Ariana’s stem hier heel erg mooi naar voren komt. Het begin is traag en interessant en daarna wordt de tekst echt heel fascinerend en gaaf en komt er een flow in het nummer die steeds een beetje verandert maar je aandacht van begin tot einde vasthoudt. En dan dat bum bum bum bum BUM… ah, geweldig. Het is intiem en intens en er zit echt een lijn in. Eén van mijn favorieten!
God is a woman
Toen dit nummer werd uitgebracht als single, had ik echt een ‘’… eh… okay?’’-gevoel, maar nu vind ik het echt geweldig. Het is sexy in de trant van Into You van Dangerous Woman, maar veel meer op een empowerment-manier dan in romantisch opzicht. De tekst is mooi en de beats ook, maar het is vooral de boodschap en het lekkere meezing-gevoel waardoor ik deze track heel tof vind.
sweetener
Deze vind ik ook echt leuk. Ik hou ervan dat het gaat over een positieve kijk op het leven hebben en er op die manier uithalen wat erin zit, en de pre-chorus en chorus klinken echt heel lekker. Echt zo’n nummer dat in je hoofd blijft zitten als je het hele album hebt gehoord.
succesful
Deze vind ik dan weer niks. Ik kan de tekst totaal niet volgen en begrijp niet echt wat de bedoeling of betekenis is van het nummer. Haar stem en de productie klinken wel goed, maar het ging eigenlijk al bij de eerste keer luisteren nogal langs me heen. Het is basically een liedje over hoe succesvol ze is? Eh, oké?
everytime
Ook eentje die mijn aandacht nog niet heeft weten vast te houden. Eerlijk gezegd mankeert er niets aan: de tekst is behoorlijk diep en emotioneel en qua muziek klinkt het ook goed, maar het is gewoon geen track die opvalt. Maar ja, als het album begint met zes nummers die je geweldig vindt is het ook best logisch dat er een keer iets komt wat daar niet aan kan tippen…
breathin
Na R.E.M. mijn favoriete song van het album: ook deze is zó sterk! Ze zingt ‘m heel goed en puur en het is ook echt een gevoelige track waar heel veel mensen zich wel in zullen kunnen herkennen. Misschien heeft het geen unieke sound, maar hij is wel echt heel mooi en goed. En ja: het is ook best een fijne reminder dankzij die herkenbaarheid.
no tears left to cry
Deze vond ik al geweldig toen-ie werd uitgebracht als leadsingle van het album en ik vind ‘m nog steeds vet. Vocaal is dit echt een parel met alle hoge noten, maar de muziek is ook lekker swingend en de tekst is heel erg goed, vooral door de boodschap van veerkracht. Geweldig nummer, er zit zoveel in.
borderline (feat. Missy Elliott)
Mijn gevoel hierover is hetzelfde als bij blazed: het swingt de pan uit en dat vind ik heerlijk, haha. De tekst is niet spectaculair, maar het zingt heel erg lekker mee en het is lekker jazzy en speels en vrolijk, maar het blijft ook wel echt in mijn hoofd zitten. Vind ik leuk!
better off
Dit is een beetje een apart nummer. Het springt er niet uit voor mij, al is de tekst erg goed en lijkt het een beetje op everytime qua vibe. Ik vind het mooi dat het ergens over zelfbescherming gaat en dat ze niet bang is om ook over de lelijke kanten open te zijn, maar ik vind het geen bijzonder nummer. Het punt met deze tracks is dat ze echt naar de achtergrond verdwijnen terwijl ik bezig ben, in tegenstelling tot de andere nummers: die beluister ik echt met volle aandacht en zing ik mee.
goodnight n go
Ik vind deze wel leuk: de tekst vertelt een verhaal en het is sexy maar ook lief, en het refrein klinkt leuk. Ik vind het mooi dat deze nummers misschien niet per se opvallen, maar dat haar stem er wel steeds heel tof in uitkomt.
pete davidson
Ja, wat zullen we hiervan zeggen, haha. Het is lief. Het is in het begin weer een beetje jazz en soul en daarna is het heel simpel, maar vooral lief.
get well soon
Ik moet dit nummer nog even een beetje in mijn systeem krijgen, maar ik vind ‘m wel mooi. Haar stem klinkt hier weer een beetje anders, wat fragieler, en dat werkt goed in combinatie met de tekst en de mental health-boodschap die ze hier neerzet. Het is een track van bijna vijf minuten en ik vind het een heel mooie afsluiter van het album: het laat zien dat ze echt haar hart en ziel en pijn in de plaat heeft gestopt en heeft gewerkt aan alles waar ze het moeilijk mee heeft, en dat… ja, dat vind ik wel heel sterk.
Conclusie
Bottom line? Ik vind dit album absoluut heel goed en mooi en tof en sterk en misschien inderdaad wel Ariana’s beste werk tot nu toe. Er zijn eigenlijk maar drie nummers die ik minder vind, maar over het geheel genomen vind ik het een steengoed album waarop haar stem heel mooi tot zijn recht komt en ze empowerment en kwetsbaarheid heel mooi afwisselt met speels en sexy. De verschillende stijlen en samenwerkingen geven het een toffe sound en het is echt een album dat ik rustig drie keer achter elkaar opzet omdat het zo fijn luister.t En mag ik nog een keer kudos voor God is a woman, R.E.M. breathin en no tears left to cry? Dank u. Ik zie mezelf overigens nog best naar de tour gaan als die er komt.
Wat vind jij van sweetener?