Prioriteiten

Bron beeld: Pixabay

Prioriteiten stellen is iets wat iedereen op bepaalde punten wel eens moet doen: voor je studie of werk, maar ook gewoon voor je persoonlijke leven. Ga je koffie drinken met een vriendin of ga je de was doen? Ga je slapen of nog even lezen? Ga je op vrijdagavond stappen of lekker op de bank hangen met Netflix om bij te komen van een vermoeiende week? Het zijn allemaal keuzes die gemaakt moeten worden en die keuzes maken we op basis van wat we het belangrijkste vinden. Met andere woorden: dat wat prioriteit heeft, vinden we het belangrijkste. Maar wat nou als er veel belangrijke dingen zijn – zoals meestal het geval is? Wat nou als we niet weten wat we als eerste moeten doen, wat écht voorrang moet krijgen? Wat nou als het stellen van die prioriteiten heel lastig is? Voor mij is dat in ieder geval een heel bekend probleem en daarom deel ik vandaag mijn tips met jullie, in de vorm van 5 vragen die je helpen bepalen wat écht het belangrijkste is.

  1. Wat moet als eerste klaar zijn?

First things first: deadlines. Soms kun je er gewoon niet omheen en dan is het maar het beste om ze zo snel mogelijk uit de weg te ruimen om verdere problemen te voorkomen. Maak dus eens een lijstje van alles wat je moet doen en denk eens kritisch na: wanneer moet dit klaar zijn? En dan ook écht klaar: wat is de uiterste deadline? Zorg dat je je daar bewust van bent, dat je er duidelijkheid over hebt. Een blog voor een opdrachtgever wil ik bijvoorbeeld het liefst inleveren vóór de deadlinedatum aanbreekt, maar ik tel de dag ván de deadline ook nog mee als het niet anders kan. Huiswerk voor mijn studie doe ik het liefst in de volgorde waarin ik het gekregen heb: als eerste het werk voor het vak waar ik als eerste weer college van heb. Heb je geen (echte) deadline? Kijk dan of het handig is om jezelf eentje te geven, want je wilt ook nog wat speling hebben zodat je nog tijd hebt om dingen te veranderen of te bespreken. Vervolgens is de meest logische stap dat je als eerste gaat doen wat als eerste af moet: dat komt dus bovenaan je lijstje. Wees kritisch en maak echt keuzes, maar zorg er ook voor dat je zoveel mogelijk deadlines hebt!

  1. Wat heb je al het langste uitgesteld? Of: wat kost de meeste tijd?

Niets vervelender dan een taak die al dagen, weken of zelfs maanden op je to do-lijstje staat maar waar je nooit ‘’aan toe komt.’’ Tijd om daar korte metten mee te maken! Niets is zo fijn als ein-de-lijk doen wat je al een tijd geleden had willen doen, dat geeft zo’n opgeschoond gevoel! Kijk dus eens kritisch welke taken je al een tijdje voor je uit hebt geschoven en werk die als tweede weg. Stel dat je bijvoorbeeld al een tijd hebt gewacht met het maken van een afspraak bij de tandarts omdat je geen zin hebt in een controle: doe het meteen, dan zit je er niet meer tegenaan te hikken. Als er geen taken zijn die je al lang hebt uitgesteld of als je daar snel mee klaar bent, moet je gaan kijken naar welke taken de meeste tijd zullen kosten en die het eerste óf juist het laatste voltooien. Het is goed om inzicht te hebben in hoe lang je ongeveer nodig zult hebben voor een taak, want daarmee kom je er ook achter hoeveel tijd je dan binnen een tijdframe hebt voor andere taken.

  1. Wat moet je doen om andere taken te kunnen voltooien?

Ook een belangrijke: je hebt vaak te maken met kleinere taken die bijdragen aan het afronden van een groot iets en het behalen van een doel. Zolang je die kleinere taken niet voltooit, kom je ook niet aan het behalen van het grote doel toe en dan kom je uiteindelijk in tijdnood. Zorg er dus voor dat je een schematische takenlijst maakt: wat zijn de grote taken en wat moet je doen (kleinere taken) om die te voltooien? Anders gezegd: misschien wil je iets aanvragen bij de gemeente, maar heb je daar een DigiD voor nodig: dan moet je die dus eerst gaan aanmaken. Zet ze netjes onder elkaar, bepaal hoe belangrijk de grote dan wel de kleinere taken zijn en geef ze prioriteit.

  1. Wat is het belangrijkste?

Dit is natuurlijk het lastigste stukje, want hoe bepaal je wanneer een taak écht belangrijk is, als je geen deadline of grotere taak hebt? Eigenlijk is daar geen juist antwoord op, want het is heel subjectief. Maar je moet je het volgende afvragen: welke taak zal mij op dit moment het meeste geven? Waar zul je op de lange termijn het meeste aan hebben? Welke taak zal het meest productief zijn voor je studie, stage of werk? Welke taak zal je gezondheid of geluk de grootste boost geven? Waar heb je de meeste behoefte aan? Dat is moeilijk te beantwoorden, maar er zal altijd een stemmetje zijn dat je vertelt wat het belangrijkste is en daar moet je naar luisteren. Wil je graag vrijwilligerswerk doen omdat je graag iets terug wilt doen, zet dat dan hoog op je lijstje. Heeft iemand die je kent ergens hulp bij nodig? Maak het prioriteit. Niet moeilijk doen, gewoon het lijstje invullen op de manier die goed voelt!

  1. Wat wil je het liefste?

Ook niet geheel onbelangrijk: er zijn natuurlijk ook nog taken die je wilt uitvoeren. Dingen die je leuk vindt bijvoorbeeld, en die je op het lijstje hebt gezet om er zeker van te zijn dat je eraan toekomt. Als je alle verplichte zaken hebt gehad, vraag je dan gewoon af wat je het liefste wilt doen en geef dat prioriteit. Dat is goed voor je! Wees dus vooral niet bang om dingen als een boek lezen of een wandeling maken hoog op je lijstje te zetten: je moet durven erkennen dat die dingen noodzakelijk zijn voor jouw welzijn.

Hoe bepaal jij je prioriteiten?

You may also like...

10 Comments

  1. Ik denk altijd dat prioriteiten stellen wel iets voor mij is, dat ik dat prima kan. Maar er is niets mis met af en toe even eraan herinnerd worden, hoe het ook alweer moet 🙂
    Melle onlangs geplaatst…Mmmaandag | Lunch voor ambitieuze meisjes; overheerlijk, gezond én mega makkelijk!My Profile

  2. Handig! Ik vind prioriteiten stellen vaak best lastig, omdat ik soms erg blijf hangen op een klein dingetje..
    Kim onlangs geplaatst…Het leed dat G-schema’s heetMy Profile

  3. Ik maak al langer onderscheid tussen dingen die echt moeten gebeuren en zaken die nog even kunnen wachten. Verder probeer ik mezelf voor te houden dat het geen kwaad kan wanneer iets wat langer wordt uitgesteld wanneer het me niet lukt. Gezondheid gaat immers voor, dus af en toe wat extra rust inlassen en die to do-list laten liggen is in mijn geval geen overdreven luxe.
    zwartraafje onlangs geplaatst…Blogger Vriendenboek #34My Profile

  4. Op zich kan ik heel goed prioriteiten stellen. Alleen me er ook aan houden…. Haha!
    Zo simpel is dan geluk onlangs geplaatst…High tea, bios en spelletjesMy Profile

  5. Op wat af moet en wat belangrijk is hihi 🙂

  6. Wat een fijne tips zeg! Ik zorg altijd dat ik een to-do-lijstje maak, dan vind ik het vaak al een stuk gemakkelijker om mijn prioriteiten te stellen. Al zijn momenten om te ontspannen af en toe ook een prioriteit! x
    Esmée onlangs geplaatst…DIARY #18: VASTENAVEND & SCHOOLMy Profile

  7. Ja goede vragen! Ik kijk inderdaad ook vooral naar wat het eerste af moet zijn en naar wat ik al lang uitstel. Al kijk ik de laatste tijd ook weer meer naar wat ik nou écht belangrijk vind.
    Linda onlangs geplaatst…Blog workflow: wat is het en waarom kan het jou helpen?My Profile

  8. […] stellen: cruciaal bij het maken van een goede planning. Beantwoord deze vragen om te bepalen wat je belangrijkste taak […]

  9. […] stellen: cruciaal bij het maken van een goede planning. Beantwoord deze vragen om te bepalen wat je belangrijkste taak […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

[instagram-feed]