Spoonie hacks | 5 stapjes die ik heb gezet richting meer balans

Onder Daily lifestyle Personal life op 20 oktober 2017

Balans. Ritme. Energie. Lepels. Allemaal woorden waar ik zo aan het eind van de zomer en het begin van het schooljaar een haat/liefdeverhouding mee heb. Haat, omdat het altijd tegenvalt hoe het is om weer from scratch te beginnen met een nieuw rooster en een studielast van nieuwe proporties; liefde omdat het héérlijk is als je na verloop van tijd ein-de-lijk je draai weer hebt gevonden en het gevoel hebt dat je alles aankunt wat het schooljaar je in de schoot gaat werpen, want jíj hebt je spoonie hacks voor de komende tijd gevonden. En die hacks wil ik vandaag graag met jullie delen, want volgens mij zijn er maar al te veel spoonies out there die tegen hetzelfde probleem aan lopen!

Balans vinden

Eigenlijk is het iets waar iedereen wel mee te maken krijgt: niemand vindt het leuk om uit die zomerse roes te moeten stappen en weer te moeten wennen aan het vroege opstaan en het spoorloos verdwijnen van vrije tijd. Maar als je gezond is, is het makkelijker om je ‘’eroverheen te zetten’’ en gewoon weer mee te doen met de flow. Heb je een ziekte waardoor je energievoorraad maar beperkt is en je draaglast weinig voorstelt, dan ligt het een beetje anders. Dan is de pijnlijke waarheid vaak dat je jezelf eerst voorbij moet rennen voordat je jezelf weer kunt tegenkomen. Oftewel: je moet eigenlijk eerst te veel hooi op je vork nemen voordat je ontdekt wat de juiste hoeveelheid hooi is.

Lepelvragen

En het worstelen met die ‘’lepelvragen’’ is altijd wel een dingetje, maar rond het najaar hebben we er vooral last van. Hoeveel rust heb ik nodig? Hoe vaak kan ik naar school? Heb ik uitstel van deadlines nodig? Lukt het wel om dit grote project in mijn eentje te doen? Hoeveel tijd kan ik per week besteden aan school en werkprojecten? Gaat het lukken om de weekends vrij te houden of heb ik die juist nodig voor het staartje van de wekelijkse takenlijst? Is het verantwoord om zoveel tijd te besteden aan mijn hobby’s of juist niet? Voor iedereen is het antwoord op die vragen anders, maar ik heb in ieder geval gevonden wat voor mij goed werkt!

Weekindeling maken

Wat voor mij enorm goed blijkt te werken, is een vaste weekindeling maken. Op maandag ben ik bijvoorbeeld de hele middag op school, dus dan doe ik verder ook gewoon niets: voor ik wegga, surf ik een beetje op internet en als ik terugkom, speel ik een spelletje en kruip ik mijn bed in met een boek of Netflix. Op dinsdag ben ik in de avond weg voor een keuzevak: overdag mag ik dan lekker een beetje klooien voor mijn blog: foto’s maken, blogs lezen, stukjes uitwerken en misschien een recensie schrijven. Woensdag is mijn standaard-vrije dag: dan schrijf ik blogs voor de rest van de week. Op donderdag en vrijdag maak ik huiswerk en werk ik aan mijn roman: in het weekend blog ik en doe ik lekker rustig aan. Zo heb ik een hele fijne, rustige en overzichtelijke structuur waar ik me ook steeds op kan instellen!

Studietaken prioriteren

Iets anders waar ik tegenwoordig bij zwéér, is het stellen van prioriteiten op het gebied van studietaken. Voor de minor die ik doe (Passend Onderwijs en Leerlingenzorg) moet ik namelijk deels veel literatuur lezen die in de colleges besproken wordt en deels opdrachten maken. Het leeswerk kost voor mij altijd veel tijd en energie, vooral omdat ik een soort samenvatting maak zodat ik het goed opneem en het makkelijk kan terugvinden bij het maken van de opdrachten. Wat doe ik dus? Ik geef de opdrachten voorrang – omdat ik daarbij ook met deadlines zit – en stel het leeswerk uit tot vakantie- en lesvrije weken. Dan heb ik er namelijk alle tijd en rust voor. Geeft heel veel ademruimte en het stelt me in staat om de opdrachten goed aan te pakken en tijdig uit te voeren, mét uitloop als het nodig is.

Niet korten op vrije tijd

Ik vind het belangrijk om ook veel tijd voor mezelf te hebben: school is zwaar genoeg, en dingen als bloggen en schrijven heb ik gewoon nodig om weer op te laden en te ontspannen. Daarnaast weet ik dat ik snel te veel doe op een dag: ik heb ooit vastgesteld dat ik niet langer dan 4 uur zou moeten werken op een dag, maar heel vaak ga ik daaroverheen. Ik probeer op de dagen dat ik moet studeren, op een gegeven moment ‘’klaar’’ te zijn en ook echt te zeggen dat het genoeg is. Hoe ik dat doe? Door niet te korten op vrije tijd en met mezelf af te spreken dat ik op een studiedag ook tijd over moet én wil houden om iets leuks te doen. Het is lastig, maar het helpt wel om mezelf niet te overwerken!

Rustmomenten en pauzes

Heb ik al gezegd hoe belangrijk en fijn pauzes en rustmomenten zijn? Nou, belangrijk dus! Op maandag heb ik tussen de minorcolleges altijd een tussenuur en dat gebruik ik ook echt om gewoon even lekker te lezen. Werk ik thuis, dan neem ik na elke grote afgevinkte taak even de tijd om wat blogjes te lezen: een soort powerbreak. Soms kies ik er ook voor om rond zes uur ’s avonds al in bed te liggen, omdat ik daar heel veel energie door terugkrijg, of om op zaterdag tussen 12 en 2 te rusten zodat ik daarna nog iets aan mijn middag heb. We onderschatten altijd hoe belangrijk rust is, maar als je het echt neemt kan het je zoveel teruggeven!

De kracht van flexibiliteit

Iets wat me helpt als de balans zoek dreigt te raken omdat ik tóch te veel van mezelf vraag of het allemaal wat meer blijkt te zijn dan ik dacht, is flexibiliteit. Ik ben namelijk ook in staat om mezelf spontaan een dag vrij te geven omdat ik voel dat ik daaraan toe ben. Maar ook dat ik ervoor zorg dat dagen waarop we iets ondernemen of een afspraak hebben, verder gewoon vrij zijn. Voorbeeldje? Deze week was het herfstvakantie en in eerste instantie wilde ik maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag huiswerk maken, maar op woensdag besloot ik ‘’hé het is vakantie en ik heb al veel gedaan, dus ik neem donderdag en vrijdag vrij.’’ Deadlines en planningen kunnen – in mijn geval – veranderd worden. En dat is héérlijk. Het besef dat dat mág, dat het kán, dat het oké is, dat niemand je erom veroordeelt, is echt heel erg fijn.

Wat zijn echte ‘’balans hacks’’ volgens jou?

 

Reacties




CommentLuv badge