Je dromen omzetten in girlboss-goals in 5 stappen!

Onder Girlboss op 12 oktober 2016

img_8429

Iedereen heeft dromen. Soms groot, soms klein, maar dromen hebben we allemaal. En allemaal willen we dat ze uitkomen: we werken er hard voor, we doorstaan tegenslagen, we brengen offers en we doen ons uiterste best, ook al lukt het niet altijd. Maar als je chronisch ziek bent, is het vaak veel lastiger om je dromen te laten uitkomen. Je lichaam werkt niet mee, je hoofd wil meer dan je lijf aankan en je moet onder ogen zien dat je misschien niet alles kunt bereiken wat je zou willen. Tegelijkertijd wil je er tóch voor gaan, voor dat leven dat je voor ogen hebt… en dat kan ook! Je dromen omzetten in girlboss-life goals is misschien iets ingewikkelder als je ziek bent, maar absoluut niet onmogelijk!

Life goals: wat zijn dat?

Ook al is het al een tijdje geleden dat ik mijn eigen lijstje met life goals maakte, ik denk er nog vaak aan terug en probeer er ook echt mee bezig te zijn omdat ze belichamen wat ik graag wil van het leven. Dat is ook de best mogelijke definitie van het begrip als je het mij vraagt: life goals hebben te maken met hoe jij wilt dat je toekomst eruit ziet. Dingen die je wilt bereiken, maar ook wat geluk op de lange termijn voor jou betekent en hoe je persoonlijke leven eruit moet zien. Het heeft dus te maken met je toekomstplaatje: hoe zie jij jezelf over een x-aantal jaar? Waar wil je naartoe?

Jouw life goals formuleren

Door na te denken over je life goals begin je eigenlijk al meteen met het werken aan je toekomst: je vraagt je af waar je op dit moment bent en waar je nog naartoe zou willen, maar ook wat je moet doen om daar te komen. Het lijkt een heel breed en ingewikkeld begrip, maar als je het stap voor stap aanpakt, raak je niet alleen gemotiveerd – het helpt ook echt om dingen helder te krijgen!

img_8427

Stap 1: Een potje dagdromen

Allereerst: waar droom je van? De kans is groot dat je dat al wel weet, maar je mag gerust even een potje dagdromen om erachter te komen wat je dromen nu precies zijn. Denk even niet aan alle beperkingen of aan praktische zaken, maar gewoon aan wat jij het aller-allerliefste zou willen. Carrière, liefde, wonen, sociaal, alles wat je maar kunt bedenken.

Stap 2: De balans opmaken

Tijd voor de minst leuke stap: realistisch zijn. Ook als je gezond bent krijg je hiermee te maken, want helaas kan nu eenmaal niet alles. Het is belangrijk dat je eerlijk bent tegenover jezelf: is mijn droom haalbaar? Zou ik het financieel kunnen redden? In jouw geval moet je rekening houden met je chronische ziekte: is het fysiek haalbaar? Waar sta je nu en is het verschil met waar je naartoe wilt onmetelijk groot of valt het mee? Wees eerlijk. Wees realistisch. Probeer nog niet verder te denken dan ja of nee. Waar het om gaat, is dit: kan mijn droom uitkomen zonder enige aanpassing? Zo ja: gefeliciteerd, dan rest je niets anders dan ermee aan de slag gaan! Zo nee (en die kans is het grootst): geen nood, het gaat erom dat je droom nóg stééds kan uitkomen, alleen wel met wat aanpassing.

Stap 3: Maak een alfabetplan

Een alfabetplan is iets wat ik zelf heb bedacht, gebaseerd op de quote If plan A doesn’t work out, the alphabet has 25 more letters. Ik ben het er absoluut mee eens en daarom is deze stap ook zo waardevol. En moeilijk, want je realiseren dat plan A misschien niet gaat lukken is heftig, zeker als dat iets is wat je héél graag wilt. Maar als het niet lukt, dan zijn er hoe dan ook nog genoeg dingen die wél moeten lukken. Andere dingen die je óók leuk vindt en waar je óók mee verder wilt. Bij de vorige stap heb je waarschijnlijk gemerkt dat je droom wat aanpassingen nodig heeft qua haalbaarheid, en daar ga je nu mee aan de slag.

Wat je dus doet: schrijf op een stuk papier alle letters van het alfabet onder elkaar in de kantlijn en schrijf op welke dingen het dichtste in de buurt komen van jouw ideale toekomstplaatje. Begin met plan A, daarna plan B enzovoorts. Je hoeft niet helemaal door te gaan tot en met de Z, blijf gewoon schrijven tot je niets meer weet. Vraag je af: wat zou mij allemaal gelukkig kunnen maken als plan A niet lukt?

img_8428

Stap 4: Zelfreflectie

De volgende stap draait er vooral om dat je erachter komt wie jij wilt zijn. Je life goals gaan namelijk niet alleen over zaken als carrière en wonen, maar ook over jij als persoon: ben je tevreden met jezelf? Aan welke stukjes van jezelf wil je werken? Wat is belangrijk voor jou? Wie ben je nu en wie zou je willen zijn, en hoe dan? Waarom dan? Wat zijn jouw waarden? Dit is zo belangrijk omdat je jezelf niet wilt verliezen in het proces van werken aan je life goals. Integriteit (jezelf blijven, trouw zijn aan jezelf) moet voorop blijven staan, en daarvoor moet je jezelf kennen.

Stap 5: Je life goals maken

Weet je wat je droom is en welke aanpassingen daaraan nodig zijn? Weet je welke andere opties je hebt? Weet je wie je wilt zijn en waarom? Dan is het moment aangebroken om je life goals daadwerkelijk te gaan formuleren! Dat doe je door in een notitieboekje of Word-document te gaan opschrijven wat je wilt bereiken. Gebruik daarbij je toekomstplaatje: baken een tijdframe af en bedenk waar je na die tijd wilt zijn. Denk aan carrière, wonen, liefdesleven, sociaal en persoonlijk en werk elk van die aspecten uit. Beschrijf vervolgens in ongeveer 5 stappen wat je moet doen om daar te komen. Bijvoorbeeld: afstuderen, geld sparen, oefenen met bepaalde skills… wees zo specifiek mogelijk!

Het kan best confronterend zijn om zo je life goals te formuleren: soms merk je dat er echt nog wel werk aan de winkel is en soms merk je dat het allemaal net wat lastiger wordt dan je had gehoopt. Maar het gaat erom dat je uiteindelijk blij bent met wat je voor jezelf hebt geformuleerd, dat je erachter staat en dat je eigenlijk al popelt om ermee aan de slag te gaan: het is immers jouw toekomst! Dat je ziek bent, betekent niet dat jouw toekomst er minder rooskleurig uit moet zien. It takes a dream to create a plan.

Wat zijn jouw girlboss-life goals?

 

Reacties




CommentLuv badge