It’s cold outside | 8 tips tegen een najaarsdip

Onder Daily lifestyle op 10 december 2016

deathtostock_medium10

De winter heeft inmiddels officieel zijn intrede gedaan: het is koud, nat, glad en noem het allemaal maar op. Ik vind dat helemaal niet zo erg, want door het winterweer wordt alles zo lekker knus en gezellig – en mij maak je echt wel blij met thee, comfy kleren, een dekentje, dikke pyjama’s… heerlijk! Maar het is niet alleen maar regengeur en maneschijn, want de winter zorgt ook voor duisternis en kou en die twee zijn meestal niet zo geweldig voor ons lijf. Of je nou last hebt van continue vermoeidheid door het gebrek aan licht, sneller virusjes oploopt of anderszins een najaarsdipje hebt: het is normaal en het gaat wel weer over. Ik had er een poosje geleden nog last van, en toen heb ik wat dingen ontdekt die voor mij hebben gewerkt om er snel weer overheen te komen – dus misschien helpen ze voor jou ook wel!

Houd jezelf bezig

Hoe moe of lamlendig je je ook voelt: het is echt belangrijk om bezig te blijven, zeker als je verder niet echt ziek bent. Door gewoon je dingen te blijven doen, leid je jezelf namelijk af van het feit dat je je niet lekker voelt en kun je vaak toch nog productief zijn – en productief zijn geeft ook weer een goed gevoel, waardoor je sneller van je dip bent.

Pak kleine rustmomenten

Heb je last van een dipje, dan betekent dat meestal dat je net even wat meer rust moet pakken. Dat betekent niet dat je urenlang op bed moet gaan liggen of taken moet skippen: kleine rustmomenten kunnen ook heel waardevol zijn! Ik probeer dit bijvoorbeeld te doen door af en toe even een spelletje te spelen om mijn gedachten mee te verzetten: dat duurt niet langer dan een kwartiertje en dan heb ik net weer wat meer energie. Of kijk een aflevering van een sticom, zo eentje die maar 20/25 minuutjes duurt: ik kan echt opkikkeren van een afleveringetje Full House!

deathtostock_creative-community5

Zorg dat je genoeg slaap krijgt

Dit is niet de makkelijkste en ik vind het zelf ook nog verdraaid moeilijk, maar het is echt belangrijk om genoeg slaap te krijgen. Daardoor word je veel relaxter wakker, heb je meer energie en val je niet gedurende de dag bijna in slaap. Reken dus uit op hoeveel uren slaap je goed functioneert en zorg dat je die krijgt. Ga niet in één keer een uur vroeger slapen, maar neem rustig aan stapjes terug tot je een fijne bedtijd hebt gevonden en probeer je daar ook echt aan te houden. Je lijf zal je er dankbaar voor zijn!

Zorg goed voor jezelf

Voor jezelf zorgen is meer dan alleen genoeg slapen en naar je lichaam luisteren. Als je een dipje hebt, is er niets fijner dan jezelf af en toe een beetje verwennen: met een lekker tussendoortje, je lievelingseten, een extra kop thee, een pyjamadag, je lievelingsboek of -serie, noem het maar op! Of ga juist lekker in bad, slaap eens wat langer uit… wat je maar wilt!

Luister naar je lichaam

Over je lijf gesproken: luister ernaar. Yup, ik weet hoe vaag en abstract dat klinkt, maar het is écht niet zo moeilijk. Probeer gewoon op te letten welke signalen je krijgt: neem rust als je moe wordt, eet of drink iets als je honger of dorst hebt, ga naar buiten of ga even bewegen als je duf begint te worden, ga iets leuks doen als je je niet meer kunt concentreren. Als je in een dip zit, moet je jezelf vooral niet forceren want als je dingen blijft doen die je even niet kunt hebben, wordt het alleen maar erger.

img_5188

Pak je taken even anders aan

Als je net als ik zo perfectionistisch als wat bent, is dit een hele lastige – maar wel belangrijk. Heb je last van een dipje en lukt het echt even niet om op je normale tempo door te bikkelen? Geef daar dan ook aan toe. Sla een keer een dagje school of werk of college over om rustig aan te doen of thuis op je gemak aan wat dingen te werken. Vraag mensen om hulp. Moet je werken aan projecten of leren voor toetsen, zoek dan naar een manier om dat te doen zonder jezelf uit te putten: gebruik bijvoorbeeld een keer andermans samenvatting in plaats van er zelf een te willen maken en leer jezelf om trots te zijn als je kleine taken hebt uitgevoerd. Het hoeft allemaal niet perfect, compromissen kunnen ook werken!

Kies voor andere hobby’s

Hobby’s kunnen je helpen om over je dipje heen te komen, mits je het goed aanpakt. Want ook voor hobby’s is energie nodig! We vergeten wel eens dat dingen als bloggen en lezen ons ook moe kunnen maken, ook al vinden we ze leuk. En als je al moe bent, is het waarschijnlijk geen goed idee om je brein nog moeier te maken met het schrijven van stukjes of het doorploeteren van hoofdstukken. Kies dus even voor andere hobby’s als je niet veel energie hebt: ga lekker Netflixen of muziek luisteren, lees tijdschriften of blogs in plaats van boeken, speel spelletjes, het maakt niet uit. De rest komt vanzelf wel weer.

img_5181

Trek op tijd aan de bel

Last but not least: weet het verschil tussen een dipje en echt ziek zijn. Als je dip na een week of wat nog niet over is, moet je misschien toch even langs de huisarts of gewoon wat langer vrij nemen om uit te zieken. Heb je echt heel veel last van het weer, dan zijn extra vitaminen of iets in die trant ook geen slecht idee.

Heb jij wel eens last van een najaarsdip?

Reacties




CommentLuv badge