Insta-famous | Grammie: hét Instagram-magazine!

Onder Blijmakers op 16 juli 2018

Instagram is hot: wereldwijd, maar ook in Nederland zijn er onwijs veel mensen die dankzij dit sociale netwerk de mooiste foto’s delen, een heel persoonlijk kijkje in hun leven geven en soms zelfs een business runnen, dankzij de kracht van visuals. Tal van online fanatiekelingen hebben in de afgelopen tijd de overstap gemaakt van Facebook naar Instagram, en er komen nog regelmatig functies en foefjes bij. Ook ik heb al jaren een profiel, maar het is pas sinds de laatste paar jaar dat ik dat ook heel actief gebruik als dé manier om mensen op de hoogte te houden van hoe het met mij gaat – zeker vanwege die handige koppeling met Facebook. Maar halen wij met z’n allen wel alles uit Instagram wat erin zit? En welke gezichten zitten achter de miljarden members? Daar gaat het superleuke Nederlandse Instagram-magazine Grammie over!

The Social Good Girl

Grammie is in het leven geroepen door Amber van The Social Good Girl: een bedrijf met blog en Instagram-business dat erop gericht is om zakelijke én persoonlijke gebruikers van het netwerk te helpen hun account tot een succes te maken of te laten groeien. Dat doet ze door middel van workshops en online programma’s, maar ook door geregeld tips te delen en vooral door haar eigen Insta-boodschap voortdurend in de spotlights te zetten. Instagram is haar passie, en vanuit die passie én het idee dat de achterliggende wereld een podium verdient, heeft ze Grammie gemaakt: een honderdzestig pagina’s tellende glossy, samengesteld door een team van freelance redacteuren, fotografen en editors. Deze eerste editie verscheen begin dit jaar en was binnen drie weken uitverkocht: inmiddels is er een tweede druk te bestellen (voor ongeveer €18 inclusief btw en verzendkosten) én wordt er gepraat over een tweede editie! Maar voldoet het aan de verwachtingen?

Fris en strak

First things first: een Instagram-magazine moet natuurlijk wel perfect Instagrammable zijn, anders sla je de plank toch behoorlijk mis. En dat is het absoluut: van de frisse cover in pasteltinten tot de professionele foto’s. Grammie is fris, met schattige en vrolijke illustraties, titels en tekstblokken in zachte kleuren, maar ook strak door de mooie collages van vierkante Insta-kiekjes en door de foto’s in het algemeen: niet saai of stijf, maar wel met een mooie uitstraling: foto’s waarbij je zeker zou blijven hangen als je ze in je feed zou tegenkomen. Ook de advertenties mogen er bovendien zijn: meestal gaan die behoorlijk langs me heen, maar bij Grammie is ervoor gekozen om Instagram-ondernemingen en webshops met zeer Instagrammable hebbedingen uit te lichten: sommige ervan zijn zeker de moeite waard om eens op te zoeken! Qua vormgeving is Grammie een mooi geheel, en dat maakt het heel fijn om door te bladeren.

Fijn leesvoer

En ook qua inhoud is Grammie duidelijk met een missie ontstaan: het is superfijn leesvoer, maar dan wel met een diepere laag. De schrijfstijl bij de artikelen is lekker luchtig en eenvoudig, de tekst is niet te klein – erg prettig voor een kippig individu als ik – en in die 160 bladzijden is onwijs veel te vinden, waardoor elke spread weer anders is. Het merendeel van het magazine bestaat uit interviews met Instagrammers, maar dan wel van alle mogelijke soorten: ondernemers, reizigers, ouders, dieren, mensen met een bijzondere hobby, mensen met een beperking… er zitten een paar columns in met de nodige dosis zelfspot en zelfreflectie, er is een tof interview met Humans of Amsterdam-founder Debra… en dat is nog niet eens alles! Er zijn recepten van zeer Instagram-waardige gerechten, tips voor Stories, info over de nepwereld van Instagram, een pagina met leuke cijferfeitjes, een Insta-woordenboek en nog veel meer.

Inspiratie opdoen

Sowieso al heel leuk om te lezen dus, vooral doordat je echt de gezichten achter Instagram te zien krijgt en kunt ontdekken wat er allemaal voor mooie en toffe dingen mee gedaan worden. Van alle geïnterviewden wordt uiteraard het Instagram-account genoemd, en het is alleen al leuk om al bladerend nieuwe inspirerende accounts te ontdekken die je kunt volgen. Dat veel van de portretten van Rotterdammers zijn – logisch aangezien Amber zelf ook Rotterdamse is – was voor mij ook heel leuk, maar het zal minstens zo tof zijn om in het magazine Instagrammers aan te treffen die je zelf al volgt en tof vindt. Het is een perfecte manier om nieuwe Instagram-inspiratie op te doen!

Zet aan het denken

Maar die inspiratie vind je niet alleen bij de portretten, maar ook door de manier waarop Instagram in beeld wordt gebracht. Grammie maakt goed duidelijk hoe belangrijk Instagram in korte tijd voor ons is geworden, maar ook wat de negatieve kanten daarvan zijn: hoeveel er soms nep is en wat het teweeg kan brengen bij onze eigenwaarde en ons zelfbeeld. Amber en haar teamleden zijn daar ontzettend eerlijk en tegelijkertijd kritisch over, en juist daardoor zette het mij tijdens het lezen ook weer aan het denken. Over het belang van persoonlijk en authentiek zijn, over de voor- en nadelen van filters, over mijn eigen Instagram-gedrag en social media-opvattingen… het bracht me op ideeën. Misschien vind ik het wel leuk om de filters eens af te zweren? Misschien wil ik de accounts die ik volg wel eens lekker opschonen? Misschien hoeft doorposten op Facebook ook niet altijd?

Wat wil ik eruit halen?

Want ja, Instagram is een ontzettend leuk netwerk en het is heel interessant om te ontdekken wat het voor mijn blogs zou kunnen betekenen en om na te denken over Stories, influencers en de accounts die ik volg. Maar belangrijker nog dan de vraag ‘’hoe haal ik eruit wat erin zit’’ is volgens mij de vraag ‘’wat wíl ik eruit halen en hoe kan ik dát voor elkaar krijgen?’’ Het mooie van Instagram en andere social media is namelijk juist dat het kan zijn wat jij wilt dat het is, en ik denk dat we dat misschien nog wel eens vergeten. Dat vind ik het mooiste inzicht dat Grammie me heeft meegegeven en daar ga ik absoluut verder over nadenken.

Kritische noot

En is er dan geen kritische noot om bij dit Instagrm-magazine te plaatsen? Misschien toch wel. Ik had zelf sommige interviews geschrapt en vervangen door wat meer praktische tips: hoe krijg je meer volgers, hoe ziet de perfecte post eruit, wat is handig om in een omschrijving te zetten en wat zijn nou echt toffe functies van Instagram waar weinig mensen van weten? Bovendien vind ik het jammer dat niet bij alle interviews de link met Instagram en social media echt te leggen was – of pas laat om de hoek kwam kijken – en dat veel van de geportretteerde Grammies toch vrij populair zijn.

Must-read

Maar, toegegeven: Grammie is inderdaad – zoals Amber graag wilde – een mooie ode aan de magie die Instagram kan bieden en eveneens aan de Grammies die het gebruiken om hun leven en misschien ook dat van anderen te verrijken zonder er per se bakken met geld mee te verdienen. En de combinatie van dat alles – de mooie missie, het fijne leesvoer, de eyecandy en de diepgang – maakt van Grammie (dat volgens de cover geschreven wordt als Gr#mmie) een must-read voor Instagram-liefhebbers!

Ga jij Grammie lezen?

Gerelateerde berichten:

Reacties




CommentLuv badge