Het nieuwe blok: vakken en stageplannen

Onder Studeren en lesgeven op 10 mei 2016

Nieuwe blok

Nog maar een kleine anderhalve maand – zes weken om precies te zijn – en dan is het studiejaar gewoon alweer voorbij. Serieus. Mijn derde jaar (versie 1.0) zit er dan ook alweer op, waar is die tijd gebleven? Waar is die tijd gebleven dat ik nog enorm de kat uit de boom moest kijken of ik de opleiding tot docent Nederlands wel wat vond? Wat gaat het hard! Niet dat ik dat echt erg vind, want ik geniet met volle teugen en vind het heerlijk om al die dingen te leren en met al die dingen bezig te zijn. Daarom leek het me ook een leuk idee om jullie even een inkijkje te geven in het vierde – en laatste – blok van dit jaar. Welke vakken ga ik doen, welke plannen heb ik voor mijn stage en hoe kijk ik naar volgend jaar?

Vakken

Komend blok heb ik uit mijn reguliere onderwijsprogramma maar twee vakken: Hedendaagse Literatuur (verdiepen) en Passend Onderwijs. Hedendaagse Literatuur is een vak dat vorig blok al begonnen is en dat we komend blok afronden. We moeten nog twee boeken lezen (De leraar van Bart Koubaa en Dit zijn de namen van Tommy Wieringa) en die boeken bespreken we dan nog in werkcolleges, rond de thema’s Vlaamse literatuur en Bijbelse/klassieke literatuurinvloeden. De rest van de cursus draait om het essay dat we moeten schrijven over een letterkundige kwestie en het bijbehorende literatuuronderzoek. Ik weet al een beetje wat ik ga doen: ik kan me nogal druk maken om het elitaire onderscheid tussen hoge en lage literatuur en ik wil graag onderzoeken hoe het daar nou precies mee zit. Ik wil eigenlijk twee boeken van Simone van der Vlugt met elkaar vergelijken, maar ik weet nog niet hoe en wat precies.

Passend Onderwijs

Dit is een nieuw vak waar ik ook wel heel erg benieuwd naar ben. Het gaat over het passend onderwijs in het algemeen, de wetgeving en de systematische werking, maar ook over gedragsproblemen, dyslexie en dyscalculie en hoe je met zorgleerlingen omgaat en ze begeleidt. Ik loop natuurlijk zelf stage in het speciaal onderwijs dus ik weet er al het een en ander van, maar ik hoop dat ik misschien interessante invalshoeken of handvatten aangereikt krijg. De afronding van dit vak houdt in dat je een handelingsplan moet schrijven voor een leerling. We gaan het zien!

Historische Literatuur

Aangezien we – mijn studiebegeleider en ik – twee vakken toch een beetje weinig vonden en ik niet in de gelegenheid was om er een vak van jaar 2 bij te doen, hebben we besloten dat ik een zelfstudiekeuzevak ga doen komend blok. Het is een vak dat eigenlijk alleen gevolgd mag worden door studenten van de lerarenopleiding geschiedenis, maar voor mij is een uitzondering gemaakt: ik mag me het komend blok gaan bezighouden met een 500 pagina’s tellende biografie van een nog te bepalen historisch figuur en daar een leesverslag van gaan maken, gevolgd door een mondeling tentamen. Vind ik, met mijn liefde voor geschiedenis, helemaal niet erg!

Weekindeling

Ik heb het al eerder gehad over mijn gebrek aan ritme en wat dat doet met hoe ik in mijn vel zit, dat ik er vaak rusteloos van word. Helaas brengt het nieuwe blok ook niet echt een ritme met zich mee, want ik hoef alleen maar op maandag van half twaalf tot half drie naar school. Op dinsdagmiddag heb ik dan tussen twaalf en vier stage en that’s it: de rest van de week ben ik vrij, op een halfuurtje fysiotherapie op de woensdagochtend na. Ik moet nog even gaan kijken hoe ik mijn dagen ga indelen: de woensdag is standaard mijn rustdag, maar ik denk dat ik met de donderdag en vrijdag als studiedagen prima uit de voeten kan en op die dagen ook genoeg ruimte voor leuke dingen kan inplannen. Op zaterdag heb ik dan weer helemaal rust en op zondag bereid ik mijn lessen voor. Ben benieuwd hoe het gaat lopen!

Schrijftolk

Iets waar ik ook heel benieuwd naar ben komend blok: ik ga een schrijftolk inzetten! Ik heb ontdekt dat ik er gewoon recht op heb en het was snel geregeld: ik denk dat het best wel heel erg handig gaat kunnen zijn. Zo ben ik minder energie kwijt met luisteren tijdens de colleges én krijg ik ook alles mee wat er vanuit de groep wordt gezegd, wat ik nu vaak nog mis. Plus dat het een stuk makkelijker is met groepswerken én ik heb een handige back-up van aantekeningen aan de tolktekst! Vanaf volgende week komt er elke maandag een tolkmevrouw naast me zitten tijdens de colleges, en ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Stage

Komend blok gaat natuurlijk ook mijn stage weer verder. Concrete plannen heb ik nog niet, maar wel komen mijn studie- en stagebegeleider samen op lesbezoek om te kijken hoe het er voor staat. Ik wil met mijn leerlingen in ieder geval lekker verder gaan met de leesclub en daarnaast ben ik nog bezig met een lessenreeks leesvaardigheid die ik graag wil afmaken als het lukt. Ik wil eigenlijk gewoon kijken wat ik allemaal nog aan ervaring kan opdoen, waar ik nog mee kan experimenteren en wat ik nog uit mijzelf en uit mijn leerlingen kan halen!

En volgend jaar dan?

Tja, en na dit blok is het jaar dus afgelopen. Dan begint die heerlijke lange zomervakantie (20 juni begint de tentamenweek annex inleverweek al, dus ik heb echt vroeg vakantie) en pas in de tweede week van september hoef ik weer aan de bak. Dan begint voor mij wat ik jaar 3 2.0 noem: een tweede versie van het derde jaar. Ik ga me dan bezighouden met het inhalen van vakken uit jaar 2 en 3 en daarnaast ga ik een soort ervaringsstage doen met aan het eind daarvan mijn Leraar In Opleiding-assessment, dat ik moet halen om met de afstudeerfase te kunnen beginnen. Misschien gooi ik er ook al wat vakken van jaar 4 doorheen, maar waarschijnlijk niet. Het zal wel een vrij rustig jaar worden, maar dat vind ik ook niet zo erg: kan ik mezelf ook niet over de kop werken!

Hoe gaat het met jouw studie of werk?

Reacties




CommentLuv badge