Girlboss | Thuiswerken: zo haal je alles eruit wat erin zit!

Onder Chronisch ziek en girlboss op 5 november 2017

Als girlboss is thuiswerken geen vreemd begrip: wanneer je een eigen onderneming hebt zonder kantoor, werk je waarschijnlijk grotendeels thuis of misschien zo af en toe in een cafeetje. Maar ook wanneer je ziek bent, is thuiswerken vaak de beste optie: het levert de minste prikkels en vermoeidheid op, je kunt ook (proberen te) werken als je je niet zo top voelt en je hoeft je huis niet uit en dus jezelf niet uit te putten met reizen. Maar ook als je thuis werkt, wil je natuurlijk graag productief zijn en dat lukt alleen als je thuis ook echt kunt wérken. Hoe kom je nou in zo’n positieve flow terecht dat je vanuit je fijne huisje gewoon kunt doen wat je moet en wilt doen?

Bedenk: waarom kies ik voor thuiswerken?

Het lijkt natuurlijk allemaal heel erg aantrekkelijk en ideaal, dat thuiswerken. Opstaan wanneer je wilt, in je pyjama een beetje op de bank zitten met je laptop, aan de lopende band thee drinken en chocola eten, de hele dag in bed blijven en alleen maar wijn drinken als je dat wilt, af en toe een danceparty houden en o ja, vooral níet het huishouden doen, want je bent immers ‘’aan het werk.’’ Maar eh… zo werkt het niet. Jammer genoeg. Werken is werken en thuiswerken kan een uitkomst zijn, maar dan moet je wel weten wat het voordeel ervan voor jou is ten opzichte van naar kantoor gaan. Is het reizen de voornaamste reden? Het kunnen bepalen van je eigen ritme en omstandigheden? De rust en prikkelarmoede van de omgeving? Misschien kom je wel tot de conclusie dat je op kantoor tóch beter in je element bent?

Neem het serieus

Wat voor reden je ook hebt om thuis te werken – en dat kan zoiets simpels zijn als dat je onderneming te klein is voor kantoorruimte en of dat je geen cafétype bent – zorg wel dat je het serieus neemt. Dat je thuis bent, betekent niet dat je kunt lanterfanten en doen wat je wilt, want je moet nog steeds dingen gedaan krijgen. Thuiswerken houdt vooral in dat je het in je eigen vertrouwde omgeving kunt doen en onder omstandigheden die voor jou fijn zijn. Dat is heerlijk en veel mensen zouden willen dat ze die ‘’luxe’’ hadden, maar het is belangrijk om niet te veel stil te staan bij het feit dát je thuis bent. ‘’Thuis’’ moet for the time being eigenlijk gewoon een synoniem zijn voor ‘’kantoor.’’ Ze noemen het niet voor niets een home office, toch? Beschouw het dus als kantoor, met wat extra mogelijkheden.

Bron beeld: Ashley Ella Design

Get in the mood

Het fijne van thuiswerken is dat je dus zelf je randvoorwaarden kunt bepalen. Werk je graag in comfortabele kleren? Prima. Ben je het productiefst als je vanuit bed of vanaf de bank werkt? Is helemaal aan jou. Hou je van pompende popmuziek tijdens je werksessies? Ga ervoor! Een steeds gevulde waterkoker naast je voor thee? Zeker doen! Je kunt het zelf helemaal bepalen, dus kijk wat prettig werkt en wat ervoor zorgt dat jij je goed kunt focussen en aan het werk kunt gaan én blijven. Misschien merk je wel dat gewone kleren toch voor een betere werkmodus zorgen en dat je je met instrumentale muziek beter kunt concentreren. Creëer jouw eigen fijne werksfeertje!

Richt een fijne werkplek in

Een prettig ingerichte werkplek kan je een enorme boost geven in je energie en motivatie! Maak bijvoorbeeld gebruik van quoteposters en kleurrijke stationery, maar zorg er vooral voor dat je alles bij de hand hebt én dat er geen overbodige dingen liggen. Richt het zo in zoals jij fijn vindt, maar probeer te voorkomen dat je steeds moet opstaan om dingen te pakken of weg te leggen. Als je graag op bed of op de bank werkt, gebruik dan eventueel een tafeltje zodat het comfortabel en handig blijft, of wissel tussen plekken voor bepaalde taken zodat je je energie ook goed kunt blijven verdelen. Allemaal trucjes die voor een goeie workflow zorgen!

Weet wat je moet doen

Als je thuis bent, bestaat de kans dat je afgeleid raakt door het thuis zijn. Oh, éven de keuken opruimen. Oh, éven de hond uitlaten. Oh, éven dat tijdschrift lezen dat daar al zo lang ligt. Door van tevoren goed te weten wat je moet doen, kom je sneller in de workflow en krijg je ook meer het gevoel dat je echt aan het werk bent in plaats van ‘’thuis te zijn.’’ Dat is belangrijk en geeft structuur aan jouw werkdag. Zorg er dus voor dat je een duidelijke takenlijst hebt én dat je weet wat je dóel is. Een doel is namelijk een beter kader dan een takenlijst. Thuis zijn geeft nog wel eens het idee dat je alsmaar dóór en dóór en dóór kunt gaan, ook omdat je niet hoeft te reizen, maar elke werkdag eindigt een keer!

Weet wanneer het genoeg is

Ja, dat dus. Blijf niet alsmaar taken toevoegen of je doel uitbreiden, maar roep het een halt toe. Wat goed werkt, is een ritme opbouwen voor jezelf: sta op een vaste tijd op, geef jezelf even een uurtje om op gang te komen met een ontbijt en je ochtendritueel en ga dan aan het werk. Stop vervolgens ook op een vaste tijd: je moet zelf aanvoelen wat daarin fijn is. Als je ziek bent en daarom thuis werkt, kun je misschien geen negen tot vijf-uren aan, dus bepaal zelf wanneer je kunt stoppen en de werkdag in vrije tijd moet overgaan. En stop dan ook echt, net zoals je op kantoor zou doen! Of als je liever stopt wanneer je merkt dat je energie op is, ook prima, maar het is beter om dat zoveel mogelijk vóór te zijn.

Werk met vaste pauzes

Naast een vast tijdstip om te beginnen en te stoppen, zijn pauzes ook enorm belangrijk. Geef jezelf af en toe – bijvoorbeeld één keer per uur – even tien minuutjes om een verse kop thee te halen, een luchtje te scheppen of misschien even te gaan liggen als je daar behoefte aan hebt. Of creëer vaste pauzemomenten, bijvoorbeeld na drie taken (zorg wel dat ze klein zijn) mag je drie blogposts lezen. Neem ook een uurtje de tijd voor je lunch en gebruik dat om echt op te laden en weer verder te kunnen, want des te beter blijf je de rest van de dag in je flow.

Laat de boel de boel

Nog een aanvulling op het verhaal over dat je moet proberen om ‘’thuis’’ als ‘’kantoor’’ te gaan zien: laat de boel de boel als je aan het werk bent. Gebruik je pauzes níet – ik herhaal, níet – om iets in het huishouden te doen en doe dit zeker niet tussendoor, maar laat het gewoon even liggen. Natuurlijk kun je de uren vóór of ná je werk gebruiken om te stofzuigen en op te ruimen en boodschapjes te doen en wat er maar nodig is, maar scheid dit wel zo goed mogelijk van elkaar, anders staat het je productiviteit in de weg. Op kantoor zou je immers (waarschijnlijk) ook niet de vaatwasser gaan inruimen of de badkamer gaan schoonmaken.

Uitproberen

Thuiswerken is uiteindelijk vooral een kwestie van uitproberen. Misschien vind je het wel helemaal niet fijn, raak je toch te veel afgeleid en zit je te veel in een thuissfeer; ga dan gerust eens naar een café, de bibliotheek of een andere plek waar je op je gemak kunt werken, of overweeg of je een deel van je werk thuis en een deel op kantoor zou kunnen doen. Het gaat er vooral om dat je de voor jou ideale omstandigheden creëert en dat gaat vanzelf beter: in principe mag en kan alles op jouw manier omdat je thuis bent, zolang het maar efficiënt blijft voor het werk dat je moet doen!

Werk jij graag thuis of juist niet?

 

Reacties




CommentLuv badge