Girlboss | Je ziekte als unique selling point

Onder Chronisch ziek en girlboss op 22 maart 2017

In de bedrijfswereld is er één term die vaak voorbij komt en die belangrijk is voor ondernemers: unique selling point of unique selling proposition (USP). Daarmee wordt bedoeld dat je als ondernemer een waardevolle invalshoek moet hebben: je moet iets aanbieden wat alleen jij kunt aanbieden, iets waar jij uniek in bent, iets wat jou een sterke ondernemer maakt met wie iedereen zaken wil doen.  Je hebt een sterk USP nodig om jezelf en je onderneming goed op de markt te zetten, maar ook als werknemer kun je een USP hebben. Want wat kun jij toevoegen aan een bedrijf? Wat is jouw waarde als werknemer, wat maakt dat jij geknipt bent voor je werk? Onwijs interessant om over na te denken, zeker als je chronisch ziek bent. Want misschien is jouw ziekte juist wel jouw USP!

Je ziekte als direct uitgangspunt

Je ziekte verwerken in je USP kun je eigenlijk op twee manieren doen. Ten eerste kun je je ziekte als direct uitgangspunt nemen: je ziekte ís je USP en dat benut je om je werk te doen. Denk aan een ervaringsdeskundige of coach voor mensen met jouw specifieke diagnose. Dat is eigenlijk een soort roeping: je hebt een ziekte en die wil je heel bewust inzetten in je werk, om mensen te helpen, om een statement te maken of om de wereld een stukje mooier te maken. Dat betekent dat jij ontzettend waardevol bent: jouw ziekte zorgt ervoor dat je een hele duidelijke missie en visie hebt voor de wereld en dan ben je eigenlijk jouw eigen merk, volkomen uniek!

Je ziekte als indirect uitgangspunt

Dit is een bredere mogelijkheid. Stel dat je een ziekte of beperking hebt en die zorgt ervoor dat je iets heel goed kunt of heel graag wilt doen. Jouw USP ontdek je dan als het ware dankzij je ziekte, maar je ziekte heeft er verder weinig mee te maken. Dit is bijvoorbeeld het geval als je – zoals ik – het onderwijs in wilt om te werken met jongeren met een ziekte of beperking, of als je coach wilt worden voor die mensen. Dan wordt het groter dan je ziekte: jij pakt dan al het voordeel wat je kunt krijgen uit je ziekte en zet dat om in iets ontzettend positiefs! Dit kun je bijvoorbeeld ook doen als door jouw beperking een ander talent juist goed is ontwikkeld, als je bepaalde connecties hebt of anders naar de dingen kijkt. De mogelijkheden zijn eindeloos!

MOET je ziekte je USP bepalen?

Nee, absoluut niet! Het kan ook heel goed zijn dat jouw USP niets te maken heeft met je ziekte. Misschien staan jouw talenten wel los van de beperkingen die je ziekte je oplegt en ook dan zou je zomaar een heel krachtige positie te pakken kunnen hebben. Dan laat je namelijk zien: ik laat mijn ziekte niet bepalen wie ik ben en wat ik kan, ik stippel mijn eigen pad uit en laat me er niet door tegenhouden. Het is fantastisch als dat je lukt, want dat betekent dat je jouw gezondheidsproblemen het nakijken kunt geven. Zorg er alleen wel voor dat je realistisch blijft: het zou best kunnen dat je USP niets met je ziekte te maken heeft, maar dat je ziekte er wel invloed op heeft hoe jij je werk doet.

Hoe bepaal je jouw USP?

Je USP ontdekken is niet per se gemakkelijk, zeker niet als je nog niet zo lang een diagnose zit en nog heel veel aan het verwerken en uitzoeken bent. Dat kun je prima meenemen in je zoektocht naar je USP. Er is één vraag die je jezelf kunt stellen om erachter te komen wat het zou kunnen zijn (en nee, dat is niet zomaar even gepiept): wie ben ik dankzij én ondanks mijn ziekte? Probeer te bedenken wat jouw ziekte je heeft gebracht: op welke manier heeft het jou sterker gemaakt? Welke nieuwe talenten of hobby’s heb je erdoor ontdekt? Wat heb je erdoor geleerd over het leven, vriendschappen, over jezelf? Hoe kun je jouw ziekte inzetten in je leven en hoe zou je dat willen doen? Maar ook: welke stukjes van jou waren al heel sterk voordat je ziek werd of hebben niets met je ziekte te maken?

Je USP is persoonlijk… en dat is lastig

Bepalen wat jouw unieke product is – want dat is het eigenlijk – is lastig. Je moet jezelf er heel goed voor kennen, je moet weten waar je goed in bent en wat je de wereld in wilt brengen. Natuurlijk hoef je niet altijd een supergroot en superindrukwekkend USP te hebben en het hoeft ook niet altijd een product te zijn. Soms is je USP gewoon het pakket van ideeën, visies en technieken die jij bezit. Ook bloggers hebben een USP, want ook zij moeten ervoor zorgen dat hun blog iets unieks heeft waardoor mensen terug willen blijven komen. Ook docenten hebben een USP, want zij moeten met een bepaalde mentaliteit zorgen dat leerlingen van hen willen leren.  En zo geldt het ook voor journalisten, muzikanten, coaches, artsen… hoe onderscheid je je? Wat maakt jou waardevol? Wat heb jij in huis dat anderen zoeken? Waardoor ben jij ánders, bijzonder?

It’s all been done before?

Een tijdje geleden kwam ik een video tegen van Marie Forleo, een businesscoach die op hilarische wijze op YouTube advies geeft. Zij besprak de it’s all been done before-kwestie: het is onwijs moeilijk om een echt uníek USP te vinden omdat er talloze anderen zijn die zich op hetzelfde product of dezelfde branche richten. Mensen met dezelfde ziekte, artiesten met dezelfde stijl, docenten met dezelfde visie… daar lijk je soms in te verdrinken en mede daarom is een USP vinden zo lastig en abstract. Maar wat Marie zegt vind ik enorm inspirerend: jij hebt een unieke stem die jouw ideeën kleurt en persoonlijk maakt en van kracht en waarde voorziet, ook al hebben anderen misschien dezelfde ideeën. Jij schrijft of maakt het op jouw manier, en dat doet niemand jou na.  Als je dat onthoudt, is het vinden en uitwerken van een USP veel gemakkelijker. Jij bent uniek.

Mijn USP

Je USP ontwikkel je gaandeweg terwijl je aan je carrière werkt: die hoef je echt niet bij je eerste baan al kant en klaar te hebben. En het kan ook nog veranderen, groter worden, groeien! Misschien heb je zelfs wel meer dan één USP. Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit: misschien is het voor mij wel mijn ervaringsdeskundigheid, misschien is het wel mijn idealistische onderwijsvisie, misschien is het wel mijn feelgood-schrijversstem of mijn optimistische girlboss-stem. Het kan van alles zijn – en het is leuk om over na te denken, dus neem het vooral ook niet té serieus! Je USP is iets wat uiteindelijk vooral natuurlijk moet komen en bij je moet passen.

Weet jij wat jouw USP is?

 

Reacties




CommentLuv badge