15 praktische tips voor meer balans in je leven!

Onder Self improvement op 9 november 2015

Tips voor balans

Bron beeld

Een hele tijd is balans voor mij zo’n heikel punt geweest! Ik wist niet wat ik me er nou bij voor moest stellen, hoe het voelde, wat het was, of ik het ooit ging bereiken… met alles wat ik doe is het zó lastig. Maar toen, ik weet niet eens meer precies hoe, kwam gewoon het besef: ik ben in balans, gewoon door hoe ik alles doe! Daar schreef ik iets over en toen kwam meteen het idee bij me op dat veel andere chronisch zieken misschien ook wel gebaat zouden zijn bij mijn trucjes voor het behouden van de balans. Aangezien een van mijn doelen voor deze maand is om meer lifestyle in mijn blog te verwerken, ging ik aan de slag met een lijstje hele fijne en echt praktische tips voor meer balans in je leven! Toepasbaar als je chronisch ziek bent, maar ook gewoon als je een heel druk en hectisch leven hebt!

  1. Verander je mindset

Dit is echt de fijnste en belangrijkste tip die ik zelf ooit heb gekregen: ik kwam ‘m tegen in een artikel met studietips op Streets Ahead en het is echt een eyeopener gewest. Met mindset wordt bedoeld: dat waar je je op focust, waar je op gericht bent en waar je je mee bezig houdt. Je mindset veranderen houdt dus eigenlijk in dat je de focus verlegt en dat is een hele goeie truc om meer balans in je leven te krijgen. Het vergt wat oefening, maar voor mij werkt het inmiddels heel makkelijk. Hoe ik het doe: ik probeer de momenten van de dag af te bakenen op wat ik op dat moment moet doen en dan ook echt daar mijn gedachten op te houden. ’s Morgens geef ik mezelf bijvoorbeeld echt even de tijd om met mijn verstand op nul door social media te scrollen en wat spelletjes te spelen, om even wakker te worden. Als ik naar school of stage moet ga ik daar voor de volle honderd procent voor en als ik dan weer thuis ben, verleg ik de focus naar het rusten: een paar uurtjes lezen bijvoorbeeld, of een avondje bloggen. Het klinkt allemaal misschien wat vaag, maar het gaat erom dat je tijdens rustmomenten niet te veel blijft hangen in dat wat energie heeft gekost of energie gaat kosten. Op die manier geef je je brein de kans om op te laden én te ontspannen en dat is zó fijn!

  1. Spreek een vaste tijd met jezelf af voor het opstaan en slapengaan

Dit is voor mij nog niet altijd makkelijk, maar het voelt wel heel erg goed als het echt lukt! Ik probeer de tijdstippen waarop ik wakker word heel precies te calculeren: moet ik bijvoorbeeld om twaalf uur met de bus mee, dan wil ik rond negen uur wakker worden zodat ik nog het grootste del van de ochtend heb om lekker iets voor mezelf te doen, zoals bloggen of lezen of op Tumblr rondhangen – ook weer die mindset! – en als ik vrij heb, wil ik uiterlijk rond tien uur mijn ogen opendoen zodat ik nog het grootste deel van de dag heb voor alles wat ik moet en wil doen. Daarnaast is het ook heel belangrijk om een bedtijd af te spreken met jezelf: ik streef er altijd naar om vóór 8 uur kant en klaar in bed te liggen, maar ik ben bereid daarvan af te zien als ik bijvoorbeeld tussen vier en zes uur ’s middags heb gerust: dan mag ik tot uiterlijk 9 uur nog lekker bloggen of wat dan ook. En natuurlijk slaaptijden: probeer echt niet later dan een bepaald tijdstip de lamp uit te doen zodat je weet dat je genoeg slaap krijgt. Op deze manier maak je jezelf eigenlijk steeds lekker voor de fine dingen én zorg je dat je echt iets aan je dag hebt zonder dat je energie verliest.

  1. Spreek rusttijden met jezelf af

Nog een hele belangrijke. Voor mij werkt het heel goed om met mezelf af te spreken dat ik ongeveer tussen 12:00 en 16:00 werk: dan studeer ik of doe ik andere dingen die moeten gebeuren, en de meeste activiteiten buitenshuis vallen ook binnen dat tijdvak. Daarna is het rusttijd: dan lig ik tot 17:30 of 18:00 op bed met een boek of mijn iPad, net waar ik zin in heb, en dan mag ik even helemaal ontspannen, even helemaal niets. Soms gewoon even liggen als ik erg moe ben, soms een klein slaapje doen… en het lukt me ook steeds beter om, als ik bijvoorbeeld rond half 4 thuis ben van school, meteen op bed te gaan liggen om te rusten. Het werkt echt: daarna heb ik nog de avond om leuke dingen te doen zonder dat ik over mijn grenzen heen ben gegaan!

  1. Plan vaste dagen voor bepaalde activiteiten

Dit kan lastig zijn als je een onregelmatige werkweek hebt, maar wat vrijetijdsactiviteiten betreft vind ik het erg fijn om vaste dagen te hebben. Zo probeer ik op maandag en woensdag aan mijn blog te werken en op zaterdag en zondag aan The Book Review. Op dinsdag, donderdag en vrijdag heb ik school en stage en dan kijk ik gewoon waar ik zin in heb, maar dan heb ik geen verplichtingen en álle vrijheid om gewoon lekker te Netflixen of te lezen of wat dan ook. Bovendien kan ik dan op de ingeplande dagen echt volledig gaan voor het bloggen, en dat voelt echt heel goed. Overigens draai ik de activiteiten ook wel eens om hoor, leg het vooral niet te vast en verander wanneer je maar wilt. Het gaat om het idee.

  1. Durf van je planning af te wijken

Hoe perfectionistisch en gestructureerd je ook bent en wilt zijn, soms lukt het gewoon even niet. Er is niets mis met het hebben van een planning, maar leer vooral te accepteren dat er ook niets mis is met het veranderen van die planning: verander het plan, maar nooit het doel, denk ik altijd. Ook al voelt het heel ongedisciplineerd als ik de boel weer eens omgooi omdat het niet is gelukt, dat is het niet. Soms gaat het niet, soms gebeuren er onverwachte dingen of heb je toch geen energie waar je dat wel dacht te hebben en dan is het beter om daar ook echt aan toe te geven dan dat je jezelf gaat overwerken. Uit ervaring weet ik dat het soms beter is om even een off-day in te lassen omdat de kans groot is dat je er dan daarna weer tegenaan kunt.

  1. Let goed op hoe je je voelt

Uiterst belangrijk! Het heeft te maken met het vorige punt: ook al plan je nog zo ver vooruit en ook al wil je nog zo graag, verlies jezelf niet uit het oog want dan ben je voor je het weet heel ver van huis. Probeer elke dag bij jezelf na te gaan hoe je je eigenlijk voelt en hoeveel energie je hebt: kun je het aan wat je vandaag wilt doen, gaat het lukken, moeten er dingen aangepast worden of moet je het rustig aan doen? Wees daar ook eerlijk in!

  1. Zorg voor momenten dat je er even uit bent en geniet daar ook van

Niets belangrijker dan af en toe even helemaal weg zijn: ik maak vaak de keuze om dit te doen zelfs al weet ik dat ik daarna brak ga zijn. Zo ging ik vorige week op een donderdagavond terwijl ik de volgende dag de hele middag colleges had naar het toneelstuk Eline Vere, nog als verjaardagscadeau voor mama. Het was superleuk en daar geniet ik dan ook echt van, net zoals ik enorm kan genieten van een eenvoudig tripje naar de supermarkt, een avondje bij Laura en Jouke of iets anders. Juist die momenten dat je even niet met je dagelijkse dingen bezig bent kunnen enorm verfrissend zijn en je helpen om alles in perspectief te blijven zien en de stress op afstand te houden!

  1. Constateer als het niet goed gaat en trek dan ook aan de bel

Gaat het niet, dan gaat het niet. Blijf goed naar je lichaam luisteren zoals ik al zei bij tip nummer zes, en als je merkt dat je een slechte dag hebt of dat het niet goed gaat, blijf daar dan niet mee zitten. Ga niet doorbikkelen omdat je vindt dat dat moet, maar roep jezelf een halt toe – want dát is wat moet! Afhankelijk van wat er precies aan de hand is zou ik aanraden om ofwel gas terug te nemen, dus om bijvoorbeeld je werkplek te verplaatsen naar het bed of om wat eerder te stoppen, ofwel om gewoon even een off-day in te lassen. Blijf in bed, bingewatch je favoriete Netflix-serie, doe dutjes, lees tijdschriften, drink thee, lees blogs, wat dan ook. Als je maar ontspant en bijtankt! En vooral: dat mág. Echt waar.

  1. Leg jezelf geen verplichtingen op

Bij mij gaat het snel fout als ik teveel dingen moet die eigenlijk helemaal niet hoeven, zoals bloggen. Het werkt echt compleet niet om jezelf verplichtingen op te leggen die er helemaal niet zijn: dat leidt alleen maar tot STRESS en dat is een vies woord, het is wel het laatste wat je kunt gebruiken als balans toch al een beetje een obstakel is. Zorg dat je jezelf alleen tot dingen verplicht als ze echt, echt, écht moeten. Natuurlijk kun je een lijstje maken van alles wat je nog wilt doen, maar leg dan vooral de nadruk op dat willen. Ik heb geleerd relaxed te blijven en mijn schouders op te halen als er om acht uur ’s avonds nog geen artikel ingepland staat voor de volgende dag: prima, dan schrijf ik het morgen na het studeren en komt-ie gewoon wat later online.

  1. Probeer niet te veel te zoeken en vooral te doen wat goed voelt

Sommige mensen – ik ben er ook schuldig aan! – zijn soms gewoon te lang bezig met zoeken. Zoeken naar balans, naar genietmomentjes, naar innerlijke rust, naar geluk, naar dankbaarheid, naar wat dan ook. Soms moet je gewoon stoppen met zoeken en het laten komen zoals het komt: dat is wat ik heb gedaan en toen was er gewoon ineens dat besef dat ik allang in balans was en dat dat gewoon heel fijn is. Forceer het niet: laat het los, en dan komt het vanzelf.

  1. Besteed elke dag aandacht aan wat goed ging en wat fijn was

Het maakt niet uit hoe je dit doet en je hoeft dus echt niet elke dag een lijstje te maken, maar het is wel heel erg goed voor je perspectief om elke dag even stil te staan bij hoe het eigenlijk ging. Wat waren je hoogtepunten, waar heb je van genoten, wat had je graag anders willen doen en wat heb je geleerd? Laat je gedachten hier even over gaan, bijvoorbeeld voor het slapengaan, en til er niet te zwaar aan: beschouw het slechts als een manier om even te reflecteren. Ook kan het goed helpen om jezelf simpelweg de vraag te stellen: was ik in balans vandaag en waarom wel of niet?

  1. Zorg voor pauzemomentjes en hou je eraan

Hier heb ik het dus niet over rustmomenten, maar kleine pauzemomentjes. Die zijn echt gewoon heel belangrijk als je productief en efficiënt wilt kunnen (blijven) werken, maar ze kunnen ook gevaarlijk zijn en zorgen dat je juist helemaal niets meer gedaan krijgt. Als ik goed in mijn energie zit en echt wat werk wil kunnen verzetten, dan werk ik in blokjes van een uur en tussendoor mag ik niet pauzeren: daarna echter neem ik 10-15 minuten om even bij te tanken: ik gebruik de Pomodoro-app om het bij te houden en doe in die pauzes meestal vaste dingetjes: even op Facebook rondhangen, blogjes lezen, Tumblr bekijken, een verse kop thee zetten… simpelweg even je gedachten verzetten, zodat je daarna weer fris verder aan de slag kunt!

  1. Slaap genoeg

Yup, het is nogal een cliché maar wel heel erg waar: zorg dat je genoeg slaap krijgt. Dat kan door tussendoor dutjes te doen, maar vooral ook door te zorgen dat je een goed slaapritme aanhoudt. Ga op tijd naar bed, zorg voor rustgevende rituelen en geniet ook echt van het slapen, zodat je ’s ochtends op een positieve manier wakker wordt.

  1. Laat het soms allemaal even los: wees mindful

Hiermee bedoel ik niet dat je yoga moet gaan doen of moet mediteren – tenzij dat voor jou goed werkt natuurlijk! – maar dat je af en toe even moet loslaten. Even gewoon ontspannen, je gedachten laten gaan, je concentreren op hoe je je voelt en wat er door je heen gaat. Dit kun je op allerlei manieren doen: tussen het werken door, bijvoorbeeld door even kort wat ademhalingsoefeningen te doen, maar ook in het openbaar vervoer, als je ergens moet wachten of door simpelweg voor het slapengaan even te liggen. Het kan ook prima door een wandeling te maken of in je dagboek te schrijven, als je jezelf maar de kans geeft om goed op jezelf te blijven letten.

  1. Geniet van de kleine en positieve dingen!

En als laatste: geniet! Geniet van alles wat je blij maakt, van je lekkere bed tot het gevoel van productiviteit. Wees niet te hard voor jezelf, denk niet teveel na, maar ga gewoon met de flow mee en probeer jezelf ervan te overtuigen dat het goed is wat je doet, dat je altijd morgen weer de kans krijgt om het anders (of beter) te doen en leef vooral niet langs alles heen, want het zijn juist die kleine dingen om van te genieten die het de moeite waard maken en waar je een gebalanceerde rust van krijgt.

Ben jij in balans? Heb je nog tips?

Reacties




CommentLuv badge