12 gewoonten om 2016 goed mee te beginnen

Onder Daily lifestyle op 4 januari 2016

Goede gewoonten

Bron beeld: The Digital Marketing Collaboration

Oké, laten we eerlijk zijn: het nieuwe jaar is al een aantal dagen op weg, maar ik zit nog steeds in dat fijne Nieuwjaarssfeertje waarin alles mogelijk lijkt en je gewoon nog elke dag opnieuw kunt beginnen. Aangezien ik dit jaar graag een aantal goede gewoontes wil doorvoeren, leek het me leuk en niet alleen voor mij maar hopelijk ook voor jullie inspirerend om een aantal van die gewoontes op een rijtje te zetten: het kan namelijk zo simpel zijn om er een goed jaar van te maken en dat heeft alles te maken met er elke dag weer een goede dag van te maken!

  1. Mediteer

Dit kan natuurlijk op allerlei manieren: je kunt bidden, aan yoga doen, ademhalingsoefeningen uitvoeren of gewoon even rustig zitten of liggen met je ogen dicht en je gedachten laten gaan. Hoe dan ook is het een goed idee om elke dag even de tijd te nemen om tot rust te komen: concentreer je even op alles wat er door je heen gaat, op hoe je je voelt, waar je mee zit… alles wat je maar kunt waarnemen. Misschien is het fijn om dat voor het slapengaan te doen of juist als je opstaat, eigenlijk gewoon wanneer je er maar behoefte aan hebt. Hoe dan ook zorgt het ervoor dat je wat relaxter bent over jezelf en het perspectief scherp houdt!

  1. Reversed to do list

Ik weet niet meer waar ik deze tegenkwam, maar ik vind het een hele fijne: in plaats van een lijst te maken van alles wat je nog moet of wilt doen, kun je een lijst maken van wat je al gedaan hebt! Ik ben zelf iemand die het wel echt fijn vindt om met takenlijstjes te werken omdat ik anders het overzicht kwijtraak, maar ze kunnen behoorlijk intimiderend zijn, zeker als ze lang zijn. Des te beter is het om ook aandacht te hebben voor alles wat je gedaan hebt. Ik merk dat ik het een stuk minder erg vind dat ik mijn to do lijstje niet helemaal heb afgerond als ik ook een lijstje heb van wat ik wél heb gedaan! Wat je ook kunt doen, is gewoon een takenlijstje maken en er dan voor zorgen dat je afstreept wat je gedaan hebt: dat heeft hetzelfde fijne effect.

  1. Hou hoogtepunten en smilenotes bij

Koop een nieuw notitieboekje of gebruik een bullet journal en maak er een gewoonte van om elke dag een lijstje te maken van alle dingen die fijn waren. Zelfs als je een meh-dag hebt gehad, moeten er dingen zijn die toch leuk waren: al was het maar een knuffel van je huisdier of een lekker kopje van het een of ander. Probeer dit te doen voordat je gaat slapen en lees het de volgende dag terug: daar voel je je gegarandeerd fijner en luchtiger door! Bovendien is het hartstikke leuk om aan het eind van het jaar terug te kijken op alle kleine én grote dingen die fijn waren en goed gingen!

  1. Maak dankbaarheidslijstjes

Het is inmiddels een beetje een cliché, maar het bijhouden van dankbaarheidslijstjes zorgt er echt voor dat je je beter voelt. Het hoeft niet per se elke dag en het hoeven ook geen dingen te zijn waar je echt op die dag dankbaar voor was, maar gewoon af en toe een lijstje maken van alles waar je dankbaar voor bent, is gewoon echt goed om dezelfde redenen als bij de smilenotes en hoogtepunten.

  1. Houd bij wat je leest en kijkt

Ik heb een aantal jaar een notitieboekje gehad waarin ik bijhield welke boeken ik las en welke films ik keek: afgelopen jaar heb ik dat nauwelijks gedaan, maar nu ben ik er weer mee begonnen en het is echt leuk! Niet alleen heb je een beetje zicht op hoeveel je leest en wat je allemaal kijkt (en hoeveel tijd je nou eigenlijk écht besteedt aan Netflix) maar het is ook echt leuk als herinneringenverzameling voor later! Maak het vooral niet te moeilijk: schrijf gewoon op wat je hebt gelezen of gekeken en wat je ervan vond en eventueel wanneer.

  1. Houd een dagboek bij

Ook dit kan op allerlei manieren en helemaal zoals je wilt. Ik heb bijvoorbeeld een boekje bij mijn bed liggen waar ik ’s avonds in kan schrijven als ik niet kan slapen of lig te malen, en dat gaat dan over van alles en nog wat: soms zit ik ergens mee of soms voel ik me gewoon goed en moet ik even mijn enthousiasme van me af schrijven. Ik heb ook een bullet journal waarin ik per dag mijn lijstjes en smilenotes bijhoud en waar ik soms ook gewoon gedachten in opschrijf, bijvoorbeeld over de nieuwe muziekvideo van Taylor Swift (hij is zó mooi!) of de finale van Downton Abbey (niet helemaal het einde waarop ik had gehoopt). Daarnaast is het een fantastische manier om te reflecteren op wat er allemaal goed gaat en wat er beter kan en helpt het je om je hoofd vrij te maken. Of je het nou elke dag doet of niet, in de vorm van persoonlijke blogs (kan natuurlijk ook heel goed!) of gedichten, maakt allemaal niet uit maar het is wel echt aan te raden.

  1. Creëer vaste rituelen

Wat voor rituelen dat moeten zijn is helemaal aan jou, maar het is over het algemeen heel fijn om dingen op vaste tijden en op vaste manieren te doen. Ik probeer bijvoorbeeld nu steevast na het avondeten lekker mijn pyjama aan te doen en een poosje te lezen voor ik een film of serie ga kijken en ik zorg ervoor dat ik, als het even kan, tijd heb om een beetje bij te komen met wat spelletjes als ik wakker word. Routines kunnen ervoor zorgen dat je in een sleur vervalt, maar ze kunnen ook iets zijn waar je altijd op terug kunt vallen en dat is hoe dan ook fijn.

  1. Timelogging

Een goede manier om je dagen te plannen zonder ze vól te plannen is timelogging. Ik gebruik het zelf zo nu en dan en het komt erop neer dat je je tijd zo efficiënt mogelijk gebruikt. Dat kun je doen met behulp van de Pomodoro-techniek, waarbij je in tijdblokjes werkt en ook weer tijdblokjes pauze neemt, maar je kunt het ook helemaal uitschrijven, dus hoeveel tijd je aan een taak verwacht te besteden, hoe lang je daarna pauze mag nemen en wat je in die pauze mag doen en zo verder. Het helpt je om meer inzicht te krijgen in hoeveel tijd je eigenlijk nodig hebt voor wat je allemaal doet en om dat in je voordeel te gebruiken. Ook je afleidingen registreer je zo beter.

  1. Hou je financiële administratie bij

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik word helemaal zenuwachtig als ik niet goed zicht heb op mijn bankrekening en wat er zoal binnenkomt of uitgaat. Vorig jaar heb ik al een begin gemaakt met het uitwerken van mijn uitgaven en inkomsten, maar een belangrijke tweede stap is toch wel om maandelijks je saldo in de gaten te houden zodat je echt goed zicht hebt op hoeveel geld je kunt uitgeven zonder in de problemen te komen met wat er nog af moet. Je zult een stuk relaxter kunnen shoppen!

  1. Easy socializing

Wist je dat je zelf een gelukkiger mens wordt als anderen ook gelukkig zijn? En dat is heel simpel. Easy socializing is iets wat ik zelf heb bedacht en het komt erop neer dat je gewoon kleine daden van sociaal zijn verricht. Even iets ongevraagd doen om te helpen bijvoorbeeld, gewoon en praatje aanknopen met iemand uit je vriendenlijst op Facebook, een appje sturen naar iemand die je al een tijd niet meer gesproken hebt, complimentjes geven, glimlachen naar mensen op straat, gewoon vriendelijk zijn… ik bedoel, als je toch achter je computer zit, waarom dan niet gewoon even leuk chatten of een mailtje sturen?

  1. Blijf op de hoogte van het nieuws

Of je nou naar het journaal kijkt, de krant leest of een paar keer per dag een nieuwssite checkt, maakt niet uit: het is gewoon goed om een beetje op de hoogte te zijn van wat er om je heen speelt. Niet alleen voor je eigen bewustzijn, maar ook zodat je mee kunt praten en mee kunt denken en je eigen ideeën verder ontwikkelt. Nieuws moeilijk of te veel? Kijk dan eens op Sevendays.nl of Ondertussen.nl, dat zin sites die het nieuws vertalen in een voor jongeren begrijpelijk en relevant format: ik gebruik de teksten vaak in mijn lessen en het zijn echt fijne sites!

  1. Ga naar buiten

Last but not least: ga naar buiten, de frisse lucht in! ook al schijnt de zon niet, buitenlucht is gewoon heel erg gezond en heel erg fijn. Ga een eindje wandelen, alleen of met iemand samen en voer gewoon eens een gesprek met jezelf of met de ander, laat je gedachten en fantasie de vrije loop en waai uit. O ja, en als het regent: gewoon gaan, geniet gewoon van die regen op je gezicht! Daardoor voel je dat je leeft, echt waar. Sowieso is de beste manier om dat gevoel even weer terug te krijgen door gewoon naar buiten te gaan en de lucht, de zon, de regen of wat dan ook te voelen: doen dus!

Met welke gewoontes wil jij dit jaar beginnen?

Reacties

  • Goede tips! Vooral het dagelijks naar buiten gaan is bij mij wel een voorwaarde geworden 🙂
    Marjolein onlangs geplaatst…EerMy Profile

  • Voor mij is vooral de tip om mijn administratie bij te houden een goede. Ben veel te chaotisch daarvoor. Gelukkig heb ik een Manlief die alle geldzaken een beetje bijhoudt, anders zou het helemaal een ramp zijn. Ook mediteren zou ik vaker moeten doen, maar het ook daadwerkelijk doen, is iets anders.
    Koekjes en thee onlangs geplaatst…Dienstmedeling.My Profile

  • Ik vind dat je mooie gewoonten hebt opgesteld. Ik ben vooral sinds vorig jaar beter het nieuws gaan bijhouden en vooral opzoek gegaan naar achtergrondverhalen en verdieping bij nieuwsartikelen. Ik merkte dat het best fijn is om goed geïnformeerd te zijn over bepaalde zaken. Wat betreft dankbaarheid en geluk bijhouden, ik schrijf kleine en grote geluksmomenten op en stop ze in een pot. Op oudjaarsdag kan ik alle leuke dingen van het jaar terug lezen, terwijl ik ze eigenlijk alweer vergeten was.
    Madelon onlangs geplaatst…De 24 boekenuitdagingMy Profile

  • Wat een fijn en positief artikel meis. Ik ben zelf ook dol op dankbaarheidslijstjes en de Pomodori techniek helpt mij vaak om een stuk productieve te zijn.
    Deisy onlangs geplaatst…Dit waren mijn doelen voor 2015 (+ resultaten)My Profile




CommentLuv badge