12 dingen die ik leerde over Instagram dankzij Grammie

Onder Apps, games en internet op 23 juli 2018

Het Instagram-magazine Grammie lag al een aantal maanden stilletjes te wachten in mijn boekenkast nadat ik het besteld had: het ontbrak me geheel aan tijd en geduld om rustig te gaan zitten en het van cover tot cover te lezen. Maar toen ik eenmaal aan het inpakken was voor mijn vakantie besloot ik dat het lang genoeg geduurd had: die hele stapel tijdschriften – waar ook nog een Cosmopolitan, een Happinez en een Psychologie Magazine op lagen – ging mee de caravan in, en zou gelezen worden ook. En Grammie lag bovenop, met als resultaat dat ik op de camping in Genua de laatste bladzijden omsloeg. De review is inmiddels online verschenen, maar het magazine staat ook vol met vet interessante feitjes en wetenswaardigheden over Instagram waar ik nog helemaal niet echt van op de hoogte was. Tijd voor een overzicht van dingen die ik over Instagram heb geleerd dankzij Grammie!

1: De kopregel van je bio kun je veranderen

In Grammie staat een handige pagina met tips voor het schrijven van een killer profielbio, en toen ik daarin las dat je de kopregel – je naam – kunt veranderen, was ik verrast. Later besefte ik dat ik dat eigenlijk al wel wist en zelfs al een keer had toegepast, maar alsnog is het iets waar ik me te weinig van bewust ben. Want hoe leuk is het om een beetje creatief te zijn met die kopregel en te zorgen dat juist die in het oog springt? Met emoji, iets waarvan je meteen wilt dat mensen het weten of gewoon je naam. Het is het eerste wat mensen zien, dus in elk geval is het leuk om over na te denken wat je hier hebt staan.

2: Reposten en regrammen zijn niet hetzelfde

Ja, ik dacht dus dat dat gewoon synoniemen waren. Maar toen ik de tips van juridisch expert Charlotte (van Charlotte’s Law) las, kwam ik erachter dat dat helemaal niet zo is. Reposten betekent dat je een eerder geplaatste foto of video opnieuw de online wereld in stuurt, en regrammen betekent dat je het bericht van een andere Instagrammer op je eigen account opnieuw post. Daar zijn tegenwoordig allerlei apps voor, maar ik geloof dat de trend om dit te doen alweer wat aan het afzakken is.

3: Maar regrammen mag niet zonder toestemming

Ah, daar komt het misschien wel door. Regrammen is in feite iets overnemen zonder dat je daar toestemming voor hebt, en dat is dus inbreuk op het auteursrecht. Zomaar een mooie foto opnieuw posten lijkt leuk, zeker omdat je vaak toch wel het oorspronkelijke account vermeldt – en waarschijnlijk levert het de oorspronkelijke maker ook extra bekendheid en likes op – maar het mag dus niet, tenzij je er toestemming voor hebt gevraagd.

4: Een stijl of idee kopiëren mag dan weer wel

Dit vond ik bijzonder, maar het is ook wel weer logisch: auteursrecht geldt alleen op echt specifiek werk. Een bepaalde foto of tekst, de exacte beat en lyrics van een liedje en de precieze penseelstreken van een kunstwerk. Maar wanneer je je laat inspireren door iemands feed en zelf probeert om dezelfde filters, compositie en andere technieken toe te passen, mag dat gewoon. Je kunt dan namelijk nooit precies dezelfde foto recreëren en op stijlen en ideeën rust geen auteursrecht. Maar goed ook, anders zou na J.K. Rowling niemand meer over een toverschool hebben mogen schrijven…

5: Een flatlay is een foto vanuit vogelperspectief

Dit is er ook eentje die ik ergens wel wist, maar waar ik nu pas bewust het begrip aan kan koppelen: flatlays zijn foto’s waarbij je van bovenaf de camera hanteert. De spullen kun je positioneren zoals je wilt, maar de foto zelf is vanuit vogelperspectief genomen. Beetje gek dat ik dit niet wist, aangezien ik mijn blogfoto’s ook bijna altijd op die manier maak, maar op Instagram zie je dit dus ook regelmatig voorbij komen. Het is erg populair, misschien omdat het er heel ordelijk en overzichtelijk uitziet, en dat heet dus een flatlay. Weer wat geleerd.

6: Instagram licht accounts en hashtags uit

Dit is interessant om te weten als je je account graag wilt laten groeien: eens in de zoveel tijd licht Instagram op hun eigen account een profiel uit dat veel bereik (=volgers, likes en reacties) heeft, of juist een account dat nog klein is maar wel iets unieks doet. Daarnaast zetten ze af en toe een populaire of bijzondere hashtag in de spotlights, en daar kun jij dan je voordeel weer mee doen door juist die hashtag in de uitgelichte periode te gebruiken.

7: Er worden InstaWalks georganiseerd

Niet door Instagram zelf, maar door diverse Instagrammers van over de hele wereld, en ook in Nederland. Bij een InstaWalk ontmoet een groep Instagrammers elkaar in een grote en populaire stad om samen de meest Instagrammable hotspots te ontdekken en daar foto’s te maken, soms ook gesponsord door bedrijven. De wandelingen zijn immens populair bij allerlei soorten mensen en het wordt volgens mij ook georganiseerd in Rotterdam en Amsterdam, en in Grammie staat een interview met Dennis, de initiatiefnemer van de InstaWalk Amsterdam. Leuk om eens te overwegen?

8: InstaPods zijn ook een ding

Iets wat ik heel goed vind aan Grammie is dat er ook aandacht wordt besteed aan de iets minder oprechte wereld van Instagram. Zo zijn er InstaPods: zo’n pod is een groep Instagrammers die afspreken om standaard elkaars nieuwste foto’s te liken en reacties achter te laten om zo het bereik te boosten. Een beetje twijfelachtig is dat natuurlijk wel, want je kunt je afvragen: zouden die mensen ook hebben geliked en gereageerd als we niet in elkaars pod zaten? Waarschijnlijk niet, tenzij je elkaar persoonlijk kent. In Grammie wordt het goede voorbeeld gegeven met een aantal tips over hoe het liken en commenten vanuit zo’n pod het beste kan. Het is niet alleen maar negatief, maar het is wel goed om er verantwoord over na te denken.

9: Je bereik in de eerste 10 minuten bepaalt je plek in de feed

Dit is een hele interessante, en ook de reden achter het bestaan van de InstaPods. Hoe goed je bericht het in de eerste tien minuten doet qua bereik en engagement, dus hoeveel likes en reacties je krijgt, bepaalt hoe hoog het komt in de feed van degenen die jou volgen. Tuurlijk, het was leuker toen die feed nog chronologisch was en daarom vind ik scrollen tegenwoordig ook minder tof. Maar het is wel een mooie motivatie om meer interactie te creëren, want ook na die eerste tien minuten is de hoeveelheid engagement nog bepalend voor je plek in de feed.

10: Onderschat nooit de kracht van Stories, hashtagws en bijschriften

Insta Stories zijn onwijs populair geworden en hebben de Snapchat-stories bijna helemaal weggevaagd. Ik ben er zelf nog niet echt kapot van, maar na het lezen van Grammie begirjp ik wel dat het aan je verhaal toevoegen van foto’s, video’s en tekstjes die 24 uur blijven staan jouw Instagram-game wel een stukje persoonlijker maakt. Volgers willen graag weten wat je doet en wat er achter de schermen gebeurt, en zo vergroot je ook je bereik. Daarnaast zijn hashtags ook enorm belangrijk: deze maken jouw content veel beter vindbaar en vergroten de kans op nieuwe volgers en meer likes en reacties, zeker als je hashtags gebruikt die bijzonder of uniek zijn: zo helpen ze je ook om jouw Instagram-boodschap uit te dragen. En ten slotte: een goed bijschrift is net zo belangrijk als mooie foto’s, want Instagram draait allang niet meer puur om foto’s. Juist door je teksten kun je opvallen!

11: Een lagere fotoresolutie verkleint de kans op plagiaat

Dit is een handige tip als je veel persoonlijke foto’s plaatst: door je beeld niet al te groot te maken, verklein je de kans dat mensen met kwaad in de zin er iets mee kunnen als ze jouw foto verder willen resizen of bewerken. Of het echt werkt en wat dan de ideale resolutie zou zijn: geen idee. Maar het is interessant om je eens in te verdiepen als het voor jou handig zou kunnen zijn of als je bang bent voor plagiaat.

12: Instagram is groot!

Dat Instagram booming business is weten we al een tijdje, maar de cijfers die in Grammie staan zijn wel echt heel hoog en daardoor des te interessanter. Er zijn namelijk maar liefst achthonderd miljoen (800 miljoen!) Instagrammers wereldwijd, en in Nederland zijn het er meer dan drie miljoen: anderhalf miljoen daarvan post dagelijks iets. Ook de zakelijke cijfers zijn niet mis: er zijn vijftien miljoen geregistreerde business-accounts en 26 procent daarvan verdient rond de 75.000 dollar per jaar. En als klap op de vuurpijl: er worden dagelijks rond de 95 miljoen berichten op Instagram gedeeld! Dat is absoluut niet niks.

Wil je weten wat je nog meer over Instagram zou kunnen leren? Bestel dan voor €12 het Grammie-magazine!

Welke dingen wist jij nog niet over Instagram?

Gerelateerde berichten:

Reacties

  • Superleuk artikel! Ik heb het tijdschrift zelf niet, maar heb zo toch van een paar fijne of gewoon interessante lessen kunnen profiteren 🙂 Zo’n Insta Pod zou ook niet echt mijn ding zijn, alleen al omdat ik het zonde van mijn tijd zou vinden om hele dagen bezig te zijn met commenten, liken en dat allemaal goed in de gaten houden 😉 Mijn bio en de kopregel daarvan moet ik ook maar eens veranderen. Leuk om te weten dat dat kan! En die Instawalks klinken best tof. Daar ga ik eens naar kijken, alleen al omdat het me leuk lijkt om zo nieuwe plekjes te ontdekken 🙂
    Romy onlangs geplaatst…Angst is een slechte raadgever | 6 redenen waarom!My Profile




CommentLuv badge